موافقت ایرلاین‎ها با ورود هواپیماهای قطری به ایران

دنیای اقتصاد - وزیر راه و شهرسازی در تازه‌ترین اظهارنظر از موافقت ایرلاین‌های داخلی کشورمان با ورود هواپیمای قطری به آسمان کشور خبر داد و تصریح کرد که بنا بر توافقات صورت گرفته قرار است که این شرکت فقط پروازهای داخلی را انجام دهد. علی نیکزاد که در بازدید از آشیانه هما این سخنان را می‌گفت، البته خاطرنشان کرد که این مذاکرات هنوز نهایی نشده است. به نظر می‌رسد ورود هواپیماهای مدرن و مجهز قطری به آسمان کشورمان واکنشی به موج جدید فشارها و تحریم‌ها علیه شرکت‌های هواپیمایی ایران باشد و ظاهرا نیکزاد که اخیرا در پی ادغام وزارت مسکن با وزارت راه، سکان هدایت و تصمیم‌گیری در خصوص این صنعت مهم و پردغدغه را بر عهده گرفته است، چاره را برآن دیده که با استفاده از ایرلاین برخی کشورهای دیگر در خطوط هوایی کشورمان به نوعی تحریم‌ها را دور زده و با یک تیر دونشان بزند: هم کیفیت خدمات‌دهی را هرچند در برخی خطوط بالا ببرد و هم جان مسافران هوایی از این طریق بیشتر در امان باشد. در همین حال چندی پیش قرار بود دولت به دنبال تقویت دانش بومی ‌اقدام به خرید پنج فروند هواپیماهای آنتونف اوکراینی کند که بنا به گفته مدیرعامل هما این موضوع منتفی شده و دیگر در دستور کار دولت نیست. از سوی دیگر مدیر عامل هما پیش از این در واکنش به ورود هواپیماهای قطری به ایران فعالیت این شرکت‌ها را در ایران میسر نمی‌دانست؛ مگر اینکه خطوط هوایی خارجی با نام شرکت‌های ایرانی در ایران فعالیت کنند. به نظر می‌رسد بنا به گفته وزیر راه‌وشهرسازی حضور هواپیمایی قطری در ایران فقط در پروازهای داخلی صورت می‌گیرد و به این ترتیب سایر ایرلاین‌های داخلی نیز با این موضوع مخالفتی ندارند.خبرگزاری مهر در این باره گزارش داد که علی نیکزاد در حاشیه‌ مراسم تقدیر از خلبان بوئینگ ۷۲۷ پرواز مسکو ـ تهران در پاسخ به این سوال که آیا ایرلاین‌های داخلی مشکلی با ورود هواپیماهای قطری ندارند، گفت: شرکت قطری فقط پروازهای داخلی را انجام می‌دهد. وی افزود: شرکت‌های ماهان، هما و آسمان که بیشتر جابه‌جایی‌ها را انجام می‌دهند و در جلسه تفاهم با طرف قطری بوده‌اند، مخالفتی با این موضوع ندارند. وی با بیان اینکه هواپیماهای قطری در صورت ورود به کشور فقط در مسیر‌های داخلی به کار گرفته می‌شوند، تصریح کرد: به دلیل اینکه این هواپیماها سوخت را با قیمت بین‌المللی لیتری (۷۰۰ تومان) دریافت می‌کند، قیمت بلیت آنها ۲۵ درصد بیشتر از هواپیماهایی خواهد بود که قیمت سوخت ۴۰۰ تومان پرواز می‌کنند.نیکزاد درباره‌ اورهال‌کردن هواپیماها در آشیانه هما گفت: ایرباس ۶۰۰-۳۰۰ هر شش سال یکبار باید تعمیر اساسی شود. در گذشته هواپیما برای اورهال‌شدن به خارج از کشور فرستاده می‌شد که هزینه‌ای حدود ۵ میلیون دلار در پی داشت؛ اما اکنون ایرباس ۶۰۰-۳۰۰ با ۱۲۰ هزار نفر ساعت کار توسط متخصصان داخلی اورهال شد و هزینه‌ای حدود ۲/۱ میلیون دلار در بر داشت.

تقدیر از خلبان بویینگ ۷۲۷ پس از ۲۰ روز

در همین حال علی نیکزاد با گذشت ۲۰ روز از فرود بدون چرخ بوئینگ۷۲۷ هما با حضور در شرکت هواپیمایی ایران ایر طی مراسمی ‌از کاپیتان هوشنگ شهبازی خلبان و کادر پروازی آن تقدیر کرد.وزیر راه در این مراسم با اشاره به ناجوانمردی‌هایی که در مورد صنعت هوایی اعمال شده است، گفت: دشمن بویی از انسانیت و شرافت نبرده است که چنین تحریم‌هایی را بر این صنعت که هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی و نظامی‌ندارد، اعمال کرده است. وی با اشاره به اینکه یاتا تشکیلاتی صنفی است، گفت: تحریم هما و ماهان و سایر شرکت‌های هواپیمایی چه معنی دارد؟

ما به دنبال عزتمند کردن بخش هوایی هستیم و هر چه کار جلوتر می‌رود بر عزتمندیمان پافشاری می‌کنیم و باید مسائل را یکی پس از دیگری به سرمنزل مقصود برسانیم.وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه انتظار من از دست اندرکاران این صنعت این است که در کنار پایبندی به اصول، در ارائه‌ سرویس به هموطنان و تبعه‌ سایر کشور‌ها تلاش کنند، اظهار کرد: باید تحریم ناجوانمردانه را دور بزنیم.نیکزاد افزود: هنگامی ‌که این اتفاق برای پرواز مسکو ـ تهران پیش آمد در حال بازدید در کردستان بودم که همزمان با سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه بود و به اعتقاد من اگر خدایی ناکرده اتفاقی می‌افتاد، کام امت و ولایت تلخ می‌شد.وی با اشاره به اینکه پس از ورود به تهران از هواپیما بازدید کردیم، خاطرنشان کرد: برای تقدیر از کاپیتان هوشنگ شهبازی و تیم پرواز قصد داشتیم سلسله مراتب رعایت شود و ابتدا رییس‌جمهوری از این افراد تقدیر کند.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ‌نیز از این عزیزان تقدیر می‌کند، گفت: قدر زحمات شما را می‌دانیم و در تاریخ نام کسانی که با ناجوانمردی مسائل سیاسی را با مسائل صنفی و نظامی ‌می‌آمیزند ماندگار خواهد بود. نیکزاد با اشاره به حضور تبعه‌ کشورهای خارجی در پرواز مسکو ـ تهران، بیان کرد: خلبانان کشور ما کار با چندین برابر دستمزدشان در کشور‌های دیگر را نمی‌پذیرند و به این دلیل از کلیه‌ خلبانان سپاسگزاری می‌کنم.