سرکشی در زندگی خصوصی مردم ممنوع

عکس: خبرگزاری فارس

به ماموران پلیس دستور داده شده که از ورود به واحدهای مسکونی برای جمع‌آوری ماهواره خودداری شود دنیای‌اقتصاد- توجه به حریم خصوصی و تاکید بر اینکه پلیس حق سرکشی به حریم خصوصی افراد را ندارد، موضوعی است که فرمانده نیروی انتظامی در تازه‌ترین اظهارات خود به آن توجه ویژه‌ای نشان داده است. سردار احمدی‌مقدم در عین حال تاکید کرده است که به نیروهای پلیس دستور داده شده تا از ورود به واحدهای مسکونی برای جمع‌آوری ماهواره خودداری شود. وی همچنین از توقف عملیات «راپل» برای جمع‌آوری ماهواره در تهران خبر داده است.

اعلام مواضع جدید درباره حریم خصوصی و بحث داغ ماهواره از سوی مقامات انتظامی در شرایطی مورد توجه قرار گرفته است که به نظر می‌رسد این مواضع، نشان از رویکرد جدید نیروی انتظامی به این موضوع دارد. پیش‌تر برخورد با دارندگان ماهواره و جمع‌آوری آنها به هر طریقی حتی از راه عملیات راپل به شدت مورد تاکید مقامات انتظامی چون سردار رادان یا سردار کارگر قرار داشت. اکنون اما عالی‌ترین مقام انتظامی کشور در هفته نیروی انتظامی نه تنها از دستور توقف عملیات راپل سخن گفته بلکه تاکید می‌کند ماموران حق ورود به منازل مسکونی به این منظور را ندارند. تاکید فرمانده نیروی انتظامی درباره «رعایت حریم خصوصی» از سوی ماموران نیروی انتظامی نیز نکته قابل تاملی است که باید دید برای عملیاتی کردن آن پلیس چه برنامه‌ای را در دستور کار خود دارد. البته از سخنان احمدی مقدم و تاکیدات وی بر فرهنگ‌سازی چنین بر می‌آید که نگاه جدید نیروی انتظامی برای کاستن از برخی انتقادات صورت گرفته است. چه احمدی‌مقدم در سخنان خود بارها به این موضوع اشاره کرد که همه چیز دست پلیس نیست. وی مجموعه حاکمیت، مردم و جامعه را عوامل تامین امنیت دانست.

به گزارش مهر، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم صبح پنج‌شنبه گذشته در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل اظهار کرد: ماموران پلیس حق سرکشی در زندگی خصوصی افراد را بدون حکم قضایی ندارند.

وی ادامه داد: آزادی حق هر فرد است و اگر بخواهیم آن را سلب کنیم باید به حکم الهی یا مصلحت جامعه و حکومت باشد. به همین منظور مردم تعدادی از همنوعان خود را برای وضع قانون انتخاب کرده‌اند. همچنین ماموران برای اجرای قانون باید به اندازه خودشان حقوقدان باشند.

وی با رد سرکشی در زندگی خصوصی مردم گفت: سرکشی بدون مجوز قانونی در زندگی افراد ممنوع است و نمی‌دانم چرا همیشه مردم همه چیز را از نیروی انتظامی می‌خواهند. نیروی انتظامی تنها با جرم مشهود برخورد می‌کند و در مورد خاص برای اعمال قانون نیاز به حکم قضایی دارد.

وی گفت: نیروهای پلیس باید حقوق مردم را رعایت کنند و به درستی بین شاکی و متهم قضاوت کنند.

فرمانده نیروی انتظامی به برخوردهای صورت گرفته در اغتشاشات فتنه اشاره کرد و افزود: در تجمع‌ها و اغتشاش‌ها نمی‌شود خوب را از بد جدا کرد اما باید به این نکته توجه کرد که اگر نیرویی بیش از حد احتیاط کند اصل برخورد متوقف می‌شود.

بی‌بی‌سی و صدای آمریکا ابزارهای اطلاعاتی آمریکا هستند

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم همچنین در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران با بیان اینکه بی‌بی‌سی و صدای آمریکا ابزارهای سیستم امنیتی و اطلاعاتی آمریکا هستند، اظهار کرد: آنچه که دشمنان برای این‌گونه رسانه‌ها هزینه می‌کنند در راستای دین‌ستیزی، بی‌اخلاقی، تفرقه‌افکنی بین اقوام و ... است.

به گفته وی، جلوه جدید این رسانه‌ها ظاهرا تبلیغ علیه اسلام و جمهوری اسلامی ندارد. اما این رسانه‌ها با ترویج زندگی غربی و بی بندو باری ریشه‌ها را هدف گرفته و درتلاشند جامعه ایرانی را از بنیان‌های خود جدا کنند.

به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه پلیس، مجموعه حاکمیت، مردم و جامعه سه ضلع برقراری امنیت هستند، تصریح کرد: پلیس به تنهایی نمی‌تواند برقرارکننده امنیت باشد اما در این راستا وظایف خود را نیز انجام می‌دهد.

تفکر«سوپرمن» بودن ناجا اشتباه است

فرمانده ناجا افزود: اینکه عده‌ای منتظر باشند اگر موادمخدر وارد مرزهای کشور شد نیروی انتظامی مانند «سوپرمن» وارد شود تفکر اشتباهی است، اگرچه نیروی انتظامی باید در امر مبارزه با جرم حداکثر تلاش خود را بکند و خود را تجهیز کند.

احمدی‌مقدم گفت: تا زمانی که عنصری به نام بیکاری و توسعه‌نیافتگی در برخی مناطق کشور وجود دارد و معیشت برخی از مردم ما در نقاط مرزی در گرو قاچاق است، نیروی انتظامی هر قدر تلاش کند، نمی‌تواند به جایی برسد.

احمد‌ی‌مقدم همچنین اولین هدف ماهواره را ترویج بی‌حیایی در خانواده‌ها ذکر کرد و افزود: اصل این وسیله اشکالی ندارد اما برنامه‌هایی که از این وسیله شوم پخش می‌شود، حتی در خانواده‌های متدین نیز بعد از مدتی آثار سوء برجای می‌گذارد. فرمانده ناجا با بیان اینکه تاخیر ازدواج موجب ترویج فساد و فحشا در جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر دستگاه‌ها، جامعه روحانیت، نهادهای اجتماعی و غیره از این امر غفلت کنند، این موضوع به صورت ناهنجاری بروز می‌کند.

توقف عملیات راپل در تهران

فرمانده نیروی انتظامی با اعلام اینکه پلیس برای برخورد با جرم مشهود نیاز به حکم ندارد، گفت: ماموران از ورود به واحدهای مسکونی برای جمع‌آوری ماهواره خودداری کنند. به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم گفت: در نگاه جدید، پلیس از مردم در برابر خطرات دفاع می‌کند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه امروزه از پلیس می‌خواهند که با گردانندگان سگ‌ها در سطح جامعه برخورد شود، ادامه داد: این خواسته در حالی است که تنها یک قانون مبنی بر اینکه سگ‌ها باید توسط خودروهای مخصوص حمل شود وجود دارد و اگر مردم و مسوولان فردی را در معابر یا پارک‌ها ملاحظه کنند که اقدام به سگ‌گردانی می‌کند از پلیس توضیح می‌خواهند، در صورتی که پلیس باید پشتوانه قانونی در اختیار داشته باشد.

احمدی‌مقدم در ادامه به بحث جمع‌آوری ماهواره و انجام عملیات راپل اشاره کرد و با بیان اینکه پلیس برای برخورد با جرم مشهود نیاز به حکم ندارد، اظهار کرد: ماموران پلیس در مرحله اول به افراد دارنده تجهیزات ماهواره‌ای تذکر و در مرحله بعدی به مدیر ساختمان تذکر می‌دهند، اما گاه با این پاسخ روبه‌رو هستیم که صاحب واحد دارنده ماهواره در سفر به سر می‌برد و پلیس برای اجرای قوانین، خود اقدام به انجام این عملیات می‌کند.

وی با بیان اینکه این نوع عملیات نیز ابتکاری از سوی پلیس است، گفت: از مسوولان انتظامی تهران خواسته‌ایم فعلا از انجام این عملیات در تهران اجتناب کنند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه تمام مراجع قانونی و قضایی از پلیس می‌خواهند تا قوانین را اجرا کنند، یادآور شد: پلیس در تلاش است تا کمترین اصطکاک را با مردم داشته باشد.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی، به ماموران پلیس دستور داده شده است که از ورود به واحدهای مسکونی برای جمع‌آوری ماهواره خودداری شود.