دنیای‌اقتصاد- روابط گرم جمهوری اسلامی ایران با قطر که یکی از نزدیک‌ترین دوستان ایران در منطقه خلیج‌فارس به حساب می‌آید، گویا قرار است به عنوان نقشی واسط در تحولات سوریه نیز تاثیرگذار شود. تنها سه روز پس از آنکه نخست وزیر قطر در صدر هیاتی از اتحادیه عرب برای مذاکره با بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه به دمشق رفت، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران راهی دوحه شد تا نتایج این مذاکرات را با مقامات ارشد قطر بررسی کند. براساس گزارش‌های منتشر شده از مذاکرات وزیر خارجه ایران با امیر، ولیعهد و نخست‌وزیر قطر تاکید بر «حل مشکلات در چارچوب تعاملات داخلی کشورها بدون دخالت اجانب» یکی از محورهای مهم مورد بحث بوده است. در مذاکرات صالحی با ولیعهد قطر نیز به صراحت از موضع ایران در قبال سوریه سخن به میان آمده است. آنجا که وزیر خارجه ایران می‌گوید: «مساله سوریه تنها در چارچوب نظام داخلی این کشور حل خواهد شد.» از سوی دیگر آنگونه که ایسنا گزارش داده، رایزنی و تبادل نظر در مورد سناریوی اخیر آمریکا علیه ایران، از دیگر موارد مذاکره میان مقامات دو کشور بوده است.

حل مشکلات بدون دخالت اجانب

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با امیر قطر، ثبات، امنیت، توسعه و رفاه منطقه را در پرتو همکاری‌های برادرانه و جمعی کشورهای منطقه و حل مشکلات را در چارچوب تعاملات داخلی کشورها بدون دخالت اجانب توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، در دیدار علی‌اکبر صالحی با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی آخرین تحولات منطقه در آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و وزیر خارجه روابط ایران و قطر را برادرانه و نزدیک و گسترش این مناسبات را به نفع دو کشور و در جهت منافع جمعی منطقه خواند. امیر قطر نیز در این دیدار تاکید کرد که روابط ایران و قطر همواره خوب بوده است و انتظار می‌رود دو کشور این روابط خوب را در کلیه زمینه‌ها ارتقا دهند. وی تقویت، توسعه و رفاه منطقه را جهت مصالح ملت منطقه ضروری دانست و تاکید کرد:‌ لازم است با همکاری کشورهای منطقه تلاش دشمنان برای ایجاد کشمکش و ایجاد اختلافات قومی و مذهبی خنثی شود.

تاکید بر موضع ایران درباره سوریه

وزیر خارجه ایران در دیدار ولیعهد قطر نیز تاکید کرد که مساله سوریه تنها در چارچوب نظام داخلی این کشور حل خواهد شد. صالحی در ملاقات با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی روابط تهران و دوحه را برادرانه و نزدیک و در وضعیتی مناسب و رو به رشد و پیشرفت توصیف کرد. ولیعهد قطر نیز مناسبات تهران- دوحه را ممتاز و مستحکم خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه و هم دین با قطر دارای روابط تاریخی و مشترکات فراوان است. وی علاقه‌مندی قطر برای گسترش و افزایش همکاری تجاری با ایران از جمله واردات کالاهای تجاری، میوه و سایر مایحتاج این کشور را مورد تاکید قرار داد. در این ملاقات پیرامون آخرین تحولات منطقه رایزنی و تبادل نظر به عمل آمد و ولیعهد قطر به نقش ایران در ثبات و امنیت منطقه تاکید کرد.

دیدار با نخست‌وزیر قطر

وزیر خارجه ایران در دیدار با نخست وزیر و وزیر خارجه قطر هم ضمن بررسی تحولات منطقه، راه‌های گسترش مناسبات تهران و دوحه را در کلیه ابعاد سیاسی، اقتصادی، تجاری و منطقه‌ای بررسی کرد. صالحی با حضور در کاخ نخست‌وزیری این کشور با شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی که همزمان نخست وزیر و وزیر خارجه قطر است، دیدار و گفت‌وگو کرد.

صالحی و همتای قطری‌اش ضمن مرور روند پیشرفت روابط دو جانبه و نحوه اجرای توافقات و تفاهمات قبلی دو کشور پیرامون یافتن زمینه‌های جدید همکاری با توجه به ظرفیت‌های متقابل رایزنی کردند.

گفت‌وگو پیرامون آخرین تحولات منطقه خلیج فارس از دیگر محورهای گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و قطر در این مذاکرات بود و طرفین بر ضرورت تعاون و همکاری کشورهای منطقه در جهت کمک به ثبات و امنیت منطقه و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای تاکید کردند. وزیر خارجه قطر نیز در این راستا بر ظرفیت و نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل و فصل مسائل منطقه تاکید کرد و گفت: حل و فصل مشکلات منطقه بدون استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات و مشارکت ایران ممکن نخواهد بود.

وی در خصوص روابط دوجانبه نیز تاکید کرد:‌ روابط ایران و قطر تابع هیچ‌گونه مجاملاتی نیست و همواره خوب و نزدیک و سازنده بوده است.

پیشنهاد قطر برای گفت‌وگوی ایران و عربستان

نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر پیشنهاد کرد که مقامات ایران و عربستان طی گفت‌وگویی مستقیم مسائل و مشکلات احتمالی را حل و فصل کنند. شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر بعد از دیدار با علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران حضور یافت و در پاسخ به سوالی در رابطه با روابط تهران-دوحه گفت:‌ روابط ایران و قطر بسیار خوب و ممتاز است.وی افزود: ما سعی می‌‌کنیم هرچه بیشتر روابط را گسترش دهیم. نخست‌وزیر قطر اضافه کرد: گسترش روابط ایران و قطر به نفع دو کشور و منطقه است. وی در پاسخ به سوالی در رابطه با مشکلات موجود در روابط ایران و عربستان افزود: به نظر من بهترین کاری که می‌تواند انجام بشود این است که ملاقات مستقیمی بین مسوولان بلندپایه ایران و عربستان برای حل و فصل مشکلات صورت بگیرد.