همه عراق به آمریکا «نه» گفت

عکس: leader.ir

مجبور شدن آمریکا به خروج از عراق، یک صفحه زرین در تاریخ این کشور است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار آقای مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق با اشاره به استقرار و استقلال کنونی عراق تاکید کردند: ایستادگی یکپارچه همه اقوام و مذاهب عراق در برابر فشارهای آمریکا و مخالفت با مصونیت قضایی نظامیان اشغالگر و در نهایت مجبور شدن آمریکا به خروج از عراق، یک صفحه زرین در تاریخ این کشور است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان افزودند: با وجود حضور نظامی و سیاسی آمریکا در عراق و فشارهای این کشور، اما همه عراق اعم از کرد و عرب و شیعه و سنی، به آمریکا «نه» گفتند که این موضوع بسیار مهمی است. رهبر انقلاب اسلامی همزیستی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب مختلف در عراق را مغتنم شمردند و خاطرنشان کردند: شرایط کنونی ثبات و استقرار در عراق مایه خرسندی جمهوری اسلامی ایران است و همه اقوام و مذاهب باید دست در دست یکدیگر، در جهت ساختن عراق نوین تلاش کنند. ایشان همچنین تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران از عراق یکپارچه و برخوردار از ثبات حمایت خواهد کرد و لازم است خرابی‌های ایجاد شده در عراق هرچه سریعتر بازسازی شود تا عراق یکپارچه بتواند به جایگاه حقیقی خود دست یابد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، همه اقوام و مذاهب در عراق را برادران نزدیک ایران و دارای روابط ریشه دار تاریخی با مردم ایران دانستند و تاکید کردند: روابط کنونی جمهوری اسلامی ایران و عراق خوب است، اما باید روز به روز گسترده‌تر شود. آقای مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق در این دیدار ضمن ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، ایران را کشور دوست و بسیار نزدیک مردم عراق خواند و گفت: ما هیچ‌گاه لطف و کمک‌های دولت و مردم ایران را در روزهای سخت عراق فراموش نخواهیم کرد. آقای بارزانی تاکید کرد: همه اقوام و مذاهب عراق باید در جهت حفظ این پیروزی تلاش کنند و قطعا ما همواره به کمک‌ها و راهنمایی‌های ایران احتیاج خواهیم داشت.

جلیلی: امنیت عراق با خروج اشغالگران

مسعود بارزانی صبح دیروز با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی، در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از روند تحولات و پیشرفت‌های سیاسی و اقتصادی عراق و منطقه اقلیم کردستان، حمایت کامل و همه جانبه جمهوری اسلامی ایران را با برشمردن فرصت‌های مشترک دو کشور برای رشد و توسعه اقتصادی اعلام کرد. مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از تحولات اخیر عراق در زمینه های اقتصادی و توسعه امنیت، از نقش ایران در عبور عراق از بحران‌های گوناگون و همچنین همکاری‌های فی‌مابین در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی تشکر کرد.

لاریجانی: ایران در تحکیم امنیت عراق می‌کوشد

بارزانی همچنین ظهر یکشنبه با رییس مجلس ایران دیدار کرد. علی لاریجانی در این دیدار با ابراز خرسندی از روند پیشرفت تحولات عراق در عرصه‌های گوناگون گفت: ایجاد یک عراق امن، آباد و دموکراتیک، ایده‌آل ایران است و برای تحقق این امر جمهوری اسلامی ایران در همه شرایط کمک و پشتیبان دولت و ملت عراق خواهد بود. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی تصریح کرد: امکانات و توانمندی‌های وسیع ایران در عرصه‌های مختلف فناوری، اقتصادی،‌ سیاسی فرصت‌های فراوانی برای رشد و شکوفایی اقتصاد و تحکیم امنیت و آرامش عراق ایجاد خواهد کرد. لاریجانی در همین زمینه همکاری‌های پارلمانی فی‌مابین دو کشور را حائز اهمیت خواند. بر اساس این گزارش، مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشنودی از سفر به ایران مذاکرات خود با مقامات کشورمان را بسیار مفید و سازنده خواند و افزود: شرایط منطقه ایجاب می‌کند مشورت‌ها و هماهنگی‌های فی‌مابین ادامه یابد.