رییس مرکز آمار با بیان اینکه به هیچ وجه به دلیل اعلام آمارهای منفی بازخواست نشده است، دلیل تاخیر در اعلان جزئیات نرخ بیکاری سال ۸۹ را اشکال در آمار ۳ استان دانست و با اشاره به اینکه اطلاعی از تورم ۳/۱۸ درصدی شهریورماه اعلامی بانک مرکزی ندارد، گفت: هیچ وقت حیثیت و آبروی حرفه‌ای خود را فدای برخی مسائل نمی‌کنم. عادل آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص علت تاخیر در اعلام نرخ بیکاری فصول تابستان، پاییز و زمستان سال ۸۹ اظهارکرد: این اتفاق با آمدن بنده به مرکز آمار همزمان شد و اشکالی در دو الی سه استان پیش آمد که چندین بار هم در رسانه‌ها اعلام کردم که ما نیازمند تجدید نظر جدی در نرخ بیکاری سه استان کشور هستیم. وی افزود: نرخ بیکاری کل کشور نهایی شد، اما با توجه به اینکه سال ۹۰ آغاز شد نرخ بیکاری را در مجلس اعلام کردیم.خبرنگار فارس پرسید: وقتی به سایت مرکز آمار ایران مراجعه می‌کنیم معمولا سرشماری‌ها و طرح‌های آماری مربوط به میزان کشتار دام، گاوداری‌های کشور و اطلاعاتی که چندان اهمیت زیادی ندارند وجود دارد، اما از نرخ بیکاری و تورم اطلاعاتی نیست؟ عادل آذر پاسخ داد: البته قیمت و اجاره مسکن، زراعت و کشاورزی هم وجود دارد، ولی سرشماری‌هایی که مطرح کردید هم بسیار مهم است.

وی ادامه داد: اطلاعاتی را که مردم می‌خواهند با اطلاعاتی که نظام حرفه‌ای نیازمند آن است، از هم تفکیک کنیم و البته حق می‌دهم که مخاطب نرخ بیکاری را به همراه مستندات می‌خواهد و این برای نظام حرفه‌ای لازم است.

رییس مرکز آمار ایران گفت: در تمام دنیا وقتی که رییس نظام حرفه‌ای آماری کشور در رسانه نرخ بیکاری را ۱/۱۱ درصد اعلام می کند، هیچ کس تردید نمی‌کند و همه می‌پذیرند.وی افزود: ما سایت مرکز آمار را به روزرسانی می‌کنیم و تمام سیستم دمو و نمایش را تغییر می‌دهیم و پس از انجام این کار همه اطلاعات را بر روی سایت قرار می‌دهیم و ضمنا باید اعتماد حاصل کنم وقتی که رییس مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی نرخ بیکاری را ۱/۱۱ درصد اعلام می‌کند قطعی است و هیچ وقت ما حیثیت و آبروی حرفه‌ای خود را فدای این مسائل نمی‌کنیم.

عادل آذر افزود: مرکز آمار مستقل است و یک زمانی نرخ بیکاری ۹ درصد بوده، اعلام شد و وقتی ۵/۱۳ درصد بود هم اعلام کردیم و هیچ کس ما را بازخواست نکرد.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی نرخ بیکاری ۹ درصد بود مرکز آمار به تفکیک استان‌ها و جزئی نرخ بیکاری را اعلام کرد، اما چرا زمانی که نرخ بیکاری افزایش یافت با تاخیر طولانی و در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نرخ بیکاری اعلام شد، اظهارکرد: اتفاقا آمار فصلی را هم آماده داشتیم؛ اما همان‌طور که گفتم به دلیل مشکلی که در آمارگیری برای دو استان پیش آمد اعلام نرخ بیکاری با تاخیر مواجه شد، اما در کوران بحث‌های دولت و مجلس نرخ بیکاری را ۵/۱۳ درصد اعلام کردیم.

رییس مرکز آمار در پاسخ به این سوال که می‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک مرکز آمار جزئیات نرخ بیکاری را هم منتشر کند، گفت: این کار یک استاندارد دارد و استاندارد انتشار در دستورالعمل آمده که اطلاعات شخصی افراد طبق قانون محرمانه است، اما به تفکیک استان، شهرستان و حتی بخش اطلاعات مختلف از جمله بیکاری، رفاه، خدمات که مربوط به سرشماری است، منتشر خواهیم کرد.