دنیای اقتصاد - سرانجام پس از ماه‌ها رایزنی و مذاکره میان فعالان سیاسی اصولگرا کمیته ۸+۷ در قالب مدل جبهه متحد اصولگرایان همچون انتخابات مجلس هشتم فعالیت‌های رسمی خود را برای انتخابات مجلس نهم شروع کرد و با برگزاری نخستین نشست خبری با حضور علی‌اکبر ولایتی سخنگو، علی‌رضا زاکانی رییس ستاد و منوچهر متکی دبیر هیات اجرایی زنگ آغاز فعالیت‌های انتخاباتی در جریان اصولگرا به صدا درآمد. با اینکه هنوز جبهه پایداری به دلیل نپذیرفتن شروطش به ۸+۷ ملحق نشده است، اما ولایتی سخنگوی جبهه متحد معتقد است که هیچ گاه در ۸+۷ بر روی جبهه پایداری بسته نیست. در عین حال رییس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان با بیان اینکه فعالیت‌ ستادهای انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان از هفته قبل آغاز شده، اظهارکرد: ۲۶ آبان ماه نیز اولین همایش جبهه متحد برگزار و سپس ستادها در تک‌تک استان‌ها تشکیل می‌شود.

به گزارش ایسنا و فارس، علیرضا زاکانی در نخستین نشست خبری جبهه متحد اصولگرایان در پاسخ به سوالی درباره فعالیت انتخاباتی جبهه پایداری در استان‌ها گفت: فعالیت‌هایی که جبهه پایداری در استان‌‌ها انجام داده هیچ تعارضی با جبهه متحد ندارد چون در صورت پیوستن این جبهه به مجموعه اصولگرایان ظرفیت‌ها یکجا و هماهنگ خواهد شد. این نماینده مجلس در رابطه با دیدار اعضای جبهه متحد اصولگرایی با آیت‌الله مصباح‌یزدی توضیح داد: در این دیدار آیت‌الله مصباح یزدی مطرح کردند که ما هیچ راهی جز وحدت نداریم. پس نیروهای انقلاب باید وحدت کنند و توصیه آیت‌الله مصباح این بود که با دوستان پایداری صحبت کنیم.

ولایتی: ۸+۷ با ۶+۵ تفاوت ندارد

در ادامه این نشست خبری سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان پیشنهاد داد که سازوکار ایجاد شده در جریان اصولگرایان برای ایجاد وحدت در انتخابات مجلس نهم، بعد از انتخابات نیز به کار گرفته شود. علی‌اکبر ولایتی اتحاد اصولگرایان را امر تازه‌ای ندانست و یادآور شد: ما در انتخابات مجلس هشتم نیز شاهد ایجاد سازوکاری به نام سازوکار ۶+۵ که من خود عضو هیات داوری آن بودم،‌ بودیم و به نظر من آن تجربه، تجربه موفقی بود و حاصل آن تشکیل مجلس هشتم بود، اکنون هم ساختار ۸+۷ تفاوت جوهری با ۶+۵ ندارد. ولایتی در ارتباط با دیدار اخیر اعضای جبهه پایداری با آیت‌الله مهدوی‌کنی نیز گفت: جوهره رهنمودهای ایشان به جبهه پایداری این بوده است که دوستان جبهه پایداری هر چه زودتر به این مجموعه بپیوندند و من تا آنجایی که می‌دانم دوستان اعضای جبهه پایداری نیز مخالفت اساسی با این موضوع ندارند و ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد این خواهیم بود که اعضای این جبهه به جبهه متحد اصولگرایان بپیوندند.

نحوه انتخاب نامزدهای جبهه‌متحد

دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایان نیز در این نشست گفت: این جبهه با رجوع به مردم و ستادهای استانی و به عبارت دیگر از طریق «سیستم از پایین به بالا» مسیر رسیدن به نامزد مورد نظر را طی می‌کند. منوچهر متکی گفت: مکانیسم رسیدن به نامزد اصولگرایان برای معرفی به مردم در حال انجام شدن است.