مهران دبیر سپهری

هر هفته در این ستون تعدادی از سوالات پرسشنامه IBP منتشر می‌شود به این قصد که خرد جمعی را به پاسخگویی بدان فراخواند. پاسخ‌های الف و ب وجود یک وضعیت خوب را توضیح می‌دهند. پاسخ الف نشان می‌دهد که یک استاندارد، به طور کامل اجرا شده است. پاسخ‌های ج و د مربوط به ملاحظه فقدان‌هاست به این صورت که پاسخ د نشان می‌دهد یک استاندارد، به هیچ وجه رعایت نشده است.

پاسخ ه یعنی غیر‌قابل اجرا. نحوه امتیاز‌دهی به پرسشنامه به این ترتیب است که برای پاسخ الف امتیاز ۱۰۰ درصد، برای پاسخ ب امتیاز ۶۷ درصد، برای پاسخ ج امتیاز ۳۳ درصد و برای پاسخ د امتیاز صفر در نظر گرفته شده است. پاسخ ه باعث می‌شود که امتیاز آن پرسش در طبقه‌بندی کلی شمرده نشود. بعضی از سوالات سه گزینه‌ای هستند.

برای این نوع از سوالات، امتیاز ۱۰۰ برای گزینه الف و امتیاز صفر برای گزینه ب در نظر گرفته می‌شود. پاسخ ج نیز باعث می‌شود که امتیاز آن پرسش در طبقه‌بندی کلی شمرده نشود.

ارزیابی بودجه امسال و بودجه سال‌های آینده

آیا بودجه اجرایی یا هر نوع سند بودجه‌ای پشتیبان، هزینه‌های سال بودجه را برای برنامه‌های منحصر به فرد، ارائه می‌کند؟

الف- داده‌های هر برنامه برای همه هزینه‌ها ارائه شده‌اند.

ب- داده‌های هر برنامه برای دو سوم هزینه‌ها ارائه شده‌اند (اما نه برای همه).

ج- داده‌های هر برنامه برای کمتر از دو سوم هزینه‌ها ارائه شده‌اند.

د- داده‌های هیچ برنامه‌ای ارائه نشده است.

ه- غیر‌قابل اجرا / مورد دیگر (لطفا اظهار‌نظر کنید).

در بودجه اجرایی یا هر نوع سند بودجه‌ای پشتیبان، آیا سطح کل هزینه‌های برآورد شده برای یک دوره چند ساله ارائه شده است؟ (حداقل دو سال بعد از بودجه سالانه)

الف- بلی، برآورد‌های چند ساله هزینه کل ارائه شده است.

ب- نه، برآورد‌های چند ساله هزینه کل ارائه نشده است.

ج- غیر‌قابل اجرا / مورد دیگر(لطفا اظهار‌نظر کنید).

در بودجه اجرایی یا هر نوع سند بودجه‌ای پشتیبان، آیا برآوردهای هزینه به شکل جزئی‌تر از سطح کل برای یک دوره چند ساله ارائه می‌شود( برای حداقل دو سال بعد از بودجه سالانه)؟

الف- بلی، برآوردهای هزینه چند ساله برای هر برنامه‌ای و برای یک طبقه‌بندی هزینه‌ای یا بیشتر(مانند وظیفه‌ای، اقتصادی یا اداری) ارائه می‌شود.

ب- بلی، برآوردهای چند ساله برای یک طبقه‌بندی هزینه‌ای یا بیشتر(مانند وظیفه‌ای، اقتصادی یا اداری) اما فقط برای چند برنامه منحصر به فرد ارائه می‌شود.

ج- بلی، برآوردهای چند ساله ارائه می‌شود اما فقط برای یک بخش از یک طبقه‌بندی هزینه‌ای یا بیشتر(مانند بعضی از وظایف یا بعضی از واحد‌های اداری) یا برای فقط تعدادی از برنامه‌های منحصر به فرد.

د- نه، برآوردهای چند ساله فقط برای هزینه کل ارائه می‌شوند، یا آنها به هیچ وجه ارائه نمی‌شوند.

ه- غیر‌قابل اجرا / مورد دیگر(لطفا اظهار‌نظر کنید).

آیا بودجه اجرایی یا هر نوع سند بودجه‌ای پشتیبان، منابع مختلف درآمدهای مالیاتی را ( به عنوان مثال مالیات بر درآمد یا VAT) در بودجه سالانه شناسایی می‌کند؟

الف- همه منابع مالیاتی به طور جداگانه شناسایی شده است.

ب- دو سوم منابع مالیاتی و نه بیشتر، به طور جداگانه شناسایی شدند.

ج-کمتر از دو سوم منابع مالیاتی، به طور جداگانه شناسایی شدند.

د- هیچ منبع درآمد مالیاتی شناسایی نشده است.

ه- غیر‌قابل اجرا / مورد دیگر(لطفا اظهار نظر کنید).