وزیر اقتصاد: به بلاروس تسهیلات نمی‌دهیم، خط اعتباری اختصاص داده‌ایم

سخنگوی اقتصادی دولت از تخصیص خط اعتباری برای حمایت از صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران به کشور بلاروس خبر داد و گفت: قراری برای اعطای تسهیلات به دولت بلاروس وجود ندارد. شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: براساس مصوبه هیات وزیران در راستای حمایت از فعالیت‌های تجاری با کشور بلاروس، به طور مشخص برای حمایت از صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی به این کشور، خط اعتباری از طریق بانک توسعه صادرات برای صنعتگران ایرانی منظور می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این تسهیلات به دولت بلاروس اختصاص می‌یابد، افزود: ایران نمی‌تواند تسهیلاتی به بلاروس ارائه کند و اگر قرار باشد دولت جمهوری اسلامی ایران به دولت دیگری تسهیلات بدهد باید از مجلس شورای اسلامی مجوز دریافت کند.

حسینی ادامه داد: با توجه به اینکه حجم تجارت ایران و بلاروس در حال گسترش است و سرمایه گذاران ایرانی در بلاروس فعال شدند، در نظر گرفتیم از طریق بانک توسعه صادرات برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی تامین مالی صورت گیرد.

به گفته وی، اگر صادرکننده ایرانی یا یک شرکت مهندسی ایرانی کالایی را به این کشور صادر یا طرحی را در بلاروس اجرا کند، می‌تواند از این تامین مالی بهره‌مند شود.

حسینی تاکید کرد که این خط اعتباری برای گسترش مناسبات اقتصادی بین فعالان اقتصادی و بر اساس قانون و مقررات بانکی کشور گشایش می‌یابد.

این در حالی است که «نادژدا یرماکووا» رییس بانک مرکزی بلاروس در نشست مجلس علیای پارلمان بلاروس از تصمیم این کشور برای اخذ وام ۴۰۰ میلیون دلاری از ایران خبر داده و گفته بود در حال حاضر موضوع اخذ وام ۴۰۰ میلیون دلاری از ایران در دست بررسی است.

وی افزود: طرف ایرانی موافقت اصولی خود را با اعطای این وام به بلاروس اعلام کرده است.

به گفته رییس بانک مرکزی بلاروس، این وام به منظور افزایش ذخایر طلا و ارز خارجی این کشور گرفته می‌شود.