تصمیم آمریکا و اتحادیه اروپا برای فشار بیشتر به ایران

دنیای‌اقتصاد- در آستانه برگزاری نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه هفته جاری به منظور بررسی پیشنهاد فرانسه برای تحریم صنعت نفت و بانک مرکزی ایران، رییس‌جمهور آمریکا با رییس شورا، رییس کمیسیون و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از این دیدار طرفین با صدور بیانیه‌ای مشترک از تصمیم خود برای اتخاذ اقدامات بیشتر علیه تهران خبر دادند. دیدار اوباما با سران اتحادیه اروپا پس از گذشت یک هفته از اعمال تحریم‌های جدید نفتی و بانکی انگلیس، آمریکا، فرانسه و کانادا علیه کشورمان صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا و اتحادیه اروپا دوشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «از آنجا که ایران به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده، آمریکا و اتحادیه اروپا درنظر دارند اقدامات بیشتری علیه ایران اتخاذ کنند.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «آمریکا و اتحادیه اروپا از رفتار ایران پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شدت نگرانند و با یکدیگر برای یافتن راه حلی دیپلماتیک به‌منظور اجرایی کردن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و اتخاذ اقدامات بیشتر در قبال ایران همکاری خواهند کرد.»

آمریکا و اتحادیه اروپا همچنین طی این بیانیه بر عزم خود برای متقاعد ساختن ایران به رعایت الزامات خود و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌منظور پاسخگویی به نگرانی‌های موجود درباره ماهیت برنامه هسته‌ای این کشور تاکید کردند.

این بیانیه در پایان دیدار باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا با هرمان خان رامپوی، ‌رییس شورای اروپا، خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد. در این بیانیه بر اراده دو طرف برای اطمینان یافتن از پایبند بودن ایران به تعهداتش و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید شد.

همچنین براساس گزارش خبرگزاری رویترز، رییس شورای اروپا روز دوشنبه پس از دیدار با اوباما به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا برای اتخاذ اقدامات محدود کننده جدیدی علیه ایران آماده می‌شود و در نگرانی‌های آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران سهیم است.

رامپوی به جزئیات تحریم‌های برنامه‌ریزی شده اشاره‌ای نکرد.

براساس گزارش خبرگزاری کویت، وی گفت: در مورد ایران به تشدید فشار نیاز داریم.

بایدن در ترکیه علیه ایران لابی می‌کند

خبر دیگری نیز حاکی است: جوزف بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا قرار است در روزهای آینده برای جلب حمایت ترکیه علیه ایران راهی این کشور ‌شود. بایدن به یونان نیز سفر خواهد کرد.

آن چنان که ایسنا گزارش داده است، کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که هدف از این سفر اطمینان یافتن از محکم ماندن روابط واشنگتن با این کشور‌ها است.

این سفر در حالی انجام می‌شود که رهبران غربی در جست‌وجوی لابی برای جلوگیری از شکست اقتصاد یونان هستند و در عین حال ترکیه نقش مهمی را در پایان دادن به مساله هسته‌ای ایران و ایجاد ثبات در عراق ایفا می‌کند.

بر اساس گزارش روزنامه هیل، بایدن روز جمعه با مقامات ترکیه در آنکارا دیدار خواهد کرد.

تونی بلینکن، مشاور امنیت ملی بایدن روز دوشنبه به خبرنگاران گفت:‌ آمریکا از تلاش‌های ترکیه در مبارزه با پ.ک.ک حمایت می‌کند و این گروه را دشمن مشترک آمریکا، ترکیه و عراق می‌داند.

بنابراین گزارش، کمک ترکیه به متوقف کردن برنامه‌ هسته‌ای ایران و بحران اقتصادی یونان از مسائلی است که در دستور کار سفر بایدن به این کشور قرار دارد.

دور جدید مذاکرات صهیونیستی ـ آمریکایی

دیدار اوباما با سران اتحادیه اروپا و همچنین سفر بایدن به ترکیه و یونان تنها اقدامات جدید کاخ سفید در این روزها نیست؛ چرا که واشنگتن قصد دارد تا دور جدید مذاکرات آمریکایی و اسرائیلی را در چارچوب گفت‌وگوهای استراتژیک میان دو طرف و همچنین برنامه هسته‌ای ایران آغاز کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی المحیط، در این دور از مذاکرات که این هفته در قدس برگزار خواهد شد، دنی ایالون، معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا به گفت‌وگو خواهند پرداخت.

این درحالی است که ایالون دوشنبه با دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا دیدار و دو طرف به بررسی مساله تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بخش انرژی پرداخته بودند.

معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت که مواضع این رژیم و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران با هم مطابقت دارند.