وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش روابط با انگلیس به سطح کاردار را «درسی» برای لندن عنوان کرد و گفت: طبق مصوبه مجلس عمل می‌کنیم؛ مجلس در مصوبه اخیر خود خواستار کاهش سطح روابط تهران- لندن به سطح کاردار شده است و به محض اینکه این مصوبه به وزارت خارجه ابلاغ شود، آن را اجرا می‌کنیم.

«علی‌اکبر صالحی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مسوولیت و ماموریت وزارت امور خارجه برقراری و تعمیق و گسترش روابط با کشورها است، ولی متاسفانه برخی کشورها از جمله انگلیس از روی عقلانیت و حکمت سیاسی عمل نمی‌کنند. وی افزود: این‌گونه کشورها فکر می‌کنند که به اعتبار اینکه روزی صاحب قدرت بوده‌اند، هرکاری که بخواهند، می‌توانند انجام دهند بدون اینکه از طرف مقابل انتظار واکنشی داشته باشند.صالحی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه انگلیس عقلانیت و حکمت سیاسی را در رفتارهای خود با کشورهای دیگر لحاظ کند، گفت: اگر انگلیس در رفتار و رویکردها و تعاملات سیاسی خود با جمهوری اسلامی ایران تجدید نظر کند و اصلاحات لازم را در این زمینه انجام دهد، ما هم در نحوه رفتار با آنها تجدید نظر خواهیم کرد و این چیزی است که در مصوبه مجلس هم به آن اشاره شده است. رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: امیدواریم انگلیس مقداری عقلانیت و حکمت سیاسی در رفتارهای خود با کشورهای دیگر به خرج دهد.

تایید مصوبه مجلس در شورای نگهبان

در همین حال، سخنگوی شورای نگهبان از تایید طرح کاهش روابط با انگلیس دراین شورا خبر داد.

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از ارسال طرح کاهش روابط با انگلیس از سوی مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان، مصوبه مذکور در شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

بر اساس مصوبه مجلس، وزارت خارجه موظف است تا علاوه بر به حداقل رساندن روابط اقتصادی و بازرگانی با این کشور، ظرف دو هفته روابط سیاسی ایران را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل دهد.

مذاکره سفرای اروپایی در تهران با یکدیگر

از سوی دیگر، سخنگوی دولت انگلیس از دیدار روز دوشنبه سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تهران با یکدیگر خبر داد و اعلام کرد این نشست برای مذاکره درباره پاسخ به تصمیم ایران برای کاهش سطح روابط با انگلیس و اخراج سفیر این کشور انجام شد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دیوید کامرون ـ نخست‌وزیر انگلیس ـ به خبرنگاران گفت: از تصمیم ایران برای اخراج سفیرمان ابراز تاسف می‌کنیم. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، این سخنگو افزود: ما درباره‌ اینکه دقیقا چگونه باید پاسخ بدهیم فکر خواهیم کرد، اما امروز در تهران رییسان نمایندگی‌های اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار و در این‌باره مذاکره کردند. روز پنج‌شنبه نیز در شورای امور خارجه اتحادیه اروپا نیز مذاکرات بیشتری در این‌باره انجام خواهد شد.