دنیای اقتصاد- معاون پارلمانی رییس‌جمهور می‌گوید وعده محمود احمدی‌نژاد برای سه برابر کردن یارانه‌ها، نه تنها یک «ظرفیت» بلکه یک «تکلیف قانونی» است؛ محمدرضا میرتاج‌الدینی که در واکنش به سخنان اخیر رییس سازمان بازرسی کل کشور با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مصاحبه می‌کرد، ضمن انتقاد شدید از «تبلیغاتی» دانستن اظهارنظرهای رییس جمهور تصریح کرد:«امکان افزایش یارانه‌ها تا پایان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نه تنها ظرفیت بلکه تکلیف قانونی است؛ رییس‌جمهور هم نگفته است که این افزایش در سال جاری یا در آینده‌ای نزدیک اتفاق می‌افتد.»میرتاج‌الدینی، سخنان مصطفی پورمحمدی را «عجیب و غریب» توصیف کرد و آنها را «فراتر از وظیفه ذاتی سازمانی او» برشمرد. رییس سازمان بازرسی کل کشور در واکنش به وعده سه برابر شدن یارانه نقدی گفته بود: «افزایش پرداخت یارانه‌ها غیرکارشناسی، ناصحیح و بدون پشتوانه مالی است. حتی مبلغی که امروز به عنوان یارانه‌ها پرداخت می‌شود منابع کافی نداشته و پرداخت‌ها خارج از مقیاس و معیار قانونی است.» البته علی لاریجانی، رییس مجلس هم وعده یارانه سه برابری را «غیراجرایی» خوانده و گفته بود:«اقتضائات مالی کشور در سطحی نیست که یارانه‌های نقدی سه برابر شود.» معاون پارلمانی رییس جمهور با انتقاد از رییس سازمان بازرسی:

افزایش ۳ برابری یارانه‌ها تکلیف قانونی است

دنیای اقتصاد- معاون پارلمانی رییس‌جمهور به انتقاد از مواضع رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره سه برابر شدن یارانه‌ها پرداخت. اگرچه تقریبا زمان زیادی (بیش از یک ماه) از ابراز عقیده مصطفی پورمحمدی، مبنی بر «غیرکارشناسی، ناصحیح و بدون پشتوانه بودن وعده یارانه سه برابری» می‌گذرد و پس از آن هم دیگر حرفی از امکان سه برابرشدن یارانه دست کم از سوی رییس جمهور مطرح نشده، اما محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، به این اظهارات پورمحمدی واکنش تندی نشان داد و با «عجیب و غریب» خواندن سخنان پورمحمدی، تحلیل سخنان رییس‌جمهور را خارج از وظایف رییس سازمان بازرسی برشمرد.

او همچنین تاکید کرده که افزایش یارانه‌ها تا سه برابر نه تنها یک ظرفیت، بلکه یک تکلیف قانونی است.

محمود احمدی‌نژاد در یکی از سفرهای استانی خود از امکان سه برابر شدن یارانه نقدی خبر داده و گفته بود که می‌شود یارانه نقدی را تا سه برابر افزایش داد. او اگرچه از فعل «می‌شود» استفاده کرده بود، اما اکنون میرتاج‌الدینی خاطرنشان کرده است که این سه برابر شدن «تکلیف قانونی» است و آنچه احمدی‌نژاد گفته بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها است. پیش از میرتاج‌الدینی البته محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی هم در آخرین نشست خبری خود متذکر شده بود که سخنان رییس‌جمهور در این مورد کارشناسی شده بوده و باید ظرف چند سال این مهم به انجام برسد. این سخنان فرزین ناظر به انتقادات مشابهی بود که از درون و بیرون مجلس به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه این اقدام در صورت انجام غیرکارشناسی است.

بر همین اساس علاوه بر نمایندگان مجلس که سه برابر شدن یارانه‌ها را باعث افزایش تورم دانسته و فی‌نفسه این کار را نشدنی می‌دانستند، علی لاریجانی رییس مجلس هم در نشست خبری خود متذکر شده بود که «اقتضائات مالی کشور در سطحی نیست که یارانه‌های نقدی سه برابر شود و کار اجرای این قانون هنوز نواقصی دارد.» لاریجانی به گزارش‌های دیوان محاسبات از برداشت غیرقانونی برای پرداخت یارانه نقدی توسط دولت نیز استناد کرده و گفته بود که «گزارش دیوان حکایت از این موضوع داشت که برخی برداشت‌ها در اجرای هدفمندی یارانه‌ها مطابق با قانون انجام نشده است. البته دولت می‌گوید که به طور موقت این منابع را برداشت کرده است و پس خواهد داد؛ اما همین منابع موقت نیز باید با اذن مجلس برداشت می‌شد. اما اگر از بودجه‌ عمرانی و سهم تولید برای پرداخت یارانه به مردم برداشت شده باشد نقض غرض اتفاق افتاده است.» دیوان محاسبات هم در گزارشی به منابع پرداخت یارانه نقدی اشاره کرده و گفته بود که دولت یارانه‌ها را با اکتفا به منابع حاصل از آزادسازی حامل‌های انرژی نپرداخته و برای تامین منابع آن به سهم یارانه تولید و بودجه‌های عمرانی نیز دست برده است. پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور هم در همین‌باره گفته بود که «افزایش پرداخت یارانه‌ها غیرکارشناسی، ناصحیح و بدون پشتوانه مالی است.» وی تاکید کرده بود که «اعلام می‌کنیم حتی مبلغی که امروز به عنوان یارانه‌ها پرداخت می‌شود منابع کافی نداشته و پرداخت‌ها خارج از مقیاس و معیار قانونی است.» با این حال میرتاج‌الدینی که از این اظهارات ناخرسند است در گفت و گوی خود به این موضوع اشاره کرده و گفته است «اظهارنظرهای عجیب و غریب رییس سازمان بازرسی کل کشور در موضوعات مختلف، فراتر از وظیفه ذاتی سازمانی اوست.» محمد رضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت تصریح کرد: اظهار نظر رییس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر تبلیغاتی بودن برخی نظرهای رییس جمهور، جزو کدام وظیفه سازمانی اوست که به صورت غیر کارشناسی و بدون توجه به محتوای قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار شده است. معاون پارلمانی رییس جمهور یادآور شد: طبق قانون به نظر می‌رسد سازمان بازرسی کل کشور وظیفه دارد در مورد تخلفاتی که احیانا اتفاق می‌افتد گزارش تهیه کرده و به مراجع مربوطه برای طی مراحل قانونی ارسال کند، نه اینکه مواضع دولت و شخص رییس جمهور را تحلیل و درباره آنها از موضع بازرسی اظهار نظر کند.

وی به امکان افزایش یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر رییس سازمان بازرسی کل کشور با دقت قانون هدفمندی یارانه‌ها را مطالعه کند، حرف آقای رییس جمهور مبنی بر امکان افزایش سه برابری یارانه‌ها فراتر از آن نیست.

میرتاج‌الدینی افزود: امکان افزایش یارانه‌ها تا پایان اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها نه تنها ظرفیت بلکه تکلیف قانونی است لذا رییس‌جمهور هم نگفته که این افزایش در سال جاری یا در آینده‌ای نزدیک اتفاق می‌افتد.

وی توضیح داد: یک سوم یارانه‌هایی که در کشور به صورت غیرمستقیم توزیع می‌شود هدفمند شده و دوسوم دیگر همچنان باقی است که ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی که دولت در این خصوص انجام خواهد داد و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و حمایت‌های مجلس مراحل بعدی عملیاتی می‌شود و چنانکه دولت گام اول را با تدبیر و برخلاف پیش‌بینی‌های تورمی بالای ۶۰ درصدی که عده‌ای جامعه را از آن می‌ترساندند به خوبی برداشت به حول و قوه الهی گام‌های بعدی را هم بر می‌دارد. میر تاج‌الدینی تاکید کرد: موضع رییس‌جمهور کشورمان در این خصوص منطبق با قانون هدفمندی یارانه‌ها است و به کسانی که این سخن را رد می‌کنند پیشنهاد می‌شود قانون را دقیق مطالعه کنند تا ظرفیت افزایش سه برابری یارانه‌ها را در آن ملاحظه کنند.