سایت تخصصی دیپلماسی ایرانی به نقل از شبکه تلویزیونی پی.بی.اس نوشت: در حال حاضر دیدگاه اغلب تحلیلگران بر این مبنا استوار است که علی لاریجانی رییس مجلس یا محمد باقر قالیباف، شهردار کنونی تهران در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایران پیروز خواهند شد. هر دو آنها در حلقه اصلی نظام قرار داشته و پایبندی خود به جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب را به اثبات رسانده‌اند. لاریجانی و قالیباف هر دو پایگاه‌های سیاسی قدرتمندی دارند. لاریجانی در بین طبقه روحانیون و قالیباف در بین نظامیان.

این گزارش می‌افزاید: اما فارغ از روی کار آمدن رییس‌جمهوری دیگر با پایگاه‌های سیاسی قوی، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کنونی اطلاعات و تجربه‌ای جامع و ارزشمند در دو بخش حیاتی ایران دارد که جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری سیاسی و اقتصادی وسیعی در آن انجام داده است. یکی از این بخش‌ها انرژی هسته‌ای و دیگری رابطه با اعراب منطقه است. در شرایطی که بحران هسته‌ای ایران تشدید شده است، صالحی آگاه و خوش‌سخن برای حفظ ایده‌های هسته‌ای ایران بهترین شانس است. همچنین شاید هیچ چهره سیاسی در ایران به اندازه صالحی برای مانور دهی در زمینه رابطه با اعراب مناسب نباشد.

پی.بی.اس در نهایت می‌نویسد: آنچه در شرایط کنونی ایران اهمیت دارد،‌ روی کار آمدن فردی به عنوان رییس‌جمهور است که کار‌ها را به اتمام برساند و آنقدر زیرک باشد که حد جایگاه خود را بداند.