دنیای اقتصاد - یک روز پس از اعلام نرخ تورم ۸/۱۹ درصدی برای تورم آبان‌ماه از سوی رییس‌کل بانک مرکزی، سایت خبری الف، وابسته به احمد توکلی به نقل از مرکز آمار ایران، این نرخ را ۵ درصد بیشتر، یعنی ۸/۲۴ درصد اعلام کرد. به گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه نیز به ۱/۲۸ درصد رسیده است که نشان‌دهنده تداوم روند صعودی این نرخ است. بر اساس این گزارش، گروه خوراکی‌‌ها با رشد ۸/۳۴ درصدی یکی از بیشترین تاثیرات را در افزایش نرخ تورم داشته است. رویداد

«الف» به نقل از مرکز آمار ایران گزارش داد

تورم ۸/۲۴ درصدی در آبان ماه

سایت خبری الف، وابسته به احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت: نرخ تورم رسمی در آبان‌ماه ۹۰ به عدد ۸/۲۴ درصد رسیده است.

به گزارش الف، محاسبات مرکز آمار ایران از نرخ تورم نشان می‌دهد در دوازده ماه منتهی به آبان‌ماه ۱۳۹۰، شاخص کل قیمت مصرف‌کننده در شهرهای ایران (نرخ رسمی تورم) به رقم ۸/۲۴ درصد رسید. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه به ۱/۲۸ درصد رسیده است. این در حالی است که اوایل این هفته رییس کل بانک مرکزی نرخ تورم آبان ماه را ۸/۱۹ درصد اعلام کرده بود.

بر اساس این گزارش، در ماه‌های اخیر در میان گروه‌های کالایی، بیشترین رشد مربوط به گروه خوراکی‌ها و نیز کالاها و خدمات متفرقه بوده است که در آبان‌ماه ۹۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۸/۳۴ و ۴/۴۵ درصد رشد داشته‌اند.

آمار محاسبه شده از نرخ تورم توسط مرکز آمار ایران، با محاسبات بانک مرکزی تفاوت محسوسی دارد. آخرین آمار اعلام شده رسمی بانک مرکزی از نرخ تورم مربوط به فروردین ۱۳۹۰ است که طبق آخرین شماره نماگرهای اقتصادی، نرخ تورم در فروردین ۹۰ به عدد ۲/۱۳ و نرخ تورم نقطه به نقطه به ۷/۱۹ رسیده بود. محاسبات مرکز آمار نشان می‌دهد در فروردین ۹۰ نرخ رسمی تورم ۳/۱۵ و نرخ تورم نقطه به نقطه ۴/۲۴ درصد بوده است.محاسبات نرخ تورم توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد از اردیبهشت سال ۸۹ تاکنون، نرخ نقطه به نقطه تورم ماهانه از نرخ تورم رسمی بالاتر بوده است. وقوع چنین حالتی اتفاق به معنی تمایل نرخ تورم در ماه‌های آتی به سمت نرخ‌های بالاتر است به طوری که از مردادماه ۸۹، نرخ تورم هر ماه رو به افزایش گذاشته است و از ۹/۷ درصد در مرداد ۸۹ به ۸/۲۴ درصد در آبان‌ماه جاری رسیده است. در سال ۹۰، رشد شاخص بهای کالا‌ها از رشد شاخص بهای خدمات بیش از ۳ برابر بوده است به طوری که نرخ رشد بهای کالاها در ۱۲ ماه منتهی به آبان گذشته، ۱/۴۳ درصد بوده است درحالی که نرخ رشد بهای خدمات در همین مدت، فقط ۳/۱۲ درصد بوده است.

به نوشته سایت توکلی، در ماه‌های اولیه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت تلاش کرد از طریق اعمال فشار بر بازار، به زور قیمت کالاها و خدمات را کنترل کند، اما همچنان‌که علم تجربه بشری نشان داده و همه کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، اعمال فشار بر بازار فقط در مدت کوتاهی قابل دوام بود.

سایت الف می‌نویسد: قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بسیاری از اقتصاددانان نسبت به تورم‌زا بودن چنین کاری هشدار می‌دادند و از دولت می‌خواستند حذف یارانه‌ها را با شتاب کمتری آغاز کند و همچنین با پیشگیری از رشد نامعقول طرح‌های عمرانی، رشد نقدینگی و تورم را مهار کند، اما رییس‌جمهور و تیم اقتصادی مطیع وی به این هشدارها توجه نکردند و حتی رییس‌جمهور در دهم بهمن ۸۹ ضمن تمسخر کارشناسانی که درباره رشد شدید تورم هشدار داده بودند، وعده داد از فروردین۹۰ قیمت‌ها کاهش خواهند یافت.