تقویم برگزاری انتخابات مجلس نهم به روایت نجار
دنیای‌اقتصاد- گردهمایی وزیر کشور با فرمانداران روز گذشته در شرایطی برگزار شد که مصطفی محمد نجار توصیه‌های جدی را خطاب به فرمانداران مطرح کرد و از آنان خواست تا تصمیم و کلام و حرفشان در آستانه انتخابات فضا را مشوش نکند. وزیر کشور همچنین خطاب به فرمانداران تاکید کرد که «مبادا فرمانداری از کسی بترسد یا به خاطر این و آن، مصالح نظام را تعطیل کند.»

به گفته وزیر کشور، «عده‌ای به دنبال حربه‌های مختلف هستند و با تمسک به این جمله‌ها همانند آنچه در این سوءاستفاده مالی پیش آمد، می‌خواهند خدمات خادمین را ضایع و ذهن مردم را خراب کنند» در همین راستا وی به فرمانداران خاطرنشان کرد که بحث اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی را جدی بگیرند تا به گفته وی این عده از خدا بی‌خبر در کارشان منفعل شوند. علاوه بر این توصیه‌ها وزیر کشور شایعه برکناری‌اش در آستانه انتخابات را هم تکذیب کرد و گفت که محکم به کار خود در این مجموعه ادامه خواهد داد.
از ملتهب شدن فضا اجتناب کنید
به گزارش ایسنا، مصطفی محمدنجار همچنین دراین گردهمایی، با مورد توجه قرار دادن بحث انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات تجلی حضور مردم و مردم‌سالاری دینی، همچنین پشتیبان امنیت ملی است، بنابراین باید مراقب باشیم که دشمنان ما این پشتوانه ملی را به یک چالش امنیتی تبدیل نکنند. نجار رعایت امانت در برگزاری انتخابات را یک امر بسیار مهم دانست و گفت: این‌که فضا، انتخاباتی شود اشکال ندارد. مهم این است که ما فضا را به
سمت و سوی شور و نشاط و توام با آرامش سوق دهیم و باید از ورود به حاشیه‌ها و هرگونه مساله‌ای که باعث ملتهب شدن فضا می‌شود اجتناب کرد. نجار همچنین خطاب به فرمانداران تاکید کرد: در تصمیم‌گیری‌هایتان دقت کافی کنید. اینطور نباشد که ناخواسته تصمیم و کلام و حرفی بزنید که طی آن فضا مشوش شود.
باید مراقب باشیم عده‌ای فضا را آلوده نکنند
وزیر کشور گفت: باید مراقب باشیم که عده‌ای فضا را آلوده نکنند و به دنبال بی‌تقوایی و القائات منفی نباشند. همچنین مواظب باشید تا له و علیه کاندیداها تبلیغ نشود و از استفاده‌ امکانات دولتی به طور جدی اجتناب شود. در این راستا رسانه‌ها، گروه‌های سیاسی و مسوولان در بسط و تقویت فضای عمومی و نشاط سیاسی در سطح جامعه وظیفه سنگینی دارند. وزیر کشور با تاکید بر اینکه «در عین رقابت باید اخلاق انتخاباتی را سرلوحه کار خود قرار دهیم»، تاکید کرد: از گسترش فضای دروغ، تهمت، غیبت و شایعه‌پراکنی باید جلوگیری شود. همچنین لازم است تا انتخابات از هرگونه وجود رنگ و بوی قومی و طایفه‌ای دور باشد. نجار خاطرنشان کرد: ما نباید از زبان درازی‌ها و چهار تا سایت که به دنبال منافع خود هستند بترسیم. وزیر کشور همچنین خطاب به فرمانداران تاکید کرد: مبادا فرمانداری از کسی بترسد یا به خاطر این و آن، مصالح نظام را تعطیل کند. نجار گفت: عده‌ای به دنبال این هستند که مردم را مایوس و سیاه‌نمایی ایجاد کنند؛ اما شما فرمانداران باید این آمار را بدانید تا به مردم اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی کنید. عده‌ای به دنبال حربه‌های مختلف هستند و با تمسک به این جمله‌ها همانند آن‌چه در این سوء استفاده مالی پیش آمد می‌خواهند خدمات خادمین را ضایع و ذهن مردم را خراب کنند، بنابراین مهمترین مساله‌ای که باید روی آن تاکید کنیم بحث اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی است تا این عده از خدا بی‌خبر در کارشان منفعل شوند.
تکذیب شایعه برکناری
مصطفی محمدنجار همچنین پس از پایان این گردهمایی، طی یک نشست خبری با خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید شایعه برکناری شما از وزارت کشور و اداره این وزارتخانه توسط سرپرستی مطرح شده است، نظر شما در این مورد چیست، اظهار کرد: بنده و همکارانم با قدرت و قوت کامل در حال پیشبرد اهداف دولت هستیم و به چنین حاشیه‌سازی‌هایی توجه نمی‌کنیم. نجار تاکید کرد: ما برای برگزاری خوب و مطلوب انتخابات آماده می‌شویم و از این رو به این جوسازی‌ها توجه نمی‌کنیم.
تقویم انتخابات از زبان وزیر کشور
وزیر کشور در مورد تقویم اجرایی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز توضیحاتی ارائه داد. نجار اظهار کرد: ستاد انتخابات در وزارت کشور فعال است و کمیته‌های مربوطه در تهران و استان‌ها تشکیل شده است.
از سوم دی ماه سال جاری دستور شروع رسمی انتخابات و بحث ثبت‌نام کاندیداها را خواهیم داشت. وی افزود: هیات‌های اجرایی نیز در یک دوره شش روزه از سوم دی‌ماه تا هشتم دی‌ماه تشکیل می‌شود و همزمان با آن بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه قانونی به استناد ماده 28 قانون انتخابات دنبال خواهد شد. نجار تاکید کرد: در پایان مهلت ثبت‌نام از دهم تا نوزدهم دی‌ماه بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی آغاز می‌شود. وزیر کشور همچنین زمان شروع تبلیغات برای انتخابات را از چهارم اسفند تا دهم اسفند اعلام کرد.