رییس هیات‌عامل صندوق توسعه ملی از ایجاد سیستم «پول پوش» ( Pull-Push) در نظام تولید و تجارت خبرداد و گفت: هم اکنون منابع صندوق توسعه ملی می‌تواند در دستان تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گیرد.

رحیم قربانی در گفت‌وگو با مهر، در مورد چگونگی فعالیت این صندوق گفت: در حقیقت ۲۰ درصد پول حاصل از فروش نفت به صورت شفاف در قالب تسهیلات ارزان قیمت به پروژه‌های بخش خصوصی مانند «ارائه تسهیلات جهت سرمایه‌گذاری، توسعه سرمایه‌گذاری‌ها، اختصاص تسهیلات به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور و اختصاص تسهیلات به خریداران کالا و خدمات ایرانی در خارج از کشور» تعلق می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی تلاش می‌کند که از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند، گفت: این صندوق از خریداران کالاهای تولیدکنندگان داخلی که خارج از کشور هستند نیز حمایت می‌کند تا هم صادرات انجام شود و هم از خریداران این کالاها در خارج از کشورحمایت شود.ربانی با اشاره به اینکه می‌توان نام چنین عملیاتی را ایجاد سیستم «پول پوش» (Pull-Push) در نظام تولید و تجارت گذاشت، گفت: این عملیات مالی بهترین شیوه حمایت است، چرا که نهایتا این پول باید به ثروت‌های مولد تبدیل شود، ضمن اینکه برنامه‌ریزی ما این است که همه بخش‌های اقتصادی در کشور به این شیوه پوشش داده شود.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ریزی‌های مقدماتی برای اختصاص منابع این صندوق به بخش‌های مختلف اقتصادی انجام شده است، عنوان کرد: ما در مرحله اول از بانک‌های عامل خواسته‌ایم تاهمه مقدمات را برای انجام کار عملیاتی آماده کنند، ضمن اینکه قرارداد عاملیت خود را با بانک‌های متقاضی منعقد کرده‌ایم، به طوری که هم اکنون منابع صندوق توسعه ملی می‌تواند در دستان تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گیرد. این تسهیلات از نوع تسهیلات ارزان قیمت با سود پایین است. قربانی همچنین در جواب به این سوال که آیا همه افراد می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند؟، گفت: تنها افرادی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که یک طرح توجیهی اقتصادی ارائه کنند، آنهم به شرط اینکه این افراد نیازمند واردات ماشین‌آلات یا تکنولوژی خاصی باشند تا این تسهیلات به صورت ارزی به آنان پرداخت شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه ایرانیان مقیم خارج از کشور هم می‌توانند از این تسهیلات بهره مند شوند؟، گفت: همه کسانی که در ایران می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند چه ایرانیان مقیم خارج از کشور و چه خارجیانی که می‌خواهند در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

مانده صندوق در بانک مرکزی سپرده‌گذاری می‌شود

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در عین حال تصریح کرد:‌ البته در قانون چنین چیزی پیش‌بینی نشده است، اما من می‌گویم که کلا سرمایه‌گذاران خارجی در ایران مورد حمایت صندوق توسعه ملی قرار خواهند گرفت و نه تنها محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، بلکه حتی رییس‌جمهور که در راس هیات امنای این صندوق قرار دارد برای اهمیت دادن به سرمایه‌گذاری خارجی تکلیف کردند که اگر تا سقف ۲۰ درصدی منابع صندوق متقاضی وجود داشته باشد ما این ۲۰ درصد را از منابع صندوق به سرمایه گذاران خارجی بدهیم که این موضوع می‌تواند همه تقاضاها را پوشش دهد. وی همچنین در جواب به این سوال که با مازاد منابع صندوق توسعه ملی چه می‌کنید؟ نیز گفت: هر مقداری که از منابع صندوق در حساب‌های خود باقی بماند به صورت سپرده در دست بانک مرکزی قرار خواهد گرفت و این بانک موظف است به اندازه سودی که به سپرده‌های خارج از کشور می‌پردازد به این مبالغ سود اختصاص دهد. به گفته قربانی اعضای هیات امنای صندوق توسعه ملی مرکب از اعضای سه قوه و بخش خصوصی است.