برف در پاییز

عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی برف‌‌ پاییزی در تهران و ۱۰ استان کشور

دنیای اقتصاد- اولین برف پاییزی چهره ۱۱ استان کشور از جمله تهران را سفید پوش کرد و برخی از استان‌های گرمسیر هم باران پاییزی را تجربه کردند. اولین برف پاییزی در حالی در تهران و ۱۰ استان دیگر شروع به بارش کرد که پیش‌تر سازمان هواشناسی از کاهش دمای هوا در روزهای پایانی هفته جاری و شروع مجدد بارش‌ها به صورت باران و برف پس از توقفی یکی دو روزه خبر داده بود.

بر همین اساس دمای شهر تهران از روز گذشته کاهش محسوسی داشت و باران رگباری به برف تبدیل شد. این بارش‌ها به ویژه در تهران کم نظیر بود و به گفته مسوولان نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش سه برابری داشته و آب پشت سدهای تهران را هم افزایش داده است. همچنین به رغم بارش برف در جاده‌های استان‌های درگیر بارش، پلیس راهور از باز بودن اغلب راه‌های مواصلاتی خبر داده و گفت که محور کرج - چالوس هم بازگشایی شده است. همچنین پلیس مسافران جاده‌های برف‌گیر و کوهستانی را ملزم به استفاده از تجهیزات ایمنی و به ویژه زنجیر چرخ کرد.

در همین باره، جانشین پلیس‌راه کشور، سرهنگ پرویز سیاح البرزی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح وضعیت راه‌های کشور با بیان اینکه در ارتفاعات ۱۰ استان کشور بارش برف گزارش شده است، گفت: در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، خراسان‌رضوی، البرز، تهران، کردستان، مازندران و در محور ساوه به همدان در استان مرکزی ریزش برف گزارش شده است.

وی با بیان اینکه تردد وسایل نقلیه سنگین از محور اسالم به خلخال در استان گیلان ممنوع است، گفت: تردد وسایل نقلیه سبک نیز تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. جانشین پلیس‌راه کشور با بیان اینکه در استان قم نیز بارش خفیف برف گزارش شده است، گفت: در استان‌های گلستان، قزوین، هرمزگان و یزد بارش باران گزارش شده است. به گفته البرزی، اغلب محورهای مواصلاتی کشور باز و تردد وسایل نقلیه در آنها امکان‌پذیر است.

البرزی همچنین با اعلام گشایش محور کندوان ناحیه سرچشمه در استان مازندران که پریروز به علت بارش باران و آبگرفتگی مسدود شده بود به ایسنا گفت: محور شمشک به دیزین همچنان مسدود است. همچنین معاون عملیات پلیس راه سرهنگ صمد اسفندیاری در گفت‌وگو با مهرهمچنین از بازگشایی محور کرج - چالوس خبر داد.

بارش در تهران ۳ برابر شد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اما با بیان اینکه بارندگی‌ها در تهران ۳ برابرشده و رشد خوبی را نسبت به پارسال تجربه کرده، گفت: حجم کل آب مخازن سدهای تامین‌کننده آب تهران از مهر ماه امسال با ۳۵ میلیون متر مکعب افزایش به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسید.

خسرو ارتقایی در گفت‌وگو با فارس افزود: از ابتدای سال آبی جاری که از مهر ماه آغاز می‌شود تاکنون ۱۲۴ میلی متر بارندگی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ برابر است. وی ادامه داد: این میزان بارندگی نسبت به دراز مدت نیز ۴ برابر شده است یا ۳۰۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه حجم آب ورودی به مخازن سدهای تهران از مهر ماه سال جاری تاکنون به ۱۱۱ میلیون مترمکعب رسیده، گفت: حجم آب موجود در مخازن سدهای تهران هم اکنون حدود ۶۰۰میلیون مترمکعب ثبت شده است که در مقایسه با زمان مشابه پارسال ۳۵ میلیون مترمکعب افزایش نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران هم اعلام کرد: بیشترین بارش در سال آبی جاری در استان تهران و با ۱۲۳ میلی متر گزارش شده است که حدود ۳۰۰ درصد در مقایسه با دوره مشابه درازمدت ، افزایش نشان می‌دهد و ۴ برابر میانگین ۴۴ ساله اخیر است. به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد حاج رسولی‌ها در نشستی خبری افزود: تاکنون بیشترین میزان بارش ثبت شده در این مدت در استان تهران ۳۰ میلی متر بوده است. حاج رسولی‌ها ادامه داد: کمترین بارش در استان فارس با ۲ میلی‌متر گزارش شده است که کاهش ۸۲ درصدی نشان می‌دهد. وی گفت: در استان‌های یزد و بوشهر نیز هیچ بارشی ثبت نشده است.

وی میزان بارش جامد (برف) را ۱۰ درصد و ۲۵ میلی‌متر اعلام کرد.مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با بارش‌های موثر از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، دغدغه تامین آب کشت پاییزه کشاورزان برطرف شد.