به زودی اتهام زنندگان را به شرمساری می‌کشانیم

امیدواریم سعودی‌ها با رعایت تمامی جوانب احتیاط به این موضوع بپردازند

دنیای اقتصاد- واکنش‌های داخلی و خارجی به اتهام تازه آمریکا علیه ایران مبنی بر دست داشتن تهران در طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین واکنش، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه باردیگر بر ساختگی و ناشیانه بودن این اتهام تاکید کرده است. وی همچنین با اشاره به سناریوسازی اخیر آمریکا علیه کشورمان و با بیان اینکه مردم عربستان به این سناریوی تصنعی واقفند، گفته است: به زودی تمام اتهام‌زنندگان به ایران را به شرمساری خواهیم کشاند. یک روزنامه آلمانی نیز اتهامات تازه آمریکا علیه ایران را مشابه استدلال‌هایی که منجر به جنگ در عراق شد، دانسته است.

همزمان خبرگزاری رویترز در گفت و‌گو با برخی از دوستان «ارباب سیار»، شخصی که از سوی دولت آمریکا بازداشت شده است، شخصیتی ضعیف و متزلزل از وی ترسیم کرده است، شخصیتی که قادر به انجام عملیات مخفیانه نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، صالحی در مصاحبه با برنامه «۴۵ دقیقه» رادیو گفت‌وگو با اشاره به ضعف این سناریوی اتهام اظهار کرد: درصد بالایی از مردم عربستان به این سناریوی تصنعی واقفند و می‌دانند که این پوششی بر شکست‌های آمریکا در داخل و خارج است.

وی تصریح کرد: رسانه‌های غربی با یک صحنه‌سازی ناشیانه به این موضوع پرداختند که کاملا کذب آن مشهود بود.

جمهوری اسلامی نظام اخلاقی دارد

صالحی گفت: جمهوری اسلامی ایران یک نظام اخلاقی دارد و ما در مدت زمانی که از انقلاب گذشته است همواره قربانی ترور بوده‌ایم که با توجه به بیداری اسلامی در منطقه و نیز دو کنفرانس بیداری اسلامی و انتفاضه فلسطین که در ایران برگزار شد، هدف غرب تخطئه کردن این دو همایش بزرگ بوده است.

وزیر خارجه تصریح کرد: دیپلماسی بین‌المللی را رصد می‌کنیم و می‌بینیم که گفتمان ما در سطح جهانی به آرامی در حال پیشرفت است.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به احتمال وقوع برخی عواقب حقوقی برای این اتهام باطل اظهار کرد: سیاست از جنس نرم‌افزاری است و ما نظامی نیستیم که حرکت نظامی انجام دهیم، بلکه براساس عزت و حکمت و مصلحت اقدام به تعامل با سایر کشورها خواهیم کرد.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: برخی از کارها را نمی‌شود اعلام کرد، اما جمهوری اسلامی ایران در این ۳۲ سال بسیاری از این تحرکات شیطنت‌آمیز را علیه خود دیده و با درایت مجموعه نظام پشت سر گذاشته است.

ایران هزینه استقلال خود را می‌پردازد

صالحی گفت: ما به زودی تمام اتهام‌زنندگان به ایران را به شرمساری خواهیم کشاند. اینها می‌خواهند که ایران در مدار امیال سیاسی آنان باشد اما کشور ما ۳۲ سال هزینه استقلال خود را پرداخته است. وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: سیاست غرب عجولانه و سیاست ما مبتنی بر عزت و حکمت و مصلحت است و انشاء‌الله این سیاست ما پیروز خواهد شد.

سعودی‌ها وارد این بازی سیاسی نمی‌شوند

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: ما مشکلی با عربستان نداریم و مشکل ما درباره تفسیرهای جداگانه‌ای است که هر کدام از ما در خصوص تحولات منطقه داریم. وزیر خارجه تصریح کرد: امیدواریم سعودی‌ها با رعایت تمامی جوانب احتیاط به این موضوع بپردازند، چون دشمن همواره می‌خواهد بین کشورهای منطقه تفرقه ایجاد کند. سعودی‌ها هم عاقل‌تر از آن هستند که وارد این بازی سیاسی شوند. صالحی گفت: ما ۳۲ سال از این مسائل داشته‌ایم و به اندازه کافی تجربه اندوخته‌ایم. برای حفظ استقلالمان باید هزینه کنیم.

گفت‌وگوی صالحی با احمدی نژاد

وزیر خارجه با اشاره به گفت‌وگوهایش با رییس جمهور در مورد این مهم گفت: با هوشیاری ملت ما و نیز تیزهوشی ایشان کشور ما به عنوان یک الگو در منطقه شناخته شده است. وی گفت: ۵۷ کشور اسلامی در جهان داریم که مردم آنها می‌پرسند چگونه ایران در این ۳۲ سال توانسته در مقابل آن همه فشارهای سیاسی و نظامی پیشرفت‌های علمی بسیاری داشته باشد. وزیر خارجه تصریح کرد: کشور ما کشوری نیست که رییس جمهورش وراثتی باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران ناشی از اراده ملت است، اما کشورهای دیگر دولت‌هایشان مولود مردم آنها نیست. صالحی گفت: دشمن ما اتهامات بسیاری را بر ما وارد کرده است، اما نتوانسته هیچکدام را ثابت کند و در غایت خود نیز زیر سوال رفته است. وی تاکید کرد: استیصال مسوولان آمریکا علتی است که باعث می‌شود این اتهامات به ایران وارد شود چون ایران محور و الگوی بیداری در تمام کشورهای دنیا است.

تشابه اتهامات علیه تهران با استدلال‌های غلط در جنگ عراق

در همین حال، روزنامه زوددویچه سایتونگ آلمان ادعای بی اساس واشنگتن مبنی بر همکاری تهران در طرح ترور یک دیپلمات عربستانی در خاک آمریکا را تکرار خطایی مشابه ارائه استدلال‌های غلط برای شروع جنگ عراق عنوان و تصریح کرد ایالات متحده نباید بار دیگر اعتبار خود را به بازی می‌گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روزنامه در تحلیلی نوشت: از زمان ارائه دلایل نخ نما شده از طرف واشنگتن برای شروع جنگ عراق، اعتبار آمریکا شدیدا خدشه دار شده است.

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز با تهیه گزارشی از شخصی که آمریکا مدعی شده قصد ترور سفیر عربستان در واشنگتن را داشته اعلام کرد که زندگی و خصوصیات فردی «ارباب سیار» به گونه ای است که هیچ شباهتی به ماموران مخفی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز به نقل از افرادی که در ایالت تگزاس آمریکا با «منصور ارباب سیار» رابطه داشته و حتی با او زندگی کرده‌اند، نوشته است: ارباب سیار در زندگی شخصی فردی بی‌نظم بوده و از همین رو چنین فردی نمی‌تواند مسوولیت انجام یک عملیات مهم را بر عهده داشته باشد.

بیانیه رسمی وزارت خارجه ایران

وزارت امورخارجه ایران، مسوولیت ایجاد تنش و مخدوش کردن امنیت بین‌المللی ناشی از ادعای اخیر مقام‌های آمریکایی علیه ایران را متوجه دولت آمریکا اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای در این زمینه همچنین آورده است: دادستانی کل آمریکا نوزدهم مهرماه برابر با ۱۱ اکتبر ۲۰۱۱ طی مصاحبه‌ای ادعا کرد توطئه ترور سفیر دولت پادشاهی عربستان سعودی در واشنگتن توسط نیروهای امنیتی آمریکا خنثی شده و در این رابطه فردی به‌نام منصور ارباب سیار بازداشت شده است.این بیانیه می‌افزاید: فرد بازداشت شده حداقل از حدود ۱۶سال قبل در آمریکا اقامت داشته و چنین فردی هیچ ارتباطی با نهادهای دولت جمهوری اسلامی ایران نداشته است.بر اساس این بیانیه اعلام یکجانبه اتهامات به شهروند ساکن آمریکا بدون ارائه مستندات و ایجاد موج رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، با هیچ منطق حقوقی سازگار نیست و صرفا می‌تواند یک نمایش سیاسی و رسانه‌ای باشد.وزارت امور خارجه در ادامه این بیانیه تاکید می‌کند که بر اساس بدیهیات حقوقی، در صورت وجود هرگونه ادعا نسبت به دولت دیگر، دولت آمریکا باید حداقل اطلاعات فردی متهم / متهمین را برای بررسی، اعلام نظر و درخواست همکاری به کشور مورد نظر تسلیم می‌کرد اما دولت آمریکا به‌‌رغم درخواست صریح جمهوری اسلامی ایران و برخلاف کنوانسیون‌های شناخته شده بین‌المللی، تاکنون هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه انجام نداده است.این بیانیه همچنین ادامه می‌دهد: بدیهیات فوق‌الذکر در کنار سایر ادله روشن موجب شده است کارشناسان و شخصیت‌های مجرب سیاسی در سطح بین‌المللی و حتی خود آمریکا نیز ادعای مقام‌های آمریکا در خصوص اصل توطئه - صرف‌نظر از انتساب آن به دولت دیگر - را رد کرده و بعضا از آن به تمسخر یاد کنند.این بیانیه همچنین می‌افزاید: پایه ادعای مقام‌های آمریکایی صرفا گزارش یک مامور مخفی بی‌نام و نشان است که بر اساس اظهارات توام با حدس و گمان افراد دخیل در قاچاق موادمخدر تهیه شده است! در این گزارش، هیچ سند و مدرک محکمه پسندی ارائه نشده و بر اساس معیارهای شناخته شده حقوقی، چنین ادعای غیر‌حرفه‌ای در هیچ دادگاه صالح و بی‌طرفی قابل تائید نیست.در ادامه این بیانیه آمده است: راهبرد ایران در قبال جهان اسلام و کشورهای عربی، به‌ویژه کشورهای همسایه از جمله دولت پادشاهی عربستان سعودی بر مبنای صلح، برادری، همکاری همه جانبه با هدف توسعه و تعمیق ثبات و امنیت دسته جمعی و سعادت شهروندان در منطقه حساس خاورمیانه و خلیج‌فارس استوار بوده است.وزارت خارجه در این بیانیه همچنین به طور قاطع و شدید هرگونه ارتباط جمهوری اسلامی ایران با این ادعای مقام‌های آمریکایی را تکذیب می‌کند.