انتقاد صالحی از فرآیندهای پولی و مالی جهان

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه در دهمین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیایی با انتقاد از تسلط چند کشور سلطه گر بر فرآیندهای پولی و مالی جهان، بر اتخاذ تصمیمات اجرایی از سوی کشورهای آسیایی برای جلوگیری از دخالت‌های برخی کشورها در این قاره تاکید کرد. صالحی همچنین در حاشیه این نشست با وزیران خارجه کویت و تاجیکستان به طور جداگانه دیدار و گفت و گو کرد. وزیر خارجه در نخستین روز حضور خود در کویت محل برگزاری این اجلاس در ضیافت امیر این کشور شرکت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، صالحی عصر دوشنبه در سخنرانی خود در دهمین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی (ACD) در کویت، اهمیت توسعه همکاری‌های کشورهای آسیایی به ویژه با توجه به شرایط جاری بحران مالی جهانی و ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب برای مواجهه با چالش‌های آتی جهانی و به کارگیری ظرفیت‌های اقتصادی و بانکی اعضای (ACD) برای توسعه عملیات مالی، تجارت و فعالیت‌های سرمایه گذاری بین اعضا به عنوان اقدامات پیشگیرانه را مورد تاکید قرار داد. وزیر خارجه با ابراز تاسف از اثرات منفی به وجود آمده بر اقتصاد کشورهای عضو مجمع از ناحیه چند کشور سلطه گر و تسلط آنها بر فرآیندهای مالی، پولی و نهادهای اقتصادی بین‌المللی، اتخاذ تصمیمات اجرایی از سوی کشورهای آسیایی برای جلوگیری از دخالت‌های غیرموجه برخی از کشورها در مناطقی از قاره پهناور آسیا را خواستار شد.

صالحی ضمن اشاره به خیزش‌های مردمی به وجود آمده در منطقه، آزادیخواهی، صلح دوستی و عدالت خواهی را مطالباتی دانست که علاوه بر خاستگاه مردمی از حقوق اعطا شده از سوی خالق متعال برای تمام انسان‌ها نشات گرفته است و از این رو شاهد مطالبات مردمی از نژادهای مختلف برای دسترسی به آزادی، دولت‌های پاک و مقتدر و مخالف ظلم، فساد، نژادپرستی و تبعیض می‌باشیم و یک دولت نمی‌تواند این حقوق حقه را نادیده انگاشته و با به کارگیری نیروهای خارجی با آن مقابله کند.

صالحی در خاتمه سخنان خود در دهمین مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی از وزیران خارجه شرکت کننده در این اجلاس خواست تا با کمک همه کشورها در جهت به دست آوردن جایگاه واقعی مبتنی بر ارزش‌های خودی، ظرفیت‌ها و اولویت‌های آسیایی و ایفای نقش این کشورها در تصمیم‌گیری‌های جهانی به ویژه در بازسازی وضعیت جاری نهادهای مالی، پولی و تجاری بین‌المللی تحرک جدی از خود نشان دهند. وزیر خارجه در سخنرانی خود همچنین اقدامات ایران در دوره ریاست بر (ACD) به ویژه ابعاد فرهنگی این تلاش‌ها در حوزه‌های مطبوعاتی، انتشار کتاب، هنر، سینما، تولید فیلم‌های تلویزیونی، موضوعات مربوط به باستان شناسی، مسائل مربوط به زنان و همچنین تاسیس اتاق‌های فرهنگی اعضا را تشریح کرد.

ضرورت نهایی‌سازی پروژه‌های اقتصادی

در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع همکاری‌های آسیایی در کویت اما صالحی به همراه خان ظریفی، وزیر خارجه تاجیکستان دیدار و آخرین مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مورد بحث و بررسی قرار داد. به گزارش ایسنا، طرفین در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت گسترش همکاری‌های فی مابین بر ضرورت نهایی‌سازی پروژه‌های اقتصادی مشترک تاکید کردند.

دیدار صالحی با وزیر خارجه کویت

دیدار با وزیرخارجه کویت برنامه دیگر صالحی در حاشیه اجلاس همکاری‌های آسیایی بود. وی صبح روز سه شنبه با شیخ محمد علی الصباح السالم الصباح، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه کویت دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه در این دیدار ضمن تشکر از برگزاری شایسته اجلاس دهم مجمع گفت‌وگوهای آسیایی(ACD) در کویت، ضرورت تقویت این گفت‌وگوها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در کشورهای قاره آسیا را مورد تاکید قرار داد.

صالحی با اشاره به روابط دیرینه و همسایگی دو کشور بر مسوولیت طرفین برای برقراری زمینه‌های آرامش، اعتماد متقابل و زمینه‌سازی برای روابط هرچه گسترده‌تر به‌منظور ایجاد رفاه برای مردم دو کشور تاکید کرد و برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی فیمابین را برای گسترش مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف مهم خواند.

شیخ محمد علی الصباح السالم الصباح، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه کویت نیز در این دیدار ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست بر مجمع گفت‌وگوهای آسیایی (ACD) ابراز امیدواری کرد که تحقق اهداف در دوره ریاست کویت کماکان ادامه یابد.

وزیر خارجه کویت همچنین با اشاره به روابط دو کشور، زمینه‌های همکاری و گسترش مناسبات در حوزه‌های مختلف دو جانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد.