فساد مالی اخیر خط قرمز ندارد

عکس: خانه ملت

رییس سازمان بازرسی: دستگاه متخلف حق ندارد برای قوه قضائیه نسخه بپیچد

دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: رییس مجلس شورای اسلامی می‌گوید: فساد مالی اخیر خط قرمز ندارد و هرکسی در این رابطه مقصر است، باید محاکمه شود. علی لاریجانی در حالی در جمع نخبگان سمنانی، بر محاکمه بی‌حد و مرز مقصران تخلف سه هزار میلیاردی تاکید کرده که دو روز قبل‌تر نیز برادرش، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضائیه با موضع‌گیری در مقابل سخنان رییس‌جمهور درباره دستگیری قائم مقام بانک مرکزی در ارتباط با پرونده فساد بانکی اخیر گفته بود: توجیه‌پذیر نیست که دائما بگوییم چرا این را گرفتید و آن را نگرفتید یا چرا این را آزاد کردید، خصوصا این کار از مسوولان پسندیده نیست.

آملی لاریجانی در جمع مسوولان قضایی گفته بود: مراجع قضایی بنابر وظایف ذاتی خود ممکن است برخی را احضار یا جلب کنند و برخی بازداشت و محکوم ‌شوند یا حتی برخی پس از رسیدگی آزاد ‌شوند این طبیعی است که همه از این دستگاه راضی نیستند؛ ولی معنایش این نیست که دستگاه‌قضایی را زیر سوال ببریم و طبیعی است که بعضی از افراد از نحوه رسیدگی‌ها خوششان نیاید؛ اما این نباید مستمسکی برای تخریب قوه‌قضائیه بشود.به نظر می‌رسد مواضع اخیر روسای قوای مقننه و قضائیه درباره فساد مالی بزرگ در واکنش به انتقادات محمود احمدی‌نژاد نسبت به دستگیری قائم مقام بانک مرکزی بیان شده باشد. رییس‌جمهور هفته گذشته در نشست طرح تحول بانکی ضمن انتقاد از بازداشت حمید پورمحمدی، قائم مقام بانک مرکزی گفته بود: قائم‌مقام بانک مرکزی دستگیر شده؛ اما مدیرعامل بانک متخلف آزاد است.از سوی دیگر اما، مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کشور نیز روز پنج‌شنبه در ادامه این مواضع انتقادی نسبت به قوه مجریه، با تاکید بر اینکه مجرم و متهم حق ندارد برای دستگاه قضایی نسخه بپیچد، گفته است: دستگاه متخلف حق ندارد بگوید قوه قضائیه چرا از ما شروع کرد و به تخلف دستگاه دیگر رسیدگی نمی‌کند.

خط قرمز نداریم

علی لاریجانی رییس مجلس در سفر دو روزه خود به سمنان در جمع نخبگان سمنانی گفت: موضوع فساد مالی اخیر خط قرمز ندارد. به گزارش فارس، وی با بیان اینکه با تزریق پول به جامعه مشکل تورم حل نمی‌شود، اظهار کرد: بعد از فساد مالی اخیر سختگیری‌هایی در سیستم بانکی به وجود آمد که البته این کار درستی نیست، باید جلوی فساد گرفته شود ولی نباید به خاطر این مساله فعالیت اقتصادی دچار مشکل شود.وی ادامه داد: در جلسه سران قوا هم گفتیم که موضوع فساد مالی اخیر خط قرمز ندارد و هر کسی که در این رابطه مقصر است، باید محاکمه شود.

وی تاکید کرد که اگر ما بخواهیم روی پای خود بایستیم باید به مشکلات داخلی توجه کنیم و در کشور رونق اقتصادی ایجاد کنیم. لاریجانی با بیان اینکه ما باید هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی و فرهنگی به مسائل داخلی توجه کنیم، اضافه کرد: در موضوع صندوق توسعه ملی، از آنجا که نمی‌خواستیم مثل حساب ذخیره ارزی باشد، بر اساس منویات و سخنان رهبری این صندوق را تبیین کردیم. وی گفت: رهبری در سیاست‌های کلی برنامه الزام کردند که دولت بودجه خود را از پول نفت جدا کند که این مساله هنوز اجرایی نشده است.لاریجانی همچنین، مشکل قاچاق را مساله‌ای خواند که به صنعت ضربه می‌زند و گفت: ما باید آن را جدی بگیریم. وی اضافه کرد: در حال حاضر کشوری مثل چین پیدا شده که با قیمت نازل اجناس خود را عرضه می‌کند؛ ما نمی‌گوییم که مراودات تجاری نداشته باشیم، بلکه می‌گوییم در مراودات منافع ملی در نظر گرفته شود. رییس قوه مقننه همچنین مساله تورم و بیکاری را دو مشکل اصلی کشور خواند و گفت: حل این مشکلات تنها با روان شدن اوضاع اقتصادی ممکن می‌شود. وی با بیان اینکه فضای کشور، باید فضای کار، تلاش و فعالیت باشد، افزود: بسیاری از بحث‌های جاری به مصلحت کشور نیست و تنها سایش سیاسی ایجاد می‌کند.

پورمحمدی: مجرم حق ندارد برای قاضی نسخه بپیچد

از سوی دیگر، مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور، نیز طی سخنانی در جمع قضات و کارکنان دادگستری استان البرز گفت: دستگاه متخلف حق ندارد بگوید قوه قضائیه چرا از ما شروع کرد و به تخلف دستگاه دیگر رسیدگی نمی‌کند. کسی که مجرم است حق ندارد بگوید چرا به مجرم دیگر نرسیدید، اما جامعه حق دارد که از ما استنطاق کند که چرا جای دیگر حکم ندادید و منفعلانه عمل کردید. مجرم و متهم حق ندارد برای دستگاه قضایی نسخه بپیچد.

به گزارش ایسنا، پورمحمدی با بیان اینکه قوه قضائیه در یک بزنگاه و نقطه عطف قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: باید به عنوان یک پیکره واحد عمل کنیم. کسی نمی‌تواند بگوید نسخه‌ای که دستگاه قضا برای ما نوشت، بد است.

فشار زیاد است

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی مرجع داوری و عدالت است، افزود: دستگاه قضایی مرجع امیال و اهوای این و آن نیست تا به تبع آنها حرکت کند. مثلا یک پرونده فساد مالی مانند پرونده فساد اخیر اتفاق می‌افتد. در حالی که باید کمک کنند تا مسببان اصلی این فساد شناسایی و محکوم شوند، می‌آیند فضا‌سازی می‌کنند که میزان این فساد آن‌طور نیست که بیان شده است. آیا نباید با فساد هر قدر که هست برخورد شود؟ تا ما شروع به مبارزه با فساد می‌کنیم سر و صداها بلند می‌شود که چرا از ما شروع کردید. مبارزه با فساد و اجرای عدالت دشوار است. پورمحمدی با بیان اینکه هم اکنون افکار عمومی و جامعه عملکرد دستگاه‌های مبارزه با فساد را ارزیابی می‌کنند که چقدر به اجرای عدالت مقید هستند، اظهار کرد: همه روی عملکرد ما متمرکز شده‌اند تا ببینند که چقدر در مبارزه با فساد دقیق عمل می‌کنیم و به انحراف نمی‌رویم. هر کسی هم علیه دستگاه قضایی جو‌سازی کند، تیغ جراحی آن را از بین می‌برد. وی افزود: الحمدلله قوه قضائیه در این جهت مصمم و جدی است و تسلیم این فضاسازی‌ها نخواهد شد و با قدرت و سلامت کار خود را انجام خواهد داد. ولی همه می‌دانیم که کار سخت است و فشار هم بسیار است. هر کجا هم شروع به مبارزه می‌کنیم می‌گویند اینجا نظام به هم می‌ریزد. آنجا کار مبارزه با فساد را شروع می‌کنیم، می‌گویند ممکن است نسبت به دستگاه اداری بی‌اعتمادی ایجاد شود، اما سوال اصلی این است که آیا شاخص و شعار ما مبارزه با فساد است یا خیر؟ این فساد می‌تواند در این دستگاه باشد و می‌تواند در دستگاه دیگر باشد. هر کجا برای مبارزه با فساد اقدام شد اهمیت دارد و باید از آن استقبال شود.

ایران میدان «بزن دررو» نیست

رییس مجلس در جمع دانشجویان گرمسار، با بیان اینکه اخیرا رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر تهدیداتی علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند، گفت: ایران میدان بزن و دررو نیست و باید با جرأت مقابل قلدربازی‌های مدرن آمریکا ایستاد.علی لاریجانی افزود: این نوع هجمه‌های غربی ها چیز عجیب و غریبی نیست و من حدس می‌زنم که مقدار زیادی از این فشارها برای این است که ملت ایران را از مسیر خود منحرف کنند یا اینکه در مساله هسته‌ای به خواسته‌های آنان تن دهیم.رییس قوه مقننه گفت: مساله هسته‌ای برای ایران بازی تفنن‌آمیز نیست. این یک موضوع انتخابی برای ما است که روی آن سرمایه‌گذاری شده و برای آن زحمت کشیده‌ایم.لاریجانی به غربی‌ها توصیه کرد که برای دور ماندن از تنفر ملت‌ها رفتار خود را عوض کنند و ادامه داد: ایران میدان بزن و دررو نیست و اگر چنین اشتباهی را کسی انجام داد با مشکل مواجه می‌شود و دشمنان باید بدانند که این بازی بچگانه برای آنها هزینه‌بردار است.وی خطاب به دشمنان ملت ایران افزود: اگر تصور کردید که شهر شلوغ است و تیری می‌اندازید و می‌روید باید بدانید که ملت ایران شما را رها نمی‌کند.