مهران دبیر سپهری

هر هفته در این ستون تعدادی از سوالات پرسشنامه IBP منتشر می‌شود به این قصد که خرد جمعی را به پاسخگویی به آن فراخواند.پاسخ‌های الف و ب وجود یک وضعیت خوب را توضیح می‌دهند. پاسخ الف نشان می‌دهد که یک استاندارد، به طور کامل اجرا شده است.

پاسخ‌های ج و د مربوط به ملاحظه فقدان‌هاست به این صورت که پاسخ د نشان می‌دهد یک استاندارد، به هیچ وجه رعایت نشده است.

پاسخ ه یعنی غیر قابل اجرا.

نحوه امتیازدهی به پرسشنامه به این ترتیب است که برای پاسخ الف امتیاز ۱۰۰درصد، برای پاسخ ب امتیاز ۶۷درصد، برای پاسخ ج امتیاز ۳۳ درصد و برای پاسخ د امتیاز صفر در نظر گرفته شده است. پاسخ ه باعث می‌شود که امتیاز آن پرسش در طبقه‌بندی کلی شمرده نشود.

بعضی از سوالات سه گزینه‌ای هستند. برای این نوع از سوالات، امتیاز ۱۰۰ برای گزینه الف و امتیاز صفر برای گزینه ب در نظر گرفته می‌شود. پاسخ ج نیز باعث می‌شود که امتیاز آن پرسش در طبقه‌بندی کلی شمرده نشود.

آیا بودجه اجرایی یا هر نوع سند بودجه‌ای پشتیبان، حداقل برای بودجه سالانه، اطلاعاتی ارائه می‌کند که نمایش دهد چطور سیاست‌های پیشنهادی در بودجه متفاوت از سیاست‌های موجود، روی درآمد‌ها اثر می‌گذارد؟

الف- بله اطلاعات وسیعی درباره اثر سیاست‌های پیشنهادی روی درآمد‌ها، شامل هم گزارش توصیفی و هم برآوردهای کمی، ارائه شده است.

ب- بله اطلاعات، با پررنگ کردن اثر سیاست‌های پیشنهادی کلیدی روی درآمد‌ها ارائه شده، اما فاقد برخی از جزئیات است.

ج- بله برخی اطلاعات ارائه شده اما فاقد جزئیات مهم است.

د- نه هیچ‌گونه اطلاعاتی از اثر سیاست‌های پیشنهادی روی درآمد‌ها ارائه نشده است.

ه- غیر‌قابل اجرا / دیگری (لطفا اظهار نظر کنید).

ارزیابی سال‌های پیش در بودجه امسال

آیا بودجه اجرایی یا هر نوع سند بودجه‌ای پشتیبان، هزینه‌های سال قبل را در بودجه بر حسب طبقه‌بندی، توسط واحد اداری ارائه می‌کند؟ (به وسیله وزارتخانه، اداره یا دفتر نمایندگی)؟

الف- همه هزینه‌های بودجه سال قبل توسط واحد اداری طبقه‌بندی شده‌اند.

ب- هزینه‌های بودجه سال قبل توسط واحد اداری طبقه‌بندی شده‌اند، اما تعدادی از واحدهای کوچک به طور جداگانه نشان داده نمی‌شوند.

ج- هزینه‌های بودجه سال قبل توسط واحد اداری طبقه‌بندی شده‌اند، اما تعداد قابل توجهی از واحدها به طور جداگانه نشان داده نشده‌اند.

د- هیچ یک از هزینه‌های طبقه‌بندی شده بودجه سال قبل توسط واحد اداری ارائه نشده است.

ه- شامل نیست/ مورد دیگری است/ اظهار نظر کنید.