نمایندگان مجلس با تصویب طرح استفساریه بند ۱۶ قانون بودجه سال ۹۰ مصوب کردند که تسهیلات پرداختی به بخش آب و کشاورزی به صورت ریالی پرداخت شده و از طرف بانک کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه کشاورزی به صورت ریالی به صندوق توسعه ملی بازپرداخت خواهد شد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، نمایندگان مجلس روز گذشته در جریان بررسی طرح دوفوریتی استفساریه بند ۱۶ قانون بودجه سال ۹۰ با کلیات و جزئیات این طرح موافقت کردند.

این طرح که فوریت آن روز سه شنبه رای آورده بود، استفساریه‌ای با امضای ۷۲ نماینده بود که در آن این سوال مطرح شد که آیا بازپرداخت تسهیلات پرداختی از منابع صندوق توسعه ملی موضوع بند ۱۶ قانون بودجه سال ۹۰ از طرف بانک کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه کشاورزی به صندوق توسعه ملی به صورت ریالی است یا ارزی؟

در پاسخ به این سوال در طرح استفساریه نیز آمده است که آن بخش از تسهیلات پرداختی به بخش آب و کشاورزی، طرح‌ها و فعالیت‌هایی که در اجرای بند ۱۶ قانون بودجه سال ۹۰ به صورت ریالی پرداخت شده است، از طرف بانک کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه کشاورزی به صورت ریالی به صندوق توسعه ملی بازپرداخت خواهد شد.

بر اساس این گزارش، طبق بند ۱۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۰، به هیات امنای صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی را جهت پرداخت تسهیلات به بخش‌های غیردولتی در اختیار بانک کشاورزی یا صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی قرار دهد تا به طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی به صورت ارزی و ریالی در بخش آب و کشاورزی اختصاص یابد.

عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی در توضیح لزوم تصویب این طرح دو فوریتی، حمایت روزافزون از بخش کشاورزی را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست و بر این موضوع تاکید کرد که سهمی از صندوق توسعه ملی باید به صورت ارزی و ریالی به این بخش اختصاص یابد تا به صورت ریالی مصرف شود.