دنیای اقتصاد- وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای رسمی نسبت به عواقب انتشار گزارش آتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران هشدار داد و تاکید کرد: گزارش ماه آتی آژانس می‌تواند شانس گفت‌وگوهای جدی را از بین ببرد. در این بیانیه آمده است: این موضوع حساس به مدیریتی بی‌طرفانه، ظریف و مسوولانه نیاز دارد که با توجه به این جار و جنجال تبلیغاتی که حتی پیش از انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده است، به سختی ممکن خواهد شد. هشدار روسیه به آژانس درباره ایران

ساختمان وزارت خارجه روسیه در مسکو

مسکو: گزارش آتی آژانس انرژی اتمی درباره ایران، شانس گفت‌وگو با تهران را از بین نبرد

دنیای‌اقتصاد- روسیه با تاکید بر لزوم بی طرفی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارائه گزارش‌های فصلی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، انتشار گزارش آتی آژانس را موضوعی «حساس» خواند و هشدار داد که انتشار این گزارش می‌تواند به مذاکرات غرب با تهران برای یافتن راه حلی در این باره آسیب بزند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: گزارش ماه آتی آژانس می‌تواند شانس گفت‌وگوهای جدی را از بین ببرد و آژانس باید در انتشار گزارش سه ماه خود درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین انتقاد از این کشور ظرافت بیشتری به خرج دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اورشلیم پست، روسیه از آژانس خواست در خصوص انتشار این گزارش دقت بیشتری به خرج دهد و از آژانس برای این مساله و لحن گزارش فصلی آمانو انتقاد کرد. وزارت خارجه‌ روسیه در بیانیه‌ای که روی وب سایتش قرار گرفت، تاکید کرد: بدون تردید این (گزارش) به فضا صدمه خواهد زد و ممکن است مانع آغاز مذاکراتی جدی شود. در این بیانیه آمده است: این موضوع حساس به مدیریتی بی طرفانه، ظریف و مسوولانه نیاز دارد که با توجه به این جار و جنجال تبلیغاتی که حتی پیش از انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده است، به سختی ممکن خواهد شد. خبرگزاری رویترز پیش‌تر به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بود که روسیه بیم دارد که گزارش آتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران به تحلیل رفتن ابتکار مسکو برای کمک به حل مساله هسته‌ای ایران منجر شود. روسیه که با ایران روابط تجاری و دیگر ارتباطات را دارد، یک طرح گام به گام دیپلماتیک را برای رفع مساله هسته‌ای پیشنهاد کرده است؛ اما دیپلمات‌های غربی پاسخ سردی به این طرح دادند.

یوکیا آمانو که ازابتدای سال جاری میلادی (دی‌ماه ۱۳۸۹) بر کرسی مدیرکلی آژانس اتمی تکیه زده است، تا کنون سه گزارش فصلی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان به شورای حکام این شورا ارائه کرده است، گزارش‌هایی که برخلاف گزارش‌های دو پهلوی محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس، به صورتی جهت‌دار فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را زیر سوال برده است.

در گزارش‌های فصلی یوکیا آمانو به ویژه آخرین گزارش وی تلاش شده است تا مطالعات ادعایی احیا شود. در همین چارچوب، در این گزارش از ایران خواسته شده تا درباره برخی ابهامات درباره برنامه هسته‌ای خود به آژانس پاسخ گوید. این در حالی است که مقامات تهران اعلام کرده‌اند که براساس مدالیته ایران به شش سوال مرتبط با مطالعات ادعایی پاسخ گفته است و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان کاملا صلح‌آمیز است. این همه در حالی است که برخی دیپلمات‌های غربی مرتبط با آژانس طی دو هفته گذشته و دقیقا بلافاصله پس از سناریوی ترور (که در طی آن ایران به دست داشتن در طرح ادعایی ترور سفیر عربستان در واشنگتن متهم شد) اعلام کرده‌اند که آمانو قصد دارد در تازه‌ترین گزارش فصلی جزئیاتی از ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران ارائه کند. در چنین شرایطی است که روسیه گزارش آتی آژانس درباره ایران را «حساس» خوانده و خواستار مدیریتی «مسوولانه» آژانس در این باره شده است.

پیش از این نیز، روسیه و چین در یادداشتی رسمی از یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته‌ بودند که گزارشی را که به ادعای مقامات غربی حاوی اطلاعاتی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران است، منتشر نکند یا انتشار آن را به تعویق بیندازد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این یادداشت دیپلماتیک و محرمانه، نشان دهنده اختلاف شرقی ـ غربی در میان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل درباره چگونگی برخورد با برنامه هسته‌ای ایران است. آسوشیتدپرس افزوده است: آمریکا، انگلیس و فرانسه خواستار این هستند که آمانو اطلاعاتی را که آژانس درباره مطالعات ادعایی دارد با ۳۵ عضو شورای حکام آژانس در نشست بعدی‌شان در میان بگذارد؛ اما مخالفت روسیه و چین احتمالا امید کشورهای غربی به اینکه شورای حکام بار دیگر پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد، به تاخیر خواهد انداخت.

آسوشیتدپرس گزارش داد که مسکو و پکن در این یادداشت به آمانو هشدار دادند که دست به «شتاب بی‌جا» نزند و از او خواستند که «محتاطانه رفتار کند» و افزودند که «چنین گزارشی تنها ایران را تحت فشار قرار می‌دهد و باعث می‌شود همکاری‌اش را کمتر کند.»

رییس مجلس آمریکا: اوباما روسیه را تحت فشار بگذارد

در واشنگتن، اما نظرات دیگری در صدر اخبار مربوط به ایران قرار گرفته است. رییس مجلس نمایندگان آمریکا در سخنرانی خود در یکی از اندیشکده‌های واشنگتن از «باراک اوباما» خواست تا با تجدید نظر در روابط آمریکا و روسیه، مسکو را تحت فشار قرار دهد تا روابط خود را با تهران متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، جان بینر رییس مجلس نمایندگان آمریکا در سخنرانی خود در اندیشکده «هریتج» در واشنگتن با انتقاد شدید از سیاست‌های «باراک اوباما» در قبال روسیه اعلام کرد: دولت آمریکا باید اقدامات بیشتری را صورت دهد تا روسیه روابط خود را با ایران به ویژه در زمینه هسته‌ای و فناوری موشکی متوقف کند.

وی افزود: آمریکا باید اصرار کند تا روسیه سیاست‌های خود را مورد بازبینی قرار دهد و چنانچه چنین درخواست‌هایی نیازمند اعمال قدرت باشد، مجلس نماینده آماده است تا مصوباتی را ارائه دهد.بینر همچنین با اشاره به سیاست جدید اوباما در قبال روسیه که بنا به اعلام کاخ سفید با هدف برقراری تعاملات نزدیک‌تر با مسکو طراحی شده است، گفت: در حال حاضر بسیاری از محافظه‌کاران در آمریکا نگران این سیاست جدید اوباما با توجه به تصمیم ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده این کشور هستند.

تحلیلگران مسائل سیاسی بر این باورند که بررسی روابط روسیه و آمریکا در دوره کنونی که «دیمیتری مدودیف» پس از پوتین، به دلیل گرایش‌های آمریکایی مدودف رو به بهبودی گذاشته است و نگرانی آمریکایی‌ها از این است که با روی کار آمدن مجدد پوتین به عنوان رییس‌جمهور آینده روسیه این روابط به سمت تیرگی برود.بنا بر این گزارش، سخنرانی رییس مجلس نمایندگان آمریکا درست در زمانی که جمهوری‌خواهان در رابطه با مسائل داخلی با اوباما به بن‌بست رسیده‌اند، بار دیگر تردیدها درباره احتمال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در آمریکا را افزایش داده است. بر اساس این گزارش، نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اوباما در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۲ آمریکا با وجود مسائل مربوط به اقتصاد راکد و افزایش بیکاری در این کشور با مشکلات بسیاری مواجه خواهد بود.