اعلام عمومی آمارها در تعلیق

عکس:‌دنیای اقتصاد

رییس مرکز آمار: موظف نیستیم آمارها همچنان در انحصار مسوولان باقی می‌ماند

اعلام عمومی آمارها در تعلیق

رییس مرکز آمار: موظف نیستیم

دنیای‌اقتصاد- زهرا واعظ: رییس مرکز آمار اعلام کرد که بر اساس قانون این مرکز موظف به اعلام عمومی جزئیات آمار نیست و تمامی اطلاعات آماری را تنها در اختیار مسوولان و برنامه‌ریزان قرار می‌دهد و اطلاعات عمومی شاید بعدها در اختیار مردم قرار بگیرد.

عادل آذر دیروز در حالی در یک نشست مطبوعاتی به مناسبت آغاز سرشماری نفوس و مسکن ۹۰ حاضر شد که از آخرین حضور وی در جمع خبرنگاران بیش از یک سال می‌گذرد؛ زمانی که رییس مرکز آمار به منظور ارائه توضیحاتی درخصوص اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به سوالات اصحاب رسانه پاسخ گفت.

این در حالی است که از انتشار آخرین آمار رسمی مربوط به تورم، سه ماه و نیز آمار رسمی مربوط به نرخ بیکاری بیش از یک سال می‌گذرد و این تاخیر حتی برخی نمایندگان مجلس را بر آن داشته تا به دلیل خودداری از اعلام آمار شاخص‌های کلان اقتصادی از سوی مسوولان در طرحی انحصار آمار را از دست مرکز آمار خارج کنند تا همه دستگاه‌های متولی از جمله بانک مرکزی بتوانند آمارهای خود را اعلام کنند. اما عادل آذر در پاسخ به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که مرکز آمار ایران در حال حاضر موظف است نرخ بیکاری را اعلام کند، اما درباره اعلام جزئیات آن به صورت عمومی وظیفه قانونی ندارد و براساس قانون داخلی خود عمل می‌کند. وی البته وعده داد که پس از پایان سرشماری عمومی نفوس و مسکن که عملیات اجرایی آن تا ۲۲ آبان و انتشار نتایج نهایی آن اردیبهشت سال ۹۱ خواهد بود در یک نشست تفصیلی درباره اعلام نرخ تورم و بیکاری همراه با ادله مرکز آمار توضیحاتی ارائه کند، اما درباره زمان برگزاری این جلسه سخن نگفت.

عادل آذر دیروز در حاشیه نشست خبری خود در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» که از وی درباره تاخیر در انتشار رسمی آمار نرخ تورم و بیکاری از سوی مرکزآمار و نیز ایجاد اشتغال بدون ارائه هرگونه سندی پرسید، تاکید کرد که این مرکز اطلاعات دقیق و کامل را در اختیار مسوولان قرار می‌دهد.

وی با بیان این‌که اطلاعات مورد نیاز در زمینه شاخص‌های اقتصادی در حد وظیفه قانونی مرکز اعلام می‌شود، گفت: برای اعلام نرخ بیکاری مرکز آمار، روش استاندارد خودمان را داریم و از این اعداد دفاع می‌کنیم. ضمن آنکه تمام این اطلاعات را به تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان رسانده و اطلاعات عمومی آن‌را بعد‌ها اعلام می‌کنیم.

در این زمان، هنگامی که انتقاد خبرنگاران از عدم اطلاع‌رسانی شفاف از سوی مرکز آمار ایران بالا گرفت، عادل آذر درباره اینکه چرا این عدد به صورت رسمی برای رسانه‌ها اعلام نمی‌شود تا در اختیار عموم مردم قرار بگیرد، گفت:‌ من این عدد را در مجلس اعلام کردم و در تلویزیون ایران هم که بیش از ۹۵ درصد بیننده دارد، این خبر پخش شد. وی همچنین علت عدم برگزاری نشست‌های مطبوعاتی را گرفتاری مرکز آمار در زمینه کارهای اجرایی و آمادگی به منظور سرشماری سال ۹۰ اعلام کرد.

آذر همچنین در خصوص اعلام نرخ تورم هم به آخرین نرخ اعلامی از سوی مرکز آمار که در سایت آن قرار دارد، استناد کرد‌ و افزود : نرخ تورم تا اردیبهشت‌ماه در پایگاه اطلاع‌رسانی این مرکز وجود دارد و نرخ تورم مربوط به خرداد ماه هم ۷/۱۹ درصد از سوی این مرکز اعلام شد.

اختلاف محاسباتی در اعلام نرخ تورم

آذر در ادامه درباره اختلاف‌های پیش آمده در نرخ تورم اعلامی توسط این مرکز و بانک مرکزی گفت: در شورای‌عالی آمار در این باره بحث جدی مطرح شد، چون عدد اعلام شده توسط ما با عدد بانک مرکزی اختلاف قابل توجهی داشت. به همین دلیل قرار شد یک کار تخصصی و علمی صورت گرفته و مساله حل شود.

وی در تشریح دلایل اختلاف این دو عدد گفت: سال پایه مرکز آمار ایران ۸۱ و سال پایه بانک مرکزی ۸۳ است. از سوی دیگر سبد کالایی محاسباتی ما با هم متفاوت است. همچنین مرکز آمار ایران روستاها را نیز پوشش می‌دهد، اما عدد تورم محاسبه شده در بانک مرکزی فقط مربوط به شهرها است، بنابراین همه این پارامترها باعث می‌شود اختلاف جدی در این دو عدد به‌وجود بیاید. رییس مرکز آمار ایران تاکید کرد باید این اختلاف‌ها برطرف و تفاوت ارقام محاسبه شده به حداقل کاهش یابد.

سرشماری ربطی به پرداخت یارانه ندارد

رییس مرکز آمار ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر ارتباط اجرای سرشماری با پرداخت یارانه نقدی تصریح کرد: سرشماری سال ۹۰ هیچ‌گونه ربطی به اطلاعات اقتصادی خانوار که در مورد پرداخت نقدی یارانه‌ها از سوی این مرکز جمع‌آوری شده است، ندارد. وی افزود: اطلاعات سرشماری فقط برای برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و اقتصادی جمع‌آوری می‌شود و هیچ‌گونه پیوندی با اطلاعات اقتصادی خانوار ندارد.

به گفته وی هیچ‌گونه اطلاعاتی مبنی بر ارزش محل مسکونی، خودرو یا درآمد افراد در سرشماری جمع‌آوری نمی‌شود و تنها درباره مساحت خانه سوال خواهد شد.

محاسبه نرخ بیکاری با یک ساعت کار در هفته

وی در مورد نحوه محاسبه نرخ بیکاری در سرشماری سال ۹۰ گفت: همچنان تعریف اشتغال حداقل یک ساعت کار در هفته است و میزان دو روزی که برخی از سایت‌ها اعلام کرده اند، به هیچ وجه صحت ندارد.

آذر با اشاره به ایجاد بیش از ۱/۱ میلیون فرصت جدید شغلی در سال جاری گفت: مرکز آمار ایران در خصوص اشتغال ایجاد شده هنوز به جمع بندی نرسیده ، اما از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال یک میلیون و ۷۵۰ هزار فرصت جدید شغلی در کشور ایجاد شده است. وی اعلام کرد: روش جدیدی برای بررسی موضوع اشتغال و بیکاری با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دست اجرا است.

نحوه اجرای سرشماری از دوم آبان

رییس مرکز آمار ایران در ابتدای این نشست درباره سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰ تصریح کرد: در سرشماری امسال که از تاریخ ۲ تا ۲۲ آبان انجام می‌شود، وقت هر خانوار برای پاسخ به سوالات حداکثر ۲۰دقیقه خواهد بود و بر اساس بررسی‌ها برای ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار سرشماری صورت خواهد گرفت. به گفته وی بیش از ۱۱۴ هزار نفر در این طرح مشارکت می‌کنند که ۵۴ هزار نفر از آنها ماموران مرکز آمار هستند که به درب منازل مراجعه می‌کنند.رییس مرکز آمار ایران با بیان اینکه در این فرم‌ها ۶۴ سوال طراحی شده است، گفت: در سرشماری امسال ستادی در مرکز آمار ایران مستقر می‌شود که تمام اطلاعات را در ستادهای استانی اخذ می‌کند.عادل آذر با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی ۲۸۴ سوال به مرکز آمار ارائه دادند، افزود: ما ۶۴ قلم از این سوالات را انتخاب کردیم و دو فرم که یکی برای خانوارها و دیگری فرم آبادی است، تهیه شده است. به گفته وی، تمام کار لجستیک و سازماندهی کار مجهز و آماده است و در مدت یک ماه اخیر تمام مدرسین، معاونین و ماموران آمارگیر که شامل ۹۰ هزار نفر می‌شوند، آموزش دیدند که در مجموع ۵ میلیون و۴۰۰ هزار نفر ساعت آموزش سرشماری است.عادل آذر راجع به سوالات پرسیده شده از خانوارها گفت: این سوالات در خصوص آموزش، سطح سواد، تعداد خانوار، مساحت خانه و شغل است.

انتشار اطلاعات اولیه ۳ روز یک بار

رییس مرکز آمار با بیان اینکه این سیستم نرم‌افزاری با فناوری‌های نوین به دست آمده است، گفت: انتشار اطلاعات سرشماری هر ۳ روز یک بار به صورت اطلاعات اولیه اعلام می‌شود و اطلاعات جمع‌بندی شده تا پایان آذر ماه به دست خواهد آمد، اما در سال ۹۱ اطلاعات کامل و نهایی شده سرشماری منتشر خواهد شد.عادل آذر ادامه داد: نتایج اولیه‌ای که در آذر ماه اعلام می‌شود بیشتر مربوط به نسبت جنسیتی، تمرکز جمعیت، مهاجرت، درصد شهرنشینی، نرخ باسوادی خواهد بود.

مبنای سرشماری خوداظهاری

وی درباره اینکه اگر اطلاعات غلط توسط خانوارها ارائه شود از چه طریق مرکز آمار آن را تشخیص خواهد داد، گفت: مبنا در سرشماری خوداظهاری است و به هیچ وجه مدرک و سندی توسط مامور از افراد گرفته نمی‌شود. وی مدارک مورد نیاز برای سرشماری را کارت ملی، شماره شناسنامه و کد پستی عنوان کرد. آذر درباره سرشماری خانوارهای خارج از کشور نیز گفت: سرشماری فقط در محدوده جغرافیایی ایران اعمال می‌شود، اما اگر کسانی به هر دلیلی به طور موقت از کشور خارج شده باشند از خانواده آنها اطلاعاتشان دریافت می‌شود. عادل آذر درباره هزینه اجرای این طرح گفت که در مجموع ۲۰۰ میلیارد تومان برای کشور هزینه در بر خواهد داشت. وی در پاسخ به این سوال که آیا روزهای تعطیل آمارگیری صورت می‌گیرد، گفت: بر اساس تصمیمات گرفته شده در مدت ۲۱ روز که سرشماری انجام می‌شود هیچ روز تعطیلی نداریم و آمارگیران از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر آمارگیری انجام می‌دهند.

طرح‌های میدانی دیگر متوقف می‌شوند

رییس مرکز آمار ایران همچنین در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره مراجعه ماموران نیروی انتظامی برای جمع آوری دیش های ماهواره و ایجاد خلل در کار سرشماری به دلیل عدم همکاری مردم در این خصوص گفت : همه هماهنگی‌های لازم با نهادهای مسوول و مجموعه اجرایی برای اجرای این طرح انجام شده است و تنها طرح میدانی در حال اجرا در این مدت باید سرشماری نفوس مسکن باشد و طرح‌های موازی مراجعه به خانوار نباید صورت بگیرد. آذر در پایان از تمبر ویژه سرشماری سال ۹۰ نیز رونمایی کرد.

عکس: نگار متین‌نیا