اجازه هیچ اقدامی علیه ایران را نمی‌دهیم

آماده مذاکره مستقیم با عربستان هستیم

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در مصاحبه‌ای مفصل با روزنامه الاخبار مصر در پاسخ به اینکه آیا امکان گفت‌وگوی مستقیم میان مسوولان ایرانی و سعودی برای حل مشکلات فی ما بین وجود دارد؟ اعلام کرد: ما برای این کار آماده‌ایم، به ویژه اینکه روابط میان ما برقرار است و قطع نشده است، مذاکراتی میان ما وجود دارد و به لطف الهی، آمریکا نمی تواند کاری کند. به گزارش خبرگزاری مهر، احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به سوال این روزنامه درباره سناریوی ساختگی اخیر آمریکا علیه ایران و ادعای تلاش برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن گفت: هدف آمریکا از این سناریوی ساختگی، تحقق منافعش بود، ایران و ملت ایران حتی، فکر دست زدن به چنین جنایاتی را در سر نمی‌پرورانند، چه رسد به انجام آن، اما آمریکا همواره علیه ایران توطئه چینی می‌کند.

وی افزود: آنها دشمنان ما و سعودی‌ها و تمام ملت‌ها هستند، آمریکا این دروغ را برای ایجاد اختلاف و شکاف میان ما و سعودی‌ها مطرح کردند، آمریکا سردمدار تروریسم در جهان است و از تروریسم برای رسیدن به اهدافش استفاده می‌کند.

احمدی‌نژاد گفت: آمریکا از هر گونه دوستی میان ما و سعودی‌ها می‌ترسد، به همین سبب به اختلاف افکنی میان ملت‌ها دست می‌زند، برای خنثی کردن این تلاش‌ها باید برای تعمیق پیوندهای دوستی و تحکیم روابط میان یکدیگر تلاش کنیم، اتهام اخیر آمریکا یک دروغ است، ایران هرگز نمی‌تواند دست به چنین جنایتی بزند.

تهدیدها تازگی ندارد

رییس‌جمهور درباره تهدیدهای آمریکا و رژیم صهیونیستی به گزینه نظامی علیه ایران گفت: این تهدیدها تازگی ندارد، ایران هیچ بمب هسته‌ای ندارد، در حالی که اسرائیل با داشتن ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای شری است که تمام منطقه را تهدید می‌کند، ایران تنها به دنبال فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که آن را امضا کرده است.

وی در پاسخ به این که برخی گزینه نظامی علیه ایران را چه از سوی آمریکا یا اسرائیل را بعید نمی‌دانند، گفت: قدرت و پیشرفت ایران روز به روز در حال افزایش است به همین سبب توانسته است وارد رقابت در جهان شود، رژیم صهیونیستی و غرب به ویژه آمریکا از قدرت ایران و نقش آن وحشت دارند و به همین سبب تلاش می‌کنند جهان را برای عملیات نظامی علیه ایران با هدف متوقف کردن نقش آن با خود همراه کنند، اما زورگویان جهان باید بدانند که ایران هرگز اجازه هیچ اقدامی بر ضد خود را نخواهد داد.

وی در خصوص انتقادها از موافقت ترکیه با استقرار سامانه موشکی ناتو در خاک این کشور گفت: ما دوستان ترکیه هستیم و روابط دوستانه و خوبی با این کشور داریم، معتقدیم مساله استقرار رادار موشکی ناتو بر ملت ترکیه تحمیل شده است و به زیان مصلحت این کشور و تمام ملت‌های منطقه است، ما نظر خود را به صراحت به دوستان ترک خود در این خصوص بیان کردیم.

مذاکره با دولت و معارضین سوریه

احمدی‌نژاد در این مصاحبه درپاسخ به سوالی درباره تحولات سوریه نیز گفت: شکی نیست که سلطه گران آرزوی ضربه زدن به مقاومت را در سر می‌پرورانند، سوریه یکی از مراکز اساسی مقاومت و حتی در خط مقدم آن به شمار می‌رود، به همین سبب غرب زورگو و سلطه طلب سیاست بهانه تراشی برای فشار بر سوریه و دخالت در این کشور را دنبال می‌کند، اما در عین حال باید بگوییم که اختلافاتی در داخل سوریه وجود دارد و البته ایران هر دو طرف (دولت و مخالفان) را به تفاهم و گفت‌وگو و منع دیگران از دخالت در امور داخلی کشورشان تشویق کرده‌است، معتقدیم ملت‌ها و دولت‌ها می‌توانند همه مشکلات را با گفت‌وگو و تفاهم حل کنند، ما یقین داریم که مخالفان و دولت سوریه قدرت حل هر گونه مشکل فیمابین را دارند و آنها باید با تحرک عملی برای انجام اصلاحات مانع هر گونه دخالت بیگانگان در امور داخلی سوریه شوند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تلاش آمریکا برای قطع ارتباط میان اعضای محور مقاومت که شامل ایران، سوریه، حزب‌الله و حماس هستند، گفت : در پس این تمایل آمریکا، علاقه به نجات رژیم صهیونیستی نهفته است، اما هرگز نخواهد توانست این رژیم را نجات دهد، صهیونیست‌ها محکوم به نابودی و زوال هستند.

ایران و مصر به ائتلاف نظامی نیاز ندارند

روابط ایران و مصر نیز محور چند سوال روزنامه الاخبار از احمدی‌نژاد بود. وی در پاسخ به این که برخی از امکان ایجاد ائتلاف دفاعی مشترک میان دو کشور سخن می‌گویند که می‌تواند در صورت تحقق، سبب کاهش حجم سلطه جویی و سیطره آمریکا بر منطقه شود، گفت: ما از این مساله استقبال می‌کنیم، اما معتقد نیستم که دو کشور به ائتلاف دفاعی نیاز دارند، اینکه این ائتلاف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد، کفایت می‌کند. همکاری و همسویی میان ایران و مصر می‌تواند سبب کاهش سیطره آمریکا شود، هیچ زمینه‌ای برای دخالت آمریکا در منطقه باقی نمی‌ماند. هر گونه نزدیکی و همسویی در روابط مصر و ایران، دشمنان را نگران می‌کند، زیرا آنها می‌دانند حمایت دو کشور از یکدیگر، مجالی برای سلطه‌جویی و سیطره دشمنان بر منطقه نمی‌دهد، ایران به تنهایی در مقابل آمریکا ایستاده است و به تنهایی آمریکا را شکست داده است، اگر مصر در کنار ایران باشد، چه خواهد شد، در آن صورت خواهیم دید که در آینده چه رخ می‌دهد، در آن صورت آمریکا باید از منطقه به طور کامل عقب‌نشینی کند.

رییس‌جمهور درباره اینکه نظرش در خصوص تلاش‌ها برای نزدیک شدن ایران و مصر و تقویت روابط دوجانبه چیست؟ گفت: ما مصر و ملت این کشور را دوست داریم، ایران و مصر دارای پیوندهای تاریخی و تمدنی مشترک هستند و هر دو کشور در یک جبهه قرار دارند وآن جبهه عدالت و انسانیت هستند که باید در مقابل جبهه باطل و ظلم بایستد، مصر وزن و تاریخ و تمدنی دارد که ما به آن افتخار می‌کنیم و همسویی و نزدیکی میان دو کشور به نفع آنهاست.

دعوت کنند، به مصر می‌روم

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به این که چه وقت به مصر سفر خواهد کرد، گفت: هر وقت از من برای مصر دعوت رسمی به عمل آید، بلافاصله خواهم آمد، من خوش بین هستم که زمان آن فرا خواهد رسید، من مصری‌ها را از صمیم قلبم دوست دارم و برای مصر آرزوی رفاه و پیشرفت و شکوفایی دارم.