می‌خواهند بازار را بر هم زده و جیب مردم را خالی کنند

دلار در اقتصاد ایران ۹۰۰ تومان هم نمی‌ارزد

دنیای اقتصاد - محمود احمدی‌نژاد در جمع مردم همدان از همه مردم خواست که سه ماه به یارانه‌های نقدی خود در حساب‌ها دست نزنند تا سیر نزولی تورم که به گفته وی از همین ماه آغاز شده، تداوم یابد. رییس‌جمهور از مردم خواست به این منظور «از خرید آنچه نیاز فوری و کالای ضروری محسوب نمی‌شود، خودداری کنند و یارانه‌های واریز شده به حساب‌های بانکی سرپرستان خانوار را هزینه نکنند.» احمدی‌نژاد همچنین به افزایش قیمت طلا و ارز در بازار اشاره کرد و هر دو را ناشی از «تلاش بدخواهان ملت برای تلاطم در بازار» دانست. رییس‌جمهور گفت: «برخی از افراد سودجو برای اینکه بازار را به هم بریزند، اقدام به خرید مقدار زیادی سکه می‌کنند.» او درباره افزایش قیمت دلار در بازار که طی هفته گذشته تا مرز ۱۳۰۰ تومان نیز افزایش یافت و اکنون در حدود ۱۲۴۰ تومان تثبیت شده است، چنین گفت: «اگر این زشت کاری‌ها و خودخواهی‌ها نباشد، باید قیمت ارز پایین بیاید؛ همچنان که دلار در اقتصاد ایران ۹۰۰ تومان هم نمی‌ارزد؛ اما برخی هر چه بانک مرکزی دلار عرضه می‌کند، خریداری می‌کنند و می‌گویند باید قیمت دلار بالا رود.» احمدی نژاد از مردم خواست تا سه ماه یارانه‌های نقدی را خرج نکنند

مردم تا ۳ ماه کالای غیرضروری نخرند

دلار ۹۰۰ تومان هم نمی‌ارزد

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد در سفر استانی خود به همدان در جمع مردم این شهر از همه خواست که سه ماه به یارانه‌های نقدی خود در حساب‌ها دست نزنند، تا سیر نزولی تورمی که به گفته وی از مهر ماه آغاز شده تداوم یابد. احمدی‌نژاد از مردم خواست به این منظور «از خرید آنچه نیاز فوری و کالای ضروری محسوب نمی‌شود، خودداری کنند و یارانه‌های واریزشده به حساب‌های بانکی سرپرستان خانوار را هزینه نکنند.»

پیش از رییس‌جمهور، وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی هم از کاهش نرخ تورم در پاییز خبر داده بودند. به طوری که بهمنی رییس کل بانک مرکزی در مرداد ماه سال جاری در این‌باره گفته بود که «در ماه‌های آتی روند نزولی نرخ تورم را شاهد خواهیم بود و امیدواریم از آذر و دی بتوانیم شرایط بهتری را در نرخ تورم داشته باشیم، البته اگر شرایط همچون هم اکنون باشد و مساله خاصی پیش نیاید.» وزیر اقتصاد هم در شهریور ماه اظهار کرده بود که تورم نقطه به نقطه همزمان با آغاز سه ماهه سوم سال کاهش پیدا خواهد کرد. وی همچنین به تازگی تاکید کرده است که شاخص تورم در آذر ماه کاهشی خواهد بود. به این ترتیب مسوولان عالی اقتصادی کشورمتفق القول بر این باورند که نرخ تورم در پاییز امسال رو به کاهش گذاشته است و از این رو محمود احمدی‌نژاد هم در سفر استانی خود از مردم خواست تا برای حفظ این روند به گفته وی «نزولی» دست به یارانه‌های خود نزنند. چرا که با افزایش نقدینگی و میل خرید، تورم افزایش می‌یابد. همان موضوعی که برخی فعالان اقتصادی از آن به عنوان یکی از انتقادات خود به طرح پرداخت نقدی یارانه مطرح می‌کردند. اکنون شخص رییس‌جمهور خود به صورت صریح به این موضوع اشاره کرده است. اگرچه وی دلیل این موضوع را التهاب بازار دانسته که در چند ماه اخیر توسط عده‌ای که وی «دست‌های اخلالگر» نامیده ایجاده شده است. اشاره وی به افزایش بی‌رویه نرخ ارز و سکه در چند ماه اخیر بود. طی چند ماه گذشته قیمت سکه و ارز رشدی صعودی و بی‌وقفه به خود گرفت. این افزایش در شرایطی بود که بانک مرکزی در تصمیمات مقطعی عرضه سکه را افزایش داد که در کوتاه مدت وچند روز قیمت سکه کاهش یافت، اما این موضوع تاثیری در بازار آزاد نداشت. اکنون که قیمت ارز هم دچار رشد صعودی شده است، بانک مرکزی دست به اقدام مشابهی درباره دلار زده است. در چنین شرایطی بود که روزنامه دولتی ایران در گزارشی عنوان کرد که عده‌ای در شهرداری اقدام به خرید‌های کلان سکه کرده و باعث افزایش کاذب قیمت آن شده‌اند. البته شهرداری تهران به دفعات این موضوع را تکذیب کرد، اما اکنون رییس‌جمهور هم به نوعی بر گزارش روزنامه دولت صحه گذاشته و گفت که «برخی با پول کلان مقدار فراوانی سکه خریداری کرده‌اند تا بازار را به هم بریزند.» رییس‌جمهور این تحرکات را در جهت انحراف در بازار خوانده و یادآور شد که نه تنها ارز کافی در کشور وجود دارد بلکه، نرخ واقعی دلار حتی کمتر از ۹۰۰ تومان است. وی دلیل افزایش نرخ ارز را هم این گونه توضیح داد که عده‌ای هرچه بانک مرکزی ارز می‌فروشد، خریداری می‌کنند و معتقدند که باید نرخ دلار بالا برود.

فضاسازی برای تحریک بازار

به گزارش ایرنا، رییس‌جمهور با بیان اینکه دشمنان و بعضی بدخواهان در صدد تلخ کردن کام ملت از شیرینی عظیم اجرای موفق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هستند به افشای دست‌های اخلالگر در بازار سکه و ارز پرداخت و گفت: برخی با پول کلان مقدار فراوانی سکه خریداری کرده‌اند تا بازار را به هم بریزند.

وی در ادامه تبلیغات برخی رسانه‌ها در رابطه با بازار سکه اشاره کرد و افزود: عده‌ای می‌خواهند هر روز ملت را تحریک کنند و نوسان قیمت سکه را اعلام می‌کنند، اما مگر سکه غذاست؟ سکه چیزی است که مردم در مراسم‌های خاص به عنوان هدیه به یکدیگر می‌دهند.

وی ادامه داد: برخی از افراد سودجو نیز برای اینکه بازار را به هم بریزند اقدام به خرید مقدار زیادی سکه می‌کنند که اگر این زشت کاری‌ها و خودخواهی‌ها نباشد، قیمت سکه و ارز باید پایین بیاید.

احمدی نژاد در جمع مردم همدان افزود: دشمنان و بعضی بدخواهان به دنبال فضاسازی هستند و در این راستا اطلاعات غلط ارائه می‌کنند تا بازار را تحریک کنند و سعی می‌کنند که در بازار انحراف به وجود آورند.

رییس قوه مجریه تلاش بدخواهان ملت برای تلاطم در بازار ارز را نیز یادآور شد و گفت: این در حالی است که آن قدر ارز ذخیره داریم که همه نیازهای کشور و واردات را پاسخگو است و نیز اینکه مسافرت‌ها به خوبی انجام شود.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: اگر این زشت‌کاری‌ها و خودخواهی‌ها نباشد، باید قیمت ارز پایین بیاید، همچنان که دلار در اقتصاد ایران ۹۰۰ تومان هم نمی‌ارزد، اما برخی هر چه بانک مرکزی دلار عرضه می‌کند خریداری می‌کنند و می‌گویند باید قیمت دلار بالا رود.

رییس‌جمهور با افشای دست‌های اخلالگر در بازار سکه و ارز تصریح کرد: دشمنان و بعضی بدخواهان می‌خواهند کاری کنند تا این شیرینی عظیم را به کام ملت تلخ کنند.

احمدی نژاد گفت: آنها دیدند که اقتصاد ایران روبه شکوفایی است و کارهای بزرگ در حال انجام شدن است، از این رو تلاش کردند که آرامش مردم را سلب کنند.

رییس قوه مجریه با یادآوری شرایط بحران و نگرانی حاکم بر اقتصاد کشورهای جهان گفت: آنها دیدند که همه در دنیا در بحران و نگرانی به سر می‌برند و کسی در اقتصادهای آنها سرمایه‌گذاری نمی‌کند، اما در ایران، مردم علاقه‌مند هستند و سرمایه‌ها جذب می‌شود و طرح مبنایی و ریشه‌ای هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌شود.

رییس جمهور با بیان اینکه به فضل الهی پایه‌های طرح هدفمندی یارانه‌ها مستحکم است، این طرح را متعلق به همه ملت و با عضویت ۷۳ میلیون ایرانی دانست و خطاب به دشمنان و بدخواهان ملت گفت: آبروی خود را بی جهت نبرید، این طرح متعلق به ملت ایران است و ملت خود از آن دفاع می‌کند و حتما شما از طراحی‌های خود پشیمان خواهید شد.

کالاهای غیرضروری نخرید

وی همچنین از مردم خواست تا در شرایط کنونی که عده‌ای سازمان یافته و با برنامه می‌خواهند جیب ملت را خالی کنند، در سه ماه آینده از خرید آنچه نیاز فوری و کالای ضروری محسوب نمی‌شود، خودداری کنند و یارانه‌های واریز شده به حساب‌های بانکی سرپرستان خانوار را هزینه نکنند.

محمود احمدی نژاد در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه «باید هوشیار باشیم»، افزود: عده‌ای می‌خواهند بازار را به هم بریزند و عدم تعادل ایجاد کنند تا جیب ملت را خالی کنند و مردم را از تلاش سازنده در اقتصاد کشور محروم کنند، از این رو هر روز یک موج و یک شایعه راه می‌اندازند.

رییس قوه مجریه خطاب به ملت ایران گفت: در زمان آغاز اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به عنوان کوچک شما خواستم که به بازار مراجعه نکنید و پول‌ها را هزینه نکنید و اجازه دهید تا بازار را کنترل کنیم و به مردم اجحاف نشود و شما نیز بزرگواری کردید تا گام اول اجرای این طرح به خوبی برداشته شد.

رییس جمهور تلاش‌های اخلالگران به منظور اختلال در بازار را یادآور شد و اظهارکرد: مردم تا سه ماه دیگر نیز دست نگه دارند و برای خرید کالای‌های غیرضروری به بازار مراجعه نکنند تا طرح عظیم هدفمند کردن یارانه‌ها را با تدبیر جلو ببریم.

سیر نرخ تورم از مهرماه نزولی شد

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که سیر نرخ تورم از این ماه (مهرماه) کاهشی و نزولی شد. رییس قوه مجریه در عین حال گفت: باید نرخ تورم به زیر ۱۰ درصد کاهش یابد و یک رقمی شود.

رییس جمهور با بیان اینکه تورم بالا به این معنا است که افراد دارا از جیب ندارها برمی‌دارند، تصریح کرد: باید ۵ - ۴ درصد تورمی را که به دلیل هدفمند کردن یارانه‌ها به وجود آمده است، از بین ببریم.

احمدی نژاد با یادآوری آسیب پذیر بودن اقشار متوسط و پایین، حقوق بگیران ثابت که از املاک، سهام و قدرت مالی برخوردار نیستند، گفت: از ملت خواهش می‌کنم که مقداری دست نگه دارید، پول‌ها (مبالغ یارانه) در حساب‌های شما موجود است و بانک‌ها به آنها سود یا امتیاز خواهند داد تا مقداری آرامش برقرار شود و دست‌هایی که نمی‌خواهند ملت در اوج عزت، آرامش و رفاه زندگی کند آرام آرام و با تدبیر قطع شود تا برنامه‌های اقتصادی اجرا شود و تمام یارانه‌ها در جیب ملت ایران واریز شود.

رشد جمعیت در دهه ۶۰ به نفع کشور بود

رییس جمهور با یادآوری برنامه دولت برای ایجاد ۵/۲ میلیون شغل در سال جاری و سال آینده گفت: از همه ملت دعوت می‌کنم وارد این عرصه شوند تا ان‌شاء الله این کار بزرگ برای ریشه کنی بیکاری محقق شود.

احمدی نژاد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه طی سال‌های ۶۰ تا ۶۶ رشد جمعیت ایران بالا بود، گفت: برخی می‌گویند این رشد به ضرر کشور بود؛ اما ما معتقدیم به نفع کشور بود؛ زیرا امروز میلیون‌ها جوان مومن، پاک، تحصیلکرده و توانمند در اختیار ملت ایران است.

عکس: ایسنا