بازگشت دیپلمات‌های ایرانی از لندن به تهران

عکس: ایسنا

معاون کنسولی وزیر خارجه به دلیل قطع روابط کنسولی با ایران، به شدت از انگلیس انتقاد کرد

دنیای‌اقتصاد- در پی قطع روابط کنسولی تهران - لندن از سوی انگلیس، دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در لندن بامداد شنبه به کشور بازگشتند و در فرودگاه مهرآباد از سوی دانشجویان، خانواده‌های دیپلمات‌ها و همچنین رامین مهمانپرست، دستیار ویژه وزیر خارجه مورد استقبال قرار گرفتند. صفرعلی اسلامیان، کاردار سفارت ایران در انگلیس در بدو ورود به کشور در جمع خبرنگاران گفت: با وجود تمامی فشارها، تمامی کارکنان سفارت ایران در لندن با بدرقه رسمی دولت انگلیس، با عزت خاک این کشور را ترک کردند. مهمانپرست نیز اظهار کرد که انگلیس تاوان رفتار نامناسبش را پس می‌دهد. حسن قشقاوی معاون کنسولی وزیر خارجه نیز در گفت و گویی انگلیس را به دلیل قطع روابط کنسولی «بی‌مسوولیت» خوانده است.

پس از مصوبه مجلس در هفته گذشته مبنی بر کاهش سطح روابط میان ایران و انگلیس به کاردار و در پی آن ورود دانشجویان بسیجی به سفارتخانه این کشور در تهران و همچنین باغ قلهک، دولت بریتانیا روز چهارشنبه هفته گذشته تصمیم گرفت تا سفارتخانه ایران در لندن تعطیل شود؛ به همین دلیل به دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت کشورمان در لندن ۴۸ ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کنند. در پی این رویدادها بود که تمامی دیپلمات‌ها و کارکنان یادشده لندن را در روز جمعه ترک کرده و با یک پرواز در ساعت ۲:۴۰ بامداد روز شنبه وارد فرودگاه مهرآباد شدند.

آنچنان که ایسنا گزارش داده است: در مراسم استقبال از دیپلمات‌های ایرانی، تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و خانواده‌های دیپلمات‌های ایرانی حضور داشتند. دانشجویان که از ساعت‌ها قبل در فرودگاه مهرآباد حاضر شده‌ بودند عکس‌های امام راحل، مقام معظم رهبری و شهید شهریاری را در دست داشتند و شعار «مرگ بر انگلیس»، «مرگ بر آمریکا»، «دانشجو بیدار است از انگلیس بیزار است» و «۱۳ آبان تکرار باید گردد، لانه روباه پیر اشغال باید گردد» سر می‌دادند. براساس این گزارش، هرچند دانشجویان موفق به استقبال از کاروان اعضای سفارت ایران‌ در لندن نشدند، اما نمایندگان آنان تاج گل‌هایی را به کاردار سفارت کشورمان در انگلیس تقدیم کردند.

اسلامیان: با عزت انگلیس را ترک کردیم

صفرعلی اسلامیان اما پس از ورود به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران گفت: با وجود تمامی فشارها، تمامی کارکنان سفارت ایران در لندن با بدرقه رسمی دولت انگلیس و با عزت خاک این کشور را ترک کردند. او در پاسخ به سوالی تاکید کرد که هیچ حمله‌ای در چند روز گذشته به سفارتخانه ایران در لندن انجام نشده است. اسلامیان اظهار کرد: کاهش روابط با انگلیس مصوبه مجلس بود و مجلس تصمیم‌گیر است.

رابطه سیاسی قطع نشده است

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه که در مراسم استقبال از کارکنان سفارت ایران در لندن در فرودگاه مهر‌آباد حاضر شده بود نیز در پاسخ به سوالی اظهار کرد: پرچم ایران همچنان بر بالای سفارتخانه کشورمان در لندن برافراشته است. او با بیان اینکه رابطه سیاسی ایران و انگلیس قطع نشده است، گفت: پس از مصوبه مجلس مبنی بر کاهش روابط با انگلیس، مقامات این کشور احساس تحقیر کردند و با یک حالت عجولانه سعی کردند این مصوبه مجلس را تحت تاثیر قرار دهند. دستیار ویژه وزیر خارجه ایران تصریح کرد: انگلیس تاوان رفتار نامناسب ۱۰۰ سال اخیر خود با ملت ایران را پس می‌دهد. وی اظهار کرد: می‌خواهند ایران را تهدید اصلی جلوه دهند؛ می‌خواهند نشان دهند ما عامل ناامنی و بی‌ثباتی و متهم فعالیت‌های تروریستی هستیم و گزارش مدیرکل آژانس را طوری با فشار تنظیم کردند که از فعالیت‌های ایران ابراز نگرانی شود و همه این کارها برای دامن زدن به پروژه ایران هراسی است تا شاید با این مساله هم موضوع خودشان را از تحولات منطقه تحت‌شعاع قرار دهند و هم بتوانند بین ما و کشورهای دیگر در منطقه خاورمیانه ایجاد اختلاف بکنند؛ این یک توطئه است.

نشانه بی‌مسوولیتی لندن

در همین حال، حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه قطع شدن فعالیت‌های کنسولی ایران در لندن را نشان‌دهنده «بی‌مسوولیتی» مقامات انگلیسی دانست. قشقاوی در گفت‌وگو با «ایرنا»، در پاسخ به اینکه با توجه به مسائل اخیر به وجود آمده در روابط ایران و انگلیس فعالیت‌های کنسولی میان دو کشور برقرار است یا نه؟ گفت: مجلس از یک سال پیش به دنبال قطع کامل روابط میان دو کشور بود؛ اما اصلی‌ترین دلیلی که وزارت خارجه نمی‌خواست این روابط قطع شود، مسائل کنسولی ایرانیان و هموطنان مقیم انگلیس بود.

قشقاوی بابیان اینکه روابط میان ایران و انگلیس درحوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترده نبود، تصریح کرد: مهم ترین مساله مورد نظر ما توجه به حقوق انسانی ده‌ها هزار ایرانی مقیم انگلیس بوده که جزو موفق‌ترین و فرهیخته‌ترین مهاجرین در این کشور هستند.

تلاش وزارت خارجه برای جلوگیری از قطع روابط با لندن

معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه در این رابطه افزود: بنده شخصا به عنوان معاون پارلمانی در جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تلاش کردم تا طرح قطع کامل روابط میان ایران و انگلیس صورت نگیرد؛ این موضوع نه از سر عشق و علاقه به حوزه‌های مختلف روابط دو کشور، بلکه به دلیل مسائل مربوط به بیش از ۲۰۰ هزار ایرانی مقیم این کشور بود. قشقاوی گفت: بیش از ۹۰ درصد ایرانیان مقیم انگلیس مایل هستند تا به کشور رفت و آمد داشته باشند و ما نیز در وزارت خارجه این ملاحظه را در روابط با لندن داشتیم. وی اقدام دولت انگلیس در رابطه با بستن کنسولگری ایران در لندن را «احساسی» و «غیرمنطقی» توصیف کرد و افزود: احساس می‌کردیم به‌رغم خصومت جدی دولتمردان انگلیس نسبت به منافع ملی ما، مسائل کنسولی را باید از این موضوع تفکیک کنیم تا مشکلی برای هموطنان ما پیش نیاید.

۵۰ هزار سفر به لندن در سال

معاون کنسولی وزارت خارجه افزود: در سال نزدیک به ۵۰ هزار نفر از ایرانیان به انگلیس سفر می‌کنند که ۹۰ درصد آنها بستگان و اقوام ایرانیان مقیم این کشور هستند. وی افزود: با قطع شدن روابط کنسولی میان دو کشور، ایرانیان در انگلیس و هموطنانی که می‌خواهند به این کشور سفر کنند، بلاتکلیف مانده اند و دولت انگلیس صرفا اعلام کرده است برای دریافت روادید سفر باید به کشورهای همجوار رفت. قشقاوی در پاسخ به این سوال که آیا دولت انگلیس اجازه داده است که مسوولان کنسولی در این کشور حضور داشته باشند، گفت: خیر. آنها حتی اجازه نداده‌اند که یک نفر از همکاران ما در این کشور حضور داشته باشد.