تهدید وزیر کار به استیضاح به خاطر آمارهای نادرست

دنیای اقتصاد- واکنش چند نماینده مجلس به اعلام خبر «کاهش نرخ بیکاری در شش ماهه سال ۹۰» و «ایجاد یک میلیون شغل» باز هم در نیمه نخست سال ۹۰، چیزی نبود جز تهدید به آماده کردن طرح «استیضاح» عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار. آن هم «به دلیل ارائه آمارهای غیرواقعی از اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری در کشور»، این را داریوش قنبری نماینده ایلام در مجلس گفت. سه روز پیش بود که رییس مرکز آمار بدون ارائه مستندات یا گزارش رسمی با جزئیات، نرخ بیکاری در تابستان سال جاری را ۱/۱۱ درصد اعلام کرد و تاکید کرد: این عدد رو به کاهش است. به موازات آن نیز وزیر کار خبر داد که بیش از یک میلیون شغل در شش ماهه اول سال جاری ایجاد شده است. اما این سخنان مسوولان دولتی که به گفته جعفر قادری نماینده شیراز«ادعایی بدون مستندات اقتصادی است و مجلس به آن توجهی نمی‌کند» موجب شد تا برخی از نمایندگان دست به تهدید وزیر کار و فراخوانی او به پارلمان برای ارائه آمار درست بزنند.قنبری نماینده ایلام و عضو کمیسیون اجتماعی گفت: بعد از تعطیلات شیخ‌الاسلامی را به مجلس فرا می‌خوانیم و اگر قانع نشویم، طرح استیضاحش را به هیات رییسه ارائه می‌کنیم. البته قنبری تاکید کرد که بعید است شیخ‌الاسلام جواب قانع‌کننده‌ای بدهد.

وی در گفت‌و‌گو با ایلنا، افزود: آمارهایی که در خصوص نرخ بیکاری اعلام شده است، با آنچه از سوی بانک مرکزی نیز اعلام می‌شود مغایر است، وقتی هم دلیل این مغایرت را می‌پرسیم می‌گویند که تعاریف فرق می‌کند. قنبری با تاکید بر اینکه آمارهایی که اعلام می‌شود سیاسی است‏، ادامه داد: اکنون نرخ واقعی بیکاری به۳۰ درصد می‌رسد، در آمارهایی که محاسبه می‌شود سربازان جزو جمعیت شاغل و دانشجویان نیز جزو جمعیت فعال محاسبه نمی‌شوند از این رو وقتی آماری ارائه می‌شود چون تعبیر متفاوت وجود دارد آمار صحیحی نیز به دست نمی‌آید. قنبری در پایان با تاکید بر اینکه بیشتر موافقان استیضاح نمایندگان شهرستان‌ها هستند، گفت: چون بیکاری در شهرستان‌ها نمود زیادی دارد موافقان این استیضاح نمایندگان شهرستان‌ها هستند. همچنین بعید است، شیخ‌الاسلام جواب قانع‌کننده‌ای بدهد چون اگر پاسخ‌های قانع‌کننده داشت به آمارهای غیرواقعی روی نمی‌آورد. قنبری همچنین در گفت‌وگو با سایت فرارو در خصوص آمار ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در کشور، گفت: «صحبت ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در نیمسال اول سال جاری بیشتر به جوک شبیه است تا به واقعیت و آنچه که ما می‌بینیم بیشتر چنین ادعاهایی را تکذیب می‌کند.»

نرخ بیکاری را کم نشان می‌دهند

جواد زمانی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ‌نیز در خصوص آمار ۱/۱۱ درصدی نرخ بیکاری مرکز آمارگفت: ما که در بین مردم هستیم و مراجعات روزانه آن‌ها برای اشتغالزایی را می‌بینیم کاهش نرخ بیکاری را احساس نمی‌کنیم. جواد زمانی درگفت‌وگو با ایلنا افزود: روش محاسبه و شاخصه‌های مد نظر مرکز آمار به گونه‌ای است که نرخ بیکاری را کم نشان می‌دهد مثلا طبق شاخص‌های این مرکزکارگری که سالانه یک ماه اشتغال دارد جزو شاغلان محسوب می‌شود که این موضوع قابل قبول نیست. وی با تاکید بر اینکه بر تعداد بیکاران کشور افزوده شده است، خاطرنشان‌ کرد: به دلیل عدم پرداخت یارانه بخش تولید و صنعت برخی ازواحدهای تولیدی ورشکسته و کارگران آن بیکار شده‌اند.

به ادعاهای دولت توجه نمی‌کنیم

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در این باره گفت: باید این ادعاهای دولت در این زمینه مستند ارائه شود و الا ادعاهای زیادی می‌شود. تا زمانی که دولت آمارهای بیکاری را و در حقیقت مستندات اقتصادی لازم اعلام نکند، این صرفا یک ادعا است و مجلس هم به چنین ادعایی توجه نخواهد کرد. قادری افزود: آن چیزی که برای مجلس مهم است برآیند شاخص‌های اقتصادی در این زمینه است. فرصت شغلی ایجاد شده، فرصت شغلی از دست رفته، آمار نیرو‌ها وارد شده به بازار کار و آمار نیروهای خارج شده از بازار کار است که نرخ بیکاری را معلوم می‌کند.