ورود جدی بسیج به مقابله با اقدامات جاسوسی

عکس: جام‌جم آنلاین

۱۲ جاسوس دستگیر شده در همه زمینه‌ها اقدام به جاسوسی می‌کردند

دنیای‌اقتصاد- برای دومین بار در یک هفته، وزیر اطلاعات درباره چالش‌های امنیتی انتخابات پیش رو هشدار داد. حیدر مصلحی البته تصریح کرد که این هشدارها به معنای «ترس» نیست، چراکه وزارت اطلاعات بر «تمام حرکت‌های دشمن» اشراف کامل دارد. وزیر اطلاعات که چند روز قبل در همایشی در قم توضیحاتی درباره چالش‌های امنیتی انتخابات داده بود، این‌بار در تهران جزئیات بیشتری از آن را مطرح کرد و از جمله گفت که آمریکا «با سرمایه یکی از کشورهای اسلامی» مشغول توطئه چینی امنیتی برای ایران است. مصلحی همچنین خواستار ورود جدی بسیج به حوزه «مقابله با اقدامات جاسوسی» شد و گفت: «از صحبت‌های جاسوس‌هایی که دستگیر می‌کنیم، اینطور برمی‌آید که امروز دستگاهی نیست که دشمن به دنبال دستیابی به اطلاعات آن نباشد.» او اضافه کرد که ۱۲ جاسوس دستگیرشده در روزهای اخیر نیز «در همه زمینه‌ها» اقدام به جاسوسی می‌کرده‌اند.

آنگونه که خبرگزاری‌های فارس و ایسنا گزارش داده‌اند، حیدر مصلحی در چهارمین همایش ملی بسیج و پدافند غیرعامل با بیان اینکه انتخابات امسال با چالش‌های امنیتی مواجه است، اظهار کرد: دشمن به طور جدی برای این انتخابات طراحی کرده است و ما نسبت به این مساله هشدار می‌دهیم؛ البته این به معنی ترس نیست؛ چرا که بر تمام حرکت‌های دشمن اشراف کامل داریم و حوادث سال ۸۸ برکات زیادی برای ما داشت.

وزیر اطلاعات با اشاره به طراحی‌های دشمن در عرصه جنگ نرم به ویژه فضای سایبری و اینترنت، افزود: خوشبختانه امروز دستگاه‌های اطلاعاتی کشور از برتری بسیار خوبی در فضای سایبری و اینترنتی برخوردارند.وی با اشاره به مطرح شدن طرح چمدان اینترنتی از سوی باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا خاطر نشان کرد: چند ماه پیش از اعلام این مساله از سوی اوباما، دستگاه‌های اطلاعاتی کشور طراحی آنها را پیش‌بینی کرده بودند و راه مقابله با آن را نیز به دست آوردند. وزیر اطلاعات همچنین خاطرنشان کرد: البته سرمایه‌گذاری زیادی دراین زمینه انجام دادند و متاسفانه یکی از کشورهای اسلامی نیز دلارهای فراوانی را از جیب مسلمانان برای اهداف آمریکایی‌ها خرج می‌کند. وی ادامه داد: البته خود ما در برخی مواقع راه را برای آنها باز کردیم تا کمی پیش بروند و ما ببینیم که چه می‌کنند و بعد راه آنها را بستیم و هر چه آنها تلاش کردند، شکست خوردند و این مانور را رها کردند.

لزوم ورود جدی بسیج به مقابله با جاسوسی

مصلحی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم ورود جدی بسیج در دستگاه‌های مختلف کشور برای مقابله با اقدامات جاسوسی دشمنان تاکید کرد و افزود: دشمن امروز روی همه دستگاه‌های کشور ما حساس است و با استفاده‌ای که از فضای سایبری در دستگاه‌های مختلف داریم، دشمن طراحی‌هایی دارد که در همه مجموعه‌های کشور ما از جمله سیستم‌های صنعتی نفوذ کند.وی تاکید کرد: بنابراین پدافند غیرعامل باید به یک مقوله عام و فراگیر در کشور تبدیل شود و بسیج در این مساله به طور جدی ورود پیدا کند. از صحبت‌های جاسوس‌هایی که دستگیر می‌کنیم، نیز اینطور برمی‌آید که امروز دستگاهی نیست که دشمن به دنبال دستیابی به اطلاعات آن نباشد.

برخی خواص به دنبال تبرئه دشمن

وزیر اطلاعات، ایجاد اختلاف و بدبینی، از بین بردن بنیان‌های معنوی و ارزشی، تخریب اعتماد به نفس و امید و تبدیل نقاط قوت به نقاط ضعف را از جمله طراحی‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه برخی خواص نه‌تنها به دنبال این نیستند که دشمن را دشمن معرفی کنند، بلکه به دنبال تبرئه دشمن هستند و من پیشنهاد می‌کنم که فرمایشات رهبری درباره صفات منفی برخی خواص را مطالعه کنیم. البته ما نباید از این بترسیم که برخی خواص مطرود یا ترسو شوند، چرا که خاصیت نظام ولایی، ریزش و رویش است. مصلحی همچنین به موضوع بیداری اسلامی در منطقه اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی افراد مغرضانه یا ناآگاهانه حرکت بیداری اسلامی را طراحی دشمن قلمداد می‌کنند، ولی آنچه ما با اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم می‌دانیم، این است که حتی خود آنها و دستگاه‌های اطلاعاتی غرب می‌گویند که ما پیش‌بینی این اتفاقات را نمی‌کردیم و این مساله نشان می‌دهد که آنها نتوانسته‌اند روحیه اسلام‌خواهی و دین‌خواهی ملت‌ها را بشناسند.

وزیر اطلاعات همچنین در حاشیه این همایش در پاسخ به این سوال که ۱۲ جاسوس اخیری که دستگیر شده‌اند در چه زمینه‌هایی فعالیت داشته‌اند، گفت: این‌ها در همه زمینه‌ها جاسوسی می‌کردند.

راه اندازی ۴ قرارگاه دفاع سایبری

رییس سازمان پدافند غیرعامل نیز در این همایش از برنامه‌ریزی سازمان متبوعش برای راه‌اندازی قرارگاه‌های پدافند غیرعامل در حوزه‌های سایبری، بیولوژیک، هسته‌ای و شیمیایی خبر داد.

سردار غلامرضا جلالی با بیان این‌که فعال شدن قرارگاه‌های دفاع غیرعامل در حوزه‌های مختلف یکی از ضرورت‌های جدی است، افزود: اولین قرارگاه، قرارگاه فرماندهی دفاع سایبری کشور است که در سازمان پدافند غیرعامل سازماندهی شده و در حال فعالیت است. وی با بیان این‌که قرارگاه‌ دفاع بیولوژیک، هسته‌ای و شیمیایی در کشور در حال آماده‌سازی است، اظهار کرد: چهار مرکز دفاع سایبری را در عسلویه، خارک، بندر امام و اهواز راه‌اندازی کرده‌ایم؛ چراکه معتقدیم یکی از تهدیدات جدی ما در امسال و سال آینده، تهدید سایبری است و بر همین اساس ما دستگاه‌های مختلف کشور را در این حوزه به سه سطح حیاتی، حساس و مهم تقسیم‌بندی کرده‌ایم.

وی حضور بسیج در عرصه پدافند غیرعامل را از جمله دیگر برنامه‌ها و اولویت‌های سازمان پدافند غیرعامل دانست و اظهار کرد: ما هشت محور تفاهم‌نامه با بسیج داریم تا از ظرفیت‌های بسیج در این زمینه استفاده شود. بسیج در شورای پدافند غیرعامل در همه دستگاه‌ها عضویت خواهد داشت و این هشت محور تفاهم‌نامه مواردی نظیر فرهنگ‌سازی، آموزش عمومی، تهدیدشناسی، مدیریت بحران، سازماندهی مضاعف نیروهای متخصص، اجرای رزمایش‌های پدافند غیرعامل و کمک به حراست‌ها در برقراری امنیت را شامل می‌شود.

رد ادعای نقش ویروس اینترنتی در حادثه پادگان سپاه

رییس سازمان پدافند غیرعامل در حاشیه این همایش نیز ادعای نقش داشتن ویروس اینترنتی در حادثه اخیر در یکی از پادگان‌های سپاه پاسداران را کاملا بی‌اساس دانست. وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: دشمنان ما در هر حادثه‌ای تلاش می‌کنند حوادثی را که اتفاقی می‌افتد به خودشان منتسب کنند.سردار جلالی خاطرنشان کرد: به‌رغم این موضوع، بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی سپاه پاسداران که مسوول و مرجع اصلی رسیدگی به این حادثه بوده اعلام شد که هیچگونه دخالتی از سوی عناصر خارجی در این حادثه وجود نداشته است.

وی اضافه کرد: بر اساس این گزارش‌ها در این حادثه فقط یک اشکال فنی در حوزه تست و آزمایش بوده که منجر به چنین ضایعه‌ای شده است.