دنیای‌اقتصاد- راه‌اندازی سفارت مجازی آمریکا در ایران واکنش منفی دو عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس را در پی داشته است. نایب رییس این کمیسیون، هدف آمریکا از راه‌‌اندازی سفارت مجازی را جاسوسی دانسته است. عضوی دیگر از کمیسیون سیاست خارجی مجلس نیز این اقدام را جنگ روانی علیه ایران خوانده است. آمریکا، سفارت مجازی آنلاین خود در ایران را روز سه‌شنبه برای آنچه «دسترسی به مردم عادی ایران» در نبود روابط دیپلماتیک میان دو کشور خوانده، راه‌اندازی کرد. روابط سیاسی تهران- واشنگتن در پی تسخیر سفارت آمریکا در تهران و گروگان گرفتن کارکنان آن توسط دانشجویان در ۲۹ سال پیش از این، از سوی کاخ سفید به صورت یکجانبه قطع شد. حسین ابراهیمی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین رابطه گفته است: با توجه به اینکه دراوایل انقلاب، اهداف جاسوسی آمریکایی‌ها در سفارت واقعی آنها کشف شد لذا آنها با راه‌‌اندازی سفارت مجازی، به دنبال رسیدن به اهداف جاسوسی خود هستند. به گزارش ایسنا، وی این اقدام آمریکا را ادامه توطئه‌های گذشته دانست و گفت: در این راستا مسوولان وزارت خارجه نیز باید همکاری کنند تا اقدامات تقابلی به صورت مناسب و درستی انجام شود.

مردم استقبال نمی‌کنند

محمد کرمی‌راد، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، راه‌اندازی سفارتخانه مجازی از سوی دولت آمریکا را در راستای جنگ روانی علیه ایران توصیف کرده و گفته است که با عدم استقبال مردم از این سایت، آنها ناامید و مایوس خواهند شد.

کرمی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آمریکایی‌ها با وجود نوع رفتار و دخالتشان از راه‌اندازی سفارتخانه مجازی هم نتیجه‌ای نخواهند گرفت، آنها حتی تهدیدات نظامی را هم بررسی می‌کنند که اگر بتوانند آن را در دستور کار قرار دهند. وی تصریح کرد: قطعا راه‌اندازی سفارتخانه مجازی آمریکا مثل همه طرح‌های دیگر که تا به حال شکست خورده به نتیجه نمی‌رسد و طرفی نخواهد بست.

سفارت مجازی اما غیررسمی

آنچنان که ایسنا گزارش داده است، سفارت مجازی آمریکا در ایران به ارائه بیانیه‌های سیاسی آمریکا، اطلاعات درباره چگونگی صدور ویزا، چگونگی تحصیل در این کشور، اخبار «رادیو آمریکا» و لینک‌هایی به نهادهای رسمی دولت آمریکا به دو زبان انگلیسی و فارسی می‌پردازد.

در پیام ویدئویی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه این کشور که بر روی این وب‌سایت قرار گرفته است، کلینتون ضمن دنبال کردن سیاست دیرین آمریکا مبنی بر جدا کردن ملت و دولت ایران از یکدیگر می‌گوید که در نبود «مناسبات دیپلماتیک» میان دو کشور «ما برخی فرصت‌های مهم را برای گفت وشنود با شما شهروندان ایرانی از دست داده‌ایم.» وی دلیل راه‌اندازی این سفارت مجازی را استفاده از «فن‌آوری‌های نوین برای ایجاد پل و ارتقای تفاهم بهتر بین دو کشور و مردم این دو کشور» معرفی کرد. در بخشی از این وب سایت، در توضیح علت راه‌اندازی این سفارت مجازی ضمن معرفی آن به عنوان «نمایندگی نزد مردم ایران» و اشاره به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران و نهایتا تعطیلی سفارت سابق این کشور در ایران آمده است: «در حالی که جهان از اینکه ما سفارتی را در تهران از دست دادیم آگاهی دارد، آنچه ما در عمل از دست دادیم چیزی به مراتب بیشتر از آن بود. ما روابط با مردم ایران، آگاهی از جامعه ایرانی و دسترسی به آن و هزاران مورد تعامل میان شهروندان آمریکایی و ایرانی را از دست دادیم.» این وب سایت ادعا می‌کند که دولت ایران «درهای جامعه خود را به روی جریان اطلاعات و اندیشه‌های بین‌المللی» بسته است و می‌افزاید «این تلاش که مستلزم هزینه‌ای بسیار گزاف است در دنیای امروز که به طور روزافزون به تعامل گرایش دارد، محکوم به شکست است.»

سفارت آنلاین آمریکا «غیبت آمریکا از ایران» را به معنای برخورداری واشنگتن از «فرصتی کم برای رساندن صدای خود به گوش مخاطبان وسیع‌تر از میان مردم ایران» می‌داند و مدعی «تشنه بودن» مخاطب ایرانی برای «دریافت اطلاعات درباره آمریکا، مسافرت به آمریکا، فرصت‌های تحصیلی در این کشور و سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و دیگر کشورهای جهان» است.

در عین حال تاکید شده است که «این تارنما یک هیات رسمی دیپلماتیک نیست یا یک سفارت واقعی آمریکا را که به دولت ایران معرفی شده باشد نمایندگی نمی‌کند.» آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه‌ آمریکا نیز در پیامی که روی این وب‌سایت قرار گرفته، برای پاسخگویی به هرگونه سوالات ایرانی‌ها در مورد هر چیزی اعلام آمادگی کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وندی شرمن، مرد شماره سه وزارت خارجه آمریکا این وب‌سایت را «کنفرانس خبری واشنگتن» معرفی و ادعا کرد که آمریکا با وجود «اختلافات بسیار جدی با دولت ایران» درصدد گفت‌و‌گو با مردم عادی ایران است.

سر درگمی عمیق در روابط بین‌المللی

رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این در ارتباط با ابراز امیدواری کلینتون برای گشودن یک سفارتخانه مجازی در تهران از طریق اینترنت گفته بود: به نظر می‌رسد دولت آمریکا دچار یک سردرگمی عمیق در روابط بین‌المللی به خصوص با کشور قدرتمند و مستقلی همچون جمهوری اسلامی ایران شده است.