پایان ریشه‌یابی سیاسی فساد بانکی؟

رییس سازمان بازرسی کل کشور: ادعاهایی هست، اما اطلاعاتی به ما نرسیده است

دنیای اقتصاد- حامد صالح آبادی : رییس سازمان بازرسی کل کشور و وزیر اطلاعات می‌گویند سندی مبنی‌بر ارتباط جریان انحرافی با پرونده فساد بانکی اخیر در اختیار ندارند. مصطفی پورمحمدی و حیدر مصلحی در حالی این اظهارات را مطرح کرده‌اند که پیش از این برخی مقامات و نمایندگان مجلس از نقش احتمالی افراد مرتبط با جریان یادشده در پرونده ۳۰۰۰ میلیاردی سخن گفته بودند.

انتشار نامه‌ای با امضای اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر رییس‌جمهور به وزیر اقتصاد و وزیر راه و ترابری وقت دولت دهم برای واگذاری شرکت فولاد به گروه آریا، اولین موردی بود که برخی شائبه‌ها را در خصوص ارتباط پرونده فساد بانکی بزرگ با جریان انحرافی تقویت کرد. در همین راستا نمایندگان مجلس، آستین‌ها را برای جست‌وجوی ریشه‌های سیاسی اختلاس بزرگ بالا زدند و کمیته ویژه‌ای در این خصوص تشکیل دادند .یک عضو این کمیته ویژه نیز هفته گذشته اعلام کرد سرنخ‌های جدیدی در این پرونده کشف شده است: «شناسایی «مرتبطان بیرونی» و اثبات «فشار افراد خاص» در پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی.» غلامرضا اسداللهی تاکید کرده بود: «براساس بررسی‌های اولیه، اختلاس‌گران قطعا با پشتیبانی عده‌ای خاص اقدام به فساد مالی با این حجم کرده‌اند.» ۱۱ نماینده مجلس از جمله احمد توکلی و الیاس نادران هم در شکایت نامه‌ای که بعدا پس گرفته شد، از نقش احتمالی رییس دفتر رییس‌جمهور در این پرونده سخن گفته بودند. با وجود همه این احتمالات، رییس سازمان بازرسی کشور و وزیر اطلاعات این ادعاها را رد می‌کنند. مصطفی پورمحمدی می‌گوید: در خصوص پرونده اختلاس تاکنون اطلاعاتی از نقش جریان انحرافی به سازمان بازرسی نرسیده است. حیدر مصلحی نیز می‌گوید: درباره ارتباط جریان انحرافی و فساد اخیر بانکی سندی در دست ما نیست.

ادعاهایی هست، اما اطلاعاتی نرسیده

مصطفی پورمحمدی در جمع طلاب و فضلای حوزه‌ علمیه قم و در حسینیه آیت‌الله مرعشی‌نجفی قم در مورد گروه امیرمنصور آریا گفت: این گروه دارای گرایش و هویت سیاسی معارض با نظام نیست، اما باید توجه داشت که هرگونه فساد موجب گردآمدن انواع فساد در اطراف خود می‌شود و ممکن است که با احراز برخی رانت‌ها در بخش‌های دیگر تبدیل به فساد سیاسی شود. به گزارش خبرگزاری فارس پورمحمدی، دادستان کل کشور را مسوول توضیح در مورد این پرونده دانست و تصریح کرد: برخی افراد جریان انحرافی بنا به بعضی از ادعاها، با عوامل پرونده در ارتباط هستند، اما در خصوص خود پرونده تاکنون چنین اطلاعاتی به سازمان بازرسی نرسیده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دلایل بروز این فساد بزرگ نیز اظهار کرد: می‌توان گفت ضعف اصلی مربوط به مقررات است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ارسال ۱۳ نامه از سوی ریاست این سازمان در طول سه سال گذشته برای شخص رییس‌ جمهور و وزیر اقتصاد و نیز روسای بانک‌ها خاطرنشان کرد: تمام این مکاتبات مربوط به اجرا نکردن مقررات در بانک‌ها بوده است و اگر این قوانین به مرحله اجرا در‌ می‌آمدند این گونه حوادث رخ نمی‌داد. وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اتهام به سازمان‌های مختلف در این پرونده گفت: عده‌ای به جای جبران و تلاش در راستای تکرار نشدن اینگونه اتفاقات، بیشتر سعی در نسبت دادن این مساله به دیگران دارند، ولی باید توجه داشت که دستگاهی که در آن فساد صورت گرفته باید پاسخگو باشد هر چند سازمان بازرسی نیز در حوزه اختیارات قانونی خود تلاش می‌کند. پورمحمدی با اشاره به برخی ممانعت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها در این زمینه تصریح کرد: بیان این مسائل بیشتر موجب تشویش اذهان عمومی‌ می‌شود، اما کسانی که مسوول هستند باید این مساله را حل کرده و آن را جبران کنند، زیرا ادعای کشف ماجرا موجب توجیه آن نمی‌شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه این سازمان به دنبال شفاف‌سازی در این پرونده است، اظهار کرد: این گروه در سال ۸۹ موفق به اخذ مجوز تشکیل بانک شد که سازمان بازرسی با توجه به تحقیقات خود در اوایل مرداد ماه در نامه‌ای به بانک مرکزی فعالیت آنها را ممنوع اعلام کرد و در این زمان رییس این گروه در نامه‌ای به من ضمن تهدید ضمنی، مسوولیت بیکاری ۱۷ هزار کارگر زیر پوشش گروه خود را متوجه سازمان بازرسی دانست.

وزیر اطلاعات: ما هم سندی نداریم

در همین زمینه، حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر‌مصلحی وزیر اطلاعات هم که در حاشیه نود و دومین جلسه استانی هیات دولت با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به این سوال که رییس سازمان بازرسی گفته که در خصوص دخالت جریان انحرافی در فساد بانکی اخیر، اسنادی به ما نرسیده است، آیا در این خصوص اسنادی به دست شما رسیده است، اظهار کرد: وقتی که دست آنها اسنادی نیست، دست ما هم نیست. به گزارش فارس، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تابعیت دوگانه خاوری رییس سابق بانک ملی آیا تایید صلاحیت وی درست بوده است؟‌ گفت: تایید صلاحیت ایشان خیلی وقت قبل بوده و درباره آن اطلاعاتی ندارم؛ چرا که قبل از اینکه بنده به وزارت اطلاعات بیایم رییس بانک ملی تایید صلاحیت شده و اینکه این فرد آن موقع تابعیت دوگانه داشته یا نه را نمی‌دانم. وی در پاسخ به سوالی در خصوص خبرهای تازه از فساد بزرگ بانکی تصریح کرد که اطلاعات تازه‌ای نیست.