خانوارها به ۶۰ سوال پاسخ می‌دهند

در طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن که از فردا در سراسر کشور آغاز می‌شود خانوارها باید به ۶۰ پرسش موجود در پرسشنامه خانوار پاسخ دهند. به گزارش ایسنا، براساس آنچه در فرم شماره ۲ سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در واقع پرسش‌نامه خانوار است دیده می‌شود سوالاتی در حوزه مشخصات فردی، تاریخ تولد، مهاجرت، میزان تحصیل، وضعیت فعالیت و زناشویی و نوع مسکن خانوار پرسیده خواهد شد. بر این اساس تعداد افراد خانوار، نام و نام خانوادگی، بستگی آنها با سرپرست خانوار، تاریخ تولد، وضعیت اقامت، محل اقامت احتمالی افراد در مکان دیگر، مهاجرت افراد از آبان ماه سال ۱۳۸۵ تاکنون و علت تغییر محل اقامت پرسیده می‌شود. در بخش دیگری از پرسشنامه از افراد پرسیده می‌شود که آیا در ۱۲ ماه گذشته حداقل یک بار از اینترنت استفاده کرده‌اند یا خیر؟ همچنین وضعیت تحصیل افراد با پرسش‌هایی از قبیل اینکه آیا در حال حاضر تحصیل می‌کنید، وضع سواد، پایه،‌ دوره یا مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی و محل تحصیل سنجیده می‌شود. واقعه فوت در خانوار با طرح‌ سوال‌هایی مانند آیا از آبان گذشته تاکنون در این خانوار فردی فوت شده است، آیا فرد فوت شده زن یا دختر بوده است و آیا سن فرد فوت شده بین ۱۰ تا ۶۰ سال بوده است، پرسیده می‌شود. بهره‌برداری کشاورزی نیز از دیگر سوالات این سرشماری است؛ به طوری که فرد باید به این سوال پاسخ دهد که خانوار دارای کدام یک از فعالیت‌های کشاورزی، زراعت، باغداری، دام، طیور یا تولید گلخانه‌ای است. داشتن موتورسیکلت، خودروی سبک، رایانه، استفاده از گاز طبیعی،‌ گاز مایع، نفت سفید، گازوئیل، برق، سوخت جامد، شبکه‌ آبرسانی عمومی، چاه،‌ چشمه یا قنات، تانکر یا آب بسته‌بندی شده از دیگر امکاناتی است که استفاده از آن در پرسش‌نامه گنجانده شده است. برای خانوارهای ساکن در واحد مسکونی آپارتمانی و غیر آپارتمانی نیز سوالاتی از جمله نحوه تصرف محل سکونت خانوار اعم از ملکی، استیجاری، دربرابر خدمت یا رایگان، تعداد اتاق، هال و پذیرایی، تعداد خانوار ساکن در واحد مسکونی داشتن برق، تلفن ثابت، ‌آب و گاز لوله کشی، دستگاه حرارت مرکزی، آشپزخانه، ‌حمام و توالت، مساحت زیربنای واحد مسکونی، نوع اسکلت بنای واحد مسکونی، مصالح عمده به کار رفته در بنای واحد مسکونی، سال اتمام بنای مسکونی و محل دفع فاضلاب آن در پرسش‌نامه گنجانده شده است.

وضعیت فعالیت و زناشویی برای افراد ۱۰ ساله و بالاتر نیز از سوالات موجود در پرسش‌نامه است. در این بخش از افراد پرسیده می‌شود که آیا در هفت روز گذشته کار کرده‌اند و نحوه دریافت دستمزد برای انجام آن کار پرسیده می‌شود. همچنین وضعیت جست‌وجوی کار در ۳۰ روز گذشته، وضعیت آمادگی برای کار،فعالیت اصلی محل کار، شغل و وضعیت زناشویی از سوالاتی است که افراد باید به آن پاسخ دهند. وضعیت باروری برای زنان ۱۰ ساله و بالاتر نیز جزو سوالات پرسش‌نامه است. براین اساس از این عده پرسیده می‌شود که آیا تاکنون فرزند زنده‌ای به دنیا آورده اند یا تعداد فرزندان زنده به دنیا آمده آنها تاکنون چه تعداد است. در بخش دیگری از پرسشنامه وضعیت معلولیت افراد خانوار پرسیده می‌شود که در آن گزینه‌های نابینا، ناشنوا، اختلال درصدا و گفتار، نقص دست، قطع دست، قطع پا، نقص پا،نقص تنه و اختلال ذهنی وجود دارد. همچنین پیروی افراد از ادیان مسلمان، مسیحی، آشوری یا کلدانی، ارمنی، کلیمی و زرتشتی مورد پرسش قرار می‌گیرد. تابعیت افراد از جمله ایرانی، افغانی، ‌عراقی، پاکستانی و ترکیه‌ای در پرسشنامه گنجانده شده است. این پرسشنامه شامل ۶۰ ردیف سوال است و در پایان شماره تلفن خانوار پرسیده می‌شود.

به گفته مسوولان مرکز آمار ایران پر شدن این پرسشنامه توسط مامور سرشماری به طور متوسط ۲۰ دقیقه زمان خواهد برد. ماموران سرشماری با لباس فرم در فاصله روزهای دوم تا بیست و دوم آبان ماه برای پر کردن فرم‌ها به منازل مراجعه خواهند کرد.