منصور ارباب سیار، مرد ایرانی-آمریکایی متهم به توطئه برای ترور سفیر سعودی در آمریکا دوشنبه در دادگاه فدرال نیویورک حاضر شد و کلیه اتهامات وارد به خود را تکذیب کرد. به گزارش سایت شبکه خبر صدا و سیما، دادستان‌های فدرال اعلام کردند، منصور ارباب‌سیار که در ۲۹ سپتامبر (۷ مهرماه ۱۳۹۰) در فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی در نیویورک دستگیر شد، روز دوشنبه (۲ آبان ۱۳۹۰، ۲۴ اکتبر ۲۰۱۱) برای رسیدگی به اتهام خود در دادگاه حاضر شد و گفت که اتهامات را قبول ندارد و بی گناه است. بر اساس این گزارش، ارباب سیار در این دادگاه هیچ جمله دیگری بر زبان نیاورد. جلسه بعدی محاکمه وی در ۲۱ دسامبر (چهارشنبه ۳۰ آذرماه ۱۳۹۰) تعیین شد. این فرد ۵۶ ساله که خودروهای دست دوم را معامله می‌کرد، متهم به این شده است که از اوباش مکزیکی خواسته است عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را بکشند. وزارت دادگستری آمریکا در ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر ۹۰) ادعا کرد که ارباب‌سیار از حق خود برای داشتن وکیل چشم‌پوشی کرده و به دست داشتن در این توطئه قتل اعتراف کرده است. اریک هولدر دادستان کل آمریکا در ۱۱ اکتبر گفت: «در کیفرخواست همچنین آمده است که متهم در روزهای بعد از دستگیری خود افزون بر اعتراف به دست داشتن در این توطئه، اطلاعات گرانبهای دیگری را در رابطه با نقش عناصر وابسته به دولت ایران در این توطئه در اختیار گذاشت.» با وجود این، رد اتهامات از سوی ارباب‌سیار متناقض با اظهارات دادستان کل آمریکا مبنی بر اعتراف وی به دست داشتن در این به اصطلاح توطئه ترور است. آمریکا همچنین ادعا می‌کند که ارباب‌سیار با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتباط دارد. با وجود این، مقامات ایرانی قویا این اتهام را رد کرده و می‌گویند واشنگتن نتوانسته است برای ادعاهای خود هیچ گونه مدرکی ارائه دهد. مقام‌های ایرانی پس از وارد کردن این اتهام علیه ایران بارها تاکید کرده‌اند که این اتهام تنها یک سناریوی مضحک آمریکایی است و اظهارات ارباب سیار با توجه به سابقه وی نمی‌تواند به عنوان مدرک مورد استفاده قرار گیرد. گفته شده است که فرد متهم یک معتاد به مواد مخدر است که ۳۰ سال پیش از ایران فرار کرده است. به گفته بعضی از دوستان وی، ارباب سیار از ماده مخدر ماریجوانا استفاده می‌کند و همچنین الکل می‌نوشد و به آشفته و فراموشکار بودن شهرت دارد. وی همچنین در سال ۲۰۰۱ به اتهام سرقت خودرو در تگزاس دستگیر شد.

تکذیب ارتباط با ایران از سوی مقامات رسمی

از سوی دیگر، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران گفته است که حتی ضعیف ترین سازمان‌های اطلاعاتی در جهان مردی را با چنین سابقه‌ای به کار نگرفته و وی را مامور عملیاتی در خاک آمریکا نمی‌کنند. ارباب‌سیار بعد از سه دهه زندگی در آمریکا ۸ ماه پیش تابعیت این کشور را به دست آورد. وزیر اطلاعات ایران همچنین گفته است: ارباب‌سیار با آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در ازای به دست آوردن مجوز اقامت در این کشورهمکاری کرد. بسیاری از تحلیل‌گران و ناظران سیاسی در آمریکا نیز نسبت به اتهامات آمریکا علیه ایران ابراز تردید کرده‌اند. کارشناسان در تهران می‌گویند این اظهارنظر ارباب سیار به وضوح ثابت می‌کند که وی در بازداشتگاه اف بی آی تحت فشار بوده و به محض اینکه فرصتی یافته در محضر دادگاه اعلام بی‌گناهی کرده است.

علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه هم اتهامات اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی را سناریویی بچگانه توصیف و اعلام کرده بود که مقامات آمریکایی در نهایت مجبور به عذرخواهی خواهند شد. در همین حال، یک مقام اطلاعاتی پاکستان گفته است: متهم به طراحی ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، از سازمان اطلاعات رژیم اسرائیل اسناد هویتی جعلی دریافت کرده بود. روزنامه اردو زبان امت، چاپ پاکستان به نقل از یک مقام‌ عالی‌رتبه سازمان اطلاعات این کشور گزارش داد: «متهم این پرونده سه ماه پیش از سازمان اطلاعات رژیم اسرائیل (موساد) مدارک هویت جعلی دریافت کرده بود.»