انتقادات چندجانبه لاریجانی از سیاست ورزان

زمانی دوم خردادی‌ها به «عالیجناب سرخ‌پوش» انتقاد می‌کردند اما امروز با او رفاقت پیدا کرده‌اند

برخی که قبل از انقلاب سوابق روشنی نداشتند امروز در نقش ناصح الملوک،‌ افراد را نصیحت می‌کنند دنیای اقتصاد - رییس مجلس از آنچه «بی‌صداقتی جریان دوم خرداد» نامید، انتقاد کرد و گفت: یک زمانی دوم خردادی‌ها به «عالیجناب سرخ‌پوش» انتقاد می‌کردند، اما امروز با او رفاقت پیدا کرده‌اند. آنان حسب هر زمانی توپخانه‌شان را از نظر سیاسی سوار جامعه می‌کنند و افراد را تخریب می‌نمایند.

علی لاریجانی در حالی روز گذشته در جمع فرهنگیاران ترافیک از برخی افراد و احزاب که به اعتقاد او در فضای سیاسی انتخاباتی به جای «نظم دهی به فکر سیاسی جامعه» به «تخریب» و «به توپ بستن افراد» می‌پردازند، انتقاد کرد که دایره نقدهایش تنها به جریان دوم خرداد خلاصه نشد. او از «ناصح الملوکان توپچی» نیز گلایه کرد و گفت: برخی که قبل از انقلاب خیلی سوابق روشنی نداشتند امروز در نقش ناصح الملوک،‌ افراد را نصیحت می‌کنند در حالی که به خودشان توجه نمی‌کنند. البته در همان حالت ناصح‌الملوکی نقش توپخانه را هم ایفا می‌کنند و در واقع باید به آنان گفت «ناصح‌الملوک توپچی.»

لاریجانی دایره انتقاداتش را گستره‌تر کرد و با انتقاد از شیوه اطلاع رسانی برخی رسانه‌ها گفت: برخی رسانه‌ها آداب رسانه‌ای را بلد نیستند. او همچنین از رفتار آنانی که مردم سالاری را خوب می‌دانند، اما احزاب و تشکیلات را تخریب می‌کنند ابراز تعجب کرد. از یک سو، این سخنان لاریجانی و موضع سیاسی‌اش نسبت به برخی جریان‌ها و از سوی دیگر، تشکیل جلسه وی با جمعی از نمایندگان اصولگرا و تعیین نماینده در جبهه متحد اصولگرایی (۸+۷)، نشان از جدی‌تر شدن فعالیت‌های سیاسی او دارد. این در شرایطی است که فعالیت‌های اخیر لاریجانی با انتقاداتی از سوی برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس و بعضی چهره‌های اصولگرایی مواجه شد. غلامرضا حدادعادل رییس سابق مجلس اخیرا گفت: بنده با حضور نمایندگان افرادی که دارای یک تشکل رسمی سیاسی اعلام شده نیستند، در جبهه متحد اصولگرایی مخالف بودم.

برخی احزاب را تخریب می‌کنند

علی لاریجانی رییس مجلس، اما روز گذشته در دومین همایش بزرگ فرهنگیاران ترافیک در محل سالن همایش‌های صدا و سیما، مردم سالاری دینی و احترام به آن را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ اگر به مردم سالاری در کشور احترام گذاشته نشود، این مساله موجب مشوه شدن اذهان عمومی جامعه می‌شود؛ احزاب و تشکل‌ها و جریانات مختلف وقتی در کشور به وجود می‌آیند باید نظراتشان را درباره امور مختلف و پیشنهاداتشان درباره نحوه اداره کشور بیان کنند و اگر یک جامعه می‌خواهد حکومت داری کند، باید افراد را از قبل تربیت کند.

وی با بیان اینکه احزاب و تشکیلات در یک جامعه مردم سالار دو وظیفه بر عهده دارند، گفت: اولین وظیفه آنان این است که باید به گروه‌ها و مردم بگویند چگونه می‌خواهند کشور را اداره و مشکلات را حل کنند و همچنین باید نظراتشان را درباره امور مختلف بیان کنند.رییس مجلس اضافه کرد:‌ احزاب و تشکیلات به نظر بنده برای کشور امر درستی است، اما بنده تعجب می‌کنم که چرا برخی می‌گویند مردم سالاری خوب است، اما احزاب و تشکیلات را تخریب می‌کنند!وی با بیان اینکه برخی احزاب به جای آنکه به فکر سیاسی جامعه نظم دهند، توپخانه سیاسی می‌شوند، افزود: بنی‌صدر زمانی که رییس‌جمهور بود،‌ کار حزبی می‌کرد، اما توپخانه سیاسی خود را روی حزب جمهوری اسلامی که رهبران جمهوری اسلامی در آن حضور داشتند، قرار داده بود.وی افزود: در دوران دوم خرداد باز ما یک مدل دیگری از این موضوع را شاهد بودیم.لاریجانی تصریح کرد: در دوران دوم خرداد قیل و قالی در کشور به راه انداخته بودند و هر روز موضوع جدیدی را مطرح می‌کردند یک روز می‌گفتند ولایت فقیه با مردم سالاری در تضاد است، یک روز به شورای نگهبان انتقاد می‌کردند و یک روز به مجلس خبرگان رهبری. یک مرتبه نیز عالیجناب سرخ‌پوش درست می‌کردند و تهدید می‌کردند.

وی ادامه داد: اگر شما واقعا پای این سخن بودید، پس چرا امروز با عالیجناب رفاقت دارید، پس مشخص است که صادق نیستید، بر حسب هر زمانی توپخانه‌تان را از نظر سیاسی سوار جامعه می‌کنید و افراد را تخریب می‌کنید.

ناصح‌الملوکان توپچی

رییس مجلس ادامه داد: ‌امروز وقتی نسیم انتخابات وارد کشور می‌شود، به جای آنکه احزاب بیایند و خودشان را معرفی کنند، کارنامه‌شان مملو از تخریب و توپخانه است، آنها توپچی هستند؛ متوجه نیستند که جایگاه سیاست و حزب، نظم بخشی به فکر سیاسی است، حرف‌های عجیبی هم بیان می‌کنند؛ برخی که خیلی سوابق روشنی قبل از انقلاب نداشتند امروز در نقش ناصح الملوک،‌ افراد را نصیحت می‌کنند؛ در حالی که به خودشان توجه نمی‌کنند. البته در همان حالت ناصح‌الملوکی نقش توپخانه را هم ایفا می‌کنند و در واقع باید به آنان گفت «ناصح‌الملوک توپچی.»

لاریجانی ادامه داد: این افراد گویا صحنه و ساحت را عوضی گرفته‌اند؛ برخی هم که انضباط اخلاقی درستی ندارند، چنان از مقدسات صحبت می‌کنند که گویی تازه نازل شده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر شما رفتار منظمی داشته باشید، دیگران هم نسبت به شما نظم خواهند داشت و باید به ظرفیت افراد توجه شود و باید احزاب و تشکیلات افراد را به سمت بالا بکشند نه اینکه تخریب‌شان کنند.وی همچنین گفت: در حوزه سیاست هم همین‌طور است و باید احزاب راهنما باشند نه اینکه تخریب کنند.

آداب رسانه را بلد نیستند

وی همچنین با اشاره به روند بررسی طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان که چندی پیش جزئیات آن در صحن علنی به تصویب رسید، به انتقاد از اقدام برخی رسانه‌ها و اخبار منتشره از سوی آنان پرداخت و اظهار کرد: باید زمانی که یک تکنولوژی وارد کشور می‌شود، فرهنگ استفاده از آن و آداب آن هم از سوی افراد رعایت شود.وی افزود: یک سایت که مربوط به دولت است و از بیت‌المال استفاده می‌کند، گویا آداب خبری را نمی‌داند و آن را رعایت نمی‌کند.رییس مجلس خطاب به مسوولان آن سایت دولتی، ‌گفت: شما نمی‌توانید در یک سایت دولتی دیگران را تخریب کنید؛ چرا که شما مجوز چنین کاری را ندارید. لاریجانی همچنین با بیان اینکه ما در زمینه احترام به قانون ضعف داریم، گفت: مفسده اقتصادی بزرگ اخیر به دلیل سست‌بودن فرهنگ قانون‌مداری در کشور رخ داده است.