وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به توسعه ترانزیتی کشور در بخش ریلی و جاده‌‌ای، گفت: در سال جاری برنامه داریم ۱۵ هزار و ۳۲۰ کیلومتر انواع راه، بزرگراه، آزادراه و خط‌آهن در کشور به بهره‌برداری برسانیم. به گزارش فارس، علی نیکزاد در مراسم بهره‌برداری از آزادراه ۸ خطه ری ـ ورامین، با بیان اینکه حداقل ۴۰ درصد تاثیر رشد اقتصادی کشور در بخش مسکن و راه است، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی برنامه دارد شرق کشور را به غرب و شمال را به جنوب، از طریق جاده و ریل متصل کند.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به اتصال شلمچه به بصره از طریق ۳۰ کیلومتر خط‌آهن، اظهار کرد: اگر بتوان این مسیر ریلی را ساخت می‌توان ایران را به عراق و سوریه متصل کرد. وی ادامه داد: همچنین اگر گرگان را از طریق ۸۰ کیلومتر خط آهن به اینچه برون متصل کنیم ایران از طریق ریل به ترکمنستان، قزاقستان و روسیه متصل خواهد شد. نیکزاد اضافه کرد: همچنین اگر کرمانشاه از طریق خط‌آهن به خسروی متصل شود، به عراق وصل شده‌ایم ضمن آنکه اتصال چابهار به سرخس از طریق راه‌آهن، توسعه ترانزیت ریلی را به دنبال خواهد داشت.

‌به گفته وزیر راه و شهرسازی، در سال جاری یک هزار کیلومتر راه‌آهن، ۲۶۰ کیلومتر آزادراه، ۴ هزار کیلومتر راه اصلی، ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۲۶ پروژه فرودگاهی به بهره‌برداری خواهد رسید، ضمن آنکه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و یک هزار و ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس نوسازی ناوگان می‌شود.