دنیای‌اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: تعیین تکلیف «سوال از رییس‌جمهور» بحث داغ تذکرات نمایندگان هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب در جلسه علنی روز گذشته مجلس بود. این بار چهار نماینده از طیف‌های مختلف به صورت همزمان از هیات‌رییسه مجلس خواستند تا زودتر تکلیف طرح سوال از رییس جمهور را روشن کنند و پاسخ محمدرضا باهنر، رییس جلسه به این تذکرات این بود که «هفته آینده تصمیم می‌گیریم.» از سوی دیگر، طرح سوال از رییس‌جمهور بهانه‌ای برای «طرح رفاقت» میان این نمایندگان نیز شد؛ به‌طوری که نماینده اصلاح طلب از نماینده اصولگرا و حامی دولت برای تذکر دادن به هیات‌رییسه تشکر کرد و نماینده اصولگرای دیگری از این اصلاح طلب و آن اصولگرا، تشکرکرد و باهنر نیز به عنوان رییس جلسه، از هر سه تن تشکر کرد.

طرح سوال از رییس‌جمهور ۵ تیرماه با ۱۰۰ امضا توسط علی‌مطهری به عنوان طراح اصلی این سوال، به هیات‌رییسه مجلس تقدیم شد. این طرح که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس با امضای یک چهارم نمایندگان یعنی ۷۳ نماینده قابل طرح است، تاکنون در صحن علنی مجلس اعلام وصول نشده است.

مطهری اما، هفته گذشته در اعتراض به عدم اعلام وصول این طرح از سوی هیات‌رییسه مجلس، متن استعفای خود را تقدیم هیات‌رییسه مجلس کرد که این موضوع نیز به دلیل سفر یک هفته‌ای لاریجانی، رییس مجلس به خارج از کشور، به هفته آینده موکول شد تا با حضور رییس مجلس بررسی شود.

تعلل برای چیست؟

محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر و حامی دولت در جلسه علنی روزگذشته مجلس در اخطاری قانون اساسی به استناد اصل ۸۸ درباره سوال از رییس‌جمهور و تعلل هیات‌رییسه در اعلام وصول این طرح، اظهار کرد:‌ جوسازی‌هایی علیه مجلس درباره سوال از رییس‌جمهور می‌شود و برخی شانتاژ خبری کردند و چماق بلند کرده‌اند و تعادل قوا را بر هم می‌زنند.

وی افزود: شما و ما به قانون قسم خورده‌ایم، مدت‌ها است برخی سوال از رییس‌جمهور را مطرح کرده‌اند. اگر این طرح حد نصاب دارد که می‌گویند دارد، پس این تعلل در رسیدگی به آن چیست؟

ابطحی که از حامیان دولت در مجلس است، خاطرنشان کرد: بگذارید رییس‌جمهور بیاید و پاسخ دهد. معطل شدن قانون اساسی توسط مجلس خلاف است. هرچه سریع‌تر این طرح در دستور قرار گیرد.

اسامی انصراف‌دهندگان را اعلام کنید

بلافاصله پس از ابطحی، مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح طلب سمنان نیز در تذکری در این خصوص اظهار کرد: واقعیت این است که هیچ اشکالی ندارد که اگر امروز هم اسامی نمایندگانی که امضای خود را پس گرفتند، اعلام کنید. اگر ۱۵ نفر هم امضای خود را پس گرفته باشند، تعداد امضاها ۸۵ است در حالی که ما به ۷۳ امضا برای سوال از رییس‌جمهور نیاز داریم.

وی دلیل عدم اعلام رسمی طرح سوال از رییس‌جمهور را تعلل هیات‌رییسه خواند و گفت: بارها گفته‌ایم یا این طرح سوال را به جریان بیندازید یا اینکه اسامی انصراف‌دهندگان را اعلام کنید.

کواکبیان در پایان گفت: بنده از قبل می‌خواستم این موضوع را تذکر دهم اما آقای ابطحی حرف دل بنده را زد و از او تشکر می‌کنم.

در ادامه محمدرضا باهنر نایب‌رییس اول مجلس در پاسخ به این تذکر کواکبیان گفت: از تشکر کواکبیان از ابطحی بسیار متشکرم.

محمد علی بزرگواری، دیگر نماینده اصولگرای حامی دولت نیز پس از این تشکرها در تذکری گفت: بنده از آقای کواکبیان و آقای ابطحی تشکر می‌کنم.

باهنر نایب رییس مجلس هم به وی پاسخ داد: بنده هم از هر سه شما آقایان ابطحی، کواکبیان و بزرگواری تشکر می‌کنم.

اعتراض مطهری به باهنر

علی مطهری نماینده تهران و طراح اصلی طرح سوال از رییس‌جمهور نیز در تذکری به باهنر گفت: شما چند هفته پیش در مصاحبه‌های خود چندبار فرمودید بخش زیادی از امضاهای سوال از رییس‌جمهور در ایام خانه‌نشینی جمع شده و چون موضوع منتفی شده تعدادی از نمایندگان منصرف شدند.

وی ادامه داد: در حالی که بنده جمع کننده امضاها بودم و بارها اعلام کردم در آن ایام فقط ۱۲ امضا پس گرفته شد و این ارتباطی به انصراف افراد ندارد. بنابراین گفته‌های خود را اصلاح کنید.

موکول به هفته آینده

محمدرضا باهنر نایب‌رییس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در نهایت واکنش به این اخطارها گفت: هفته آینده تصمیم می‌گیریم که اگر تعداد امضاکنندگان از حد نصاب بالاتر بود طرح سوال از رییس‌جمهور را اعلام رسمی کنیم.

وی در پاسخ به ابطحی نیز گفت: تعدادی از نمایندگان به ما مراجعه کردند و گفتند زمانی سوال را امضا کردند که رییس‌جمهور دورکاری می‌کردند و در منزل تشریف داشتند و به محل کار تشریف نبردند، بعد که به روال عادی برگشت اصرار به طرح سوال ندارند. وی تذکر ابطحی را وارد دانست؛ اما گفت: در هفته آینده باید تصمیم بگیریم که اگر تعداد امضاکنندگان از حد نصاب بالاتر بود طرح سوال از رییس‌جمهور را رسمی کنیم.

باهنر خطاب به نمایندگان یادآور شد: نمایندگان در جریان باشند که اگر می‌خواهند نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کنند.