دنیای‌اقتصاد- آمریکا با افزایش تحرکات خود برای اعمال فشارهای تحریم‌آمیز بین‌المللی بیشترعلیه تهران، اپیزودی دیگر از سناریوی ضدایرانی خود را کلید زد. این در حالی است که هنوز جزئیات و مستندات اتهامات طرح شده در این سناریو مبنی بر حمایت دولت ایران از طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن نه‌تنها به مقامات تهران ارائه نشده است، بلکه در هیچ مرجع قضایی بین‌المللی یا حتی در خود ایالات متحده مطرح نشده و به اثبات نرسیده است. با وجود این، انگلیس و فرانسه نیز همزمان با تحرکات ضد ایرانی آمریکا، با تکرار اتهام پیشین خود درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، اتهامات جدید آمریکا علیه ایران را نیز بازگو کرده و خواستار افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران شده‌اند.

سه‌شنبه هفته گذشته مقامات قضایی آمریکا اعلام کردند دو ایرانی که یکی از آنها به نام منصور ارباب‌سیار دستگیر شده است، با حمایت دولت ایران قصد داشته‌اند سفیر عربستان در واشنگتن را ترور کرده و پس از آن سفارتخانه‌های عربستان و رژیم صهیونیستی در آمریکا را منفجر کنند. مقامات تهران اما در واکنشی فوری این اتهامات را جعلی و ساختگی خواندند و گفتند که آمریکا این سناریو را برای سرپوش گذاشتن بر بحران داخلی خود و منحرف کردن افکار عمومی جهانی از جنبش اشغال وال‌استریت طراحی کرده است.

معاون رییس‌جمهور: کسی ادعای آمریکا را نمی‌پذیرد

در تازه‌ترین تحول اما، محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفته است: داستان مضحک کاخ سفید علیه ایران، سناریویی با هدف سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی آمریکا و همچنین ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی منطقه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، میرتاج‌الدینی در واکنش به سناریوی ضدایرانی آمریکا در انتساب اتهام طراحی ترور سفیر عربستان در واشنگتن به کشورمان تصریح کرد: این سناریو به قدری بی‌اساس، سست و بی‌پایه است که تعداد زیادی از تحلیلگران و کارشناسان آمریکایی و سایر کشورها آن را رد کرده‌اند و آن را ادعایی مضحک خوانده‌اند.

وی مواضع صریح و قاطع مقام معظم رهبری در این باره را یادآور شد و افزود: همه دنیا می‌دانند که نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام اسلامی و پایبند به ارزش‌های اسلامی است و ملت‌های جهان هیچ‌گاه این ادعاهای کذب و دروغ را نمی‌پذیرند. معاون پارلمانی رییس‌جمهور در ادامه ادعاهای آمریکا علیه ایران را تکراری خواند و اظهار کرد: ملت ایران ۳۲ سال در مقابل استکبار جهانی و آمریکا استقامت و ایستادگی کرده و بارها این حرف‌ها را شنیده است و همانطور که رهبر فرزانه انقلاب تاکید فرمودند ملت ایران در مقابل این نوع تهدیدها کوچک‌ترین عقب‌نشینی نخواهد کرد و به کسی باج نخواهد داد.

میرتاج‌الدینی با یادآوری موضع‌گیری شفاف رییس‌جمهور نیز گفت: رییس‌جمهور این ادعای مضحک را شدیدا محکوم کرد و ترور را متعلق به کسانی دانست که فاقد فرهنگ، تمدن و منطق هستند نه ملت ایران که از فرهنگ و تمدن غنی است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور تصریح کرد: آمریکا این تهمت و افترا را در حالی مطرح کرده است که ملت ایران ثابت کرده اهل دوستی و برادری است و هیچ‌گاه حتی به همسایگان خود و سایر کشورها تجاوز نکرده و همواره بر اساس حقوق و قوانین با سایر کشورها تعامل داشته است. محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران نیز پیش از این در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی با تاکید بر اینکه ملت ایران قربانی تروریسم است، گفته بود: ایجاد اختلاف در روابط ایران و عربستان به منظور تسلط بر منطقه و تحت‌الشعاع قرار دادن مسائل و مشکلات داخلی آمریکا، از مهم‌ترین عوامل طرح این اتهام و ادعای بی‌اساس علیه ملت ایران است و تجربه نشان داده که چنین اقداماتی هرگز نتیجه‌ای برای دولتمردان آمریکایی به همراه ندارد و در نهایت حقیقت برای ملت‌ها روشن خواهد شد.

تلاش آمریکا برای جلب حمایت متحدین خود

با این حال، دولت آمریکا از افزایش تلاش‌ها برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: آمریکا در پاسخ به توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن به تلاش‌های خود برای اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد. وی افزود: شماری از شرکا و همپیمانان خود را درباره اتهامات اخیر علیه ایران درباره ترور سفیر عربستان توجیه کردیم و تحریم‌ها علیه تهران باید افزایش یابد.

مارک تونر مدعی شد: بار دیگر از تمام کشورها می‌خواهیم تا تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران را کاملا اجرا کنند و بیشتر درباره خطرات برنامه هسته‌ای این کشور هوشیار باشند.

انگلیس: رویکرد دوگانه را ادامه می‌دهیم

همزمان با این اظهارات، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس با اذعان به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، سناریوی ترور سفیر عربستان در واشنگتن را از اختلافات غربی‌ها درباره این برنامه جدا دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، هیگ روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رویترز گفت: با توجه به افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم تا میزان ۲۰ درصد، موضوع برنامه هسته‌ای ایران در سال آتی بسیار مهم‌تر خواهد بود و جهانیان نباید با تمرکز بر بهار عربی از این برنامه منحرف شوند. بر اساس گفته‌های هیگ، ادعاهای آمریکا درباره توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن توسط جمهوری اسلامی ایران مجزا از اختلافات غربی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران است و این موضوع باعث توقف تلاش‌ها برای حل این برنامه هسته‌ای نمی‌شود. وی در ادامه اذعان کرد: ما همچنان همان رویکرد دوگانه را در قبال برنامه هسته ای ایران؛ یعنی تلاش برای انجام مذاکرات و در عین حال افزایش تحریم‌ها ادامه می‌دهیم.

وزیر خارجه انگلیس در تداوم سیاست خصومت‌ورزی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: درصورتی که ایران تغییری در سیاست هسته‌ای خود ایجاد نکند، انگلیس این کشور را تحت فشارهای بیشتری قرار می‌دهد.

انگلیس و کانادا دارایی ۵ ایرانی را بلوکه کردند

انگلیس همچنین به همراه کانادا دارایی‌های پنج ایرانی را به اتهام واهی ارتباط با طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا بلوکه کرد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، سخنگوی دولت انگلیس با اعلام این خبر گفت: با شرکای خود در اتحادیه اروپا، عربستان سعودی و آمریکا درباره نحوه اقدام در قبال این ماجرا رایزنی می‌کنیم. بر اساس این گزارش، انگلیس اموال غلام شکوری‌راد، منصور ارباب سیر، قاسم سلیمانی، حامد عبداللهی و عبدالرضا شهابی را مسدود کرده است. همزمان با انگلیس دولت کانادا نیز به مسدود کردن اموال این پنج ایرانی اقدام کرد. جان برد، وزیر خارجه کانادا با اعلام این خبر گفت: در این تحریم‌ها علاوه بر محدودیت سفر برای این افراد، هرگونه دادوستد اشخاص حقیقی و حقوقی کانادایی با آنها ممنوع خواهد شد.

پیش از این وزارت خزانه‌داری آمریکا نام این پنج نفر را در فهرست تحریم خود قرار داده بود.

تمایل سارکوزی به تشدید تحریم‌‌ها علیه ایران

در این میان، نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه نیز از تشدید نگرانی‌های دولتش سخن گفته است. به گزارش خبرگزاری فارس، سارکوزی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا که ایران را به آن متهم کرده‌اند باعث تشدید نگرانی‌ها شده است. رییس‌جمهور فرانسه از غرب خواست تحریم‌ها علیه تهران را تشدید کنند. وی گفت: آمریکایی‌ها اطلاعاتی را به ما ارائه کرده‌اند که راست بودن این اطلاعات (برنامه برای ترور عربستان‌سعودی در آمریکا) را ثابت می‌کند. رییس‌جمهور فرانسه ادامه داد: انحراف مقامات ایران باعث تشدید نگرانی‌ها شده است.

پاسخ ایران به ادعاهای فرانسه در سازمان ملل

در رویدادی دیگر، هیات نمایندگی فرانسه در کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌الملل مجمع عمومی سازمان ملل ادعاهای بی‌اساسی را درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مطرح کردند. نمایندگی کشورمان اما، در همان جلسه به ادعاهای نمایندگان فرانسه پاسخ گفت.

به گزارش ایسنا، در سخنرانی هیات نمایندگی کشورمان آمده است: فرانسه به عنوان عضوی از ان پی تی سابقه‌ای طولانی در عدم اجرای تعهدات حقوقی بین‌المللی در حوزه خلع سلاح و عدم تکثیر هسته‌ای دارد.

نمایندگی کشورمان اظهارنظر فرانسه درباره خلع سلاح هسته‌ای و عدم تکثیر را مضحک خواند و تصریح کرد: فرانسه در حالی به ظاهر از این موضوع دفاع می‌کند که بسیاری از آزمایشات هسته‌ای را در خارج از خاک خود و در محدوده‌ای از شمال آفریقا تا جزایر اقیانوس آرام انجام می‌دهد و با این آزمایشات محیط زیست این کشورها را به مواد رادیواکتیو آلوده کرده و به مردم این کشورها صدمه وارد کرده است.