رییس مرکز آمار نرخ بیکاری را «رو به کاهش» و برای تابستان ۹۰ معادل ۱/۱۱ درصد اعلام کرد

دنیای‌اقتصاد- پس از یک سال تاخیر در اعلام نرخ بیکاری سرانجام رییس مرکز آمار ایران نرخ بیکاری تابستان سال جاری را معادل ۱/۱۱ درصد اعلام و تاکید کرد که این عدد «رو به کاهش» است. این در حالی است که به موازات کاهش نرخ بیکاری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از اشتغالزایی برای بیش از یک میلیون نفر در شش ماهه نخست سال جاری خبر داده است. در شرایطی که بر اساس قانون برنامه پنجم، مرکز آمار موظف به انتشار رسمی آمار شده است اما گزارش رسمی نرخ بیکاری از تابستان سال گذشته و نرخ تورم از خرداد امسال هنوز اعلام نشده و در همین حال هرگونه اعلام اعداد و ارقام از این دست بدون انتشار مستندات مربوط به آن بوده است. به گونه‌ای که مرکز آمار ایران بدون انتشار گزارشی رسمی و تنها در حد یک جمله رییس این مرکز، از کاهش نرخ بیکاری به ۱/۱۱ درصد خبر داده است.

از سوی دیگر، وزیر کار نیز در حاشیه جلسه روز یکشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس آمار ثبت شده در سامانه ملی رصد توسط استانداری‌ها میزان اشتغالزایی تا پایان نیمه نخست امسال ۵۸۳ هزار فرصت شغلی است که با احتساب فرصت شغلی بخش مسکن میزان اشتغالزایی در نیمه اول امسال از یک میلیون نفر فراتر رفت.

آن‌گونه که ایرنا گزارش داده است، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی هم جزئیات بیشتری از «بیش از یک میلیون شغل ایجاد شده» اعلام نکرده است. شیخ‌الاسلامی البته همواره گفته است که نباید از او انتظار انتشار آمارهای مربوط به اشتغال را داشت.

دولت از آغاز امسال اعلام کرده که تا پایان سال ۵/۲ میلیون شغل در کشور ایجاد می‌شود. براساس اعلام رییس‌جمهور و وزیر کار در سال گذشته نیز ۶/۱ میلیون شغل ایجاد شده است، رقمی که از سوی برخی نمایندگان مجلس به شدت زیر سوال رفته است.

بسیاری از تحلیلگران نیز معتقدند اعلام نرخ شاخص‌های اقتصادی بدون پشتوانه مستندات کارشناسی آن قابل اتکا نبوده و نمی‌تواند منبع مطمئنی برای تصمیم‌گیری فعالان اقتصادی باشد. این در حالی است که مرکز آمار ایران که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، متولی اصلی انتشار آمار در کشور است، مدت‌هاست که تنها به اعلام نرخ بیکاری و نرخ تورم بدون ارائه مستندات و محاسبات اکتفا کرده است.

دلیل تاخیر در ارائه آمار

آن‌گونه که رییس مرکز آمار ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس خبر داده، دلیل تاخیر در ارائه آمارهای رسمی، کش‌وقوس‌ها بین دولت و مجلس بوده است. عادل آذر در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مجلس مرکز آمار را به انتشار رسمی آمار موظف کرده است، ولی گزارش رسمی نرخ بیکاری از تابستان سال گذشته و نرخ تورم از خرداد امسال هنوز اعلام نشده است، گفت: نرخ بیکاری را اعلام کردیم، در تابستان سال ۹۰ نرخ بیکاری ۱/۱۱ اعلام شده و نرخ تورم در شهریور هنوز مشخص نشده است. وی ادامه داد: واقعیت این است که علت تاخیر در اعلام نرخ تورم رفت و برگشتی بوده است که بین مجلس، دولت، بانک مرکزی و مرکز آمار شد؛ از روز اول که پای کار آمدیم در سامانه مرکز آمار نرخ تورم را تا اردیبهشت سال جاری اعلام کردیم. آذر افزود: از سال ۸۶ ماه به ماه تا اردیبهشت سال ۹۰ نرخ تورم اعلام شده و از آن زمان به بعد به کش و قوس‌های دولت، مجلس و مرکز آمار برخورد کردیم.وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وزیر کار اعلام کرده که یک میلیون شغل در کشور ایجاد شده است آیا این رقم را تایید می‌کنید، گفت: فرمول مرکز آمار برای ایجاد شغل کاملا خوداظهاری است، مبنای وزارت کار، رفاه و تعاون مستند است و بنده نمی‌توانم به دلیل اینکه روش متفاوتی داریم در این خصوص اظهار نظر کنم. رییس مرکز آمار ایران در خصوص دلایل اختلاف آمارهای مرکز آمار ایران با بانک مرکزی در خصوص تورم اعلام شده، گفت: ۳ عنصر متفاوت برای اعلام نرخ تورم در بانک مرکزی و آمار است، بانک مرکزی تورم شهری را می‌گیرد؛ ولی مرکز آمار ایران تورم شهر و روستا را اعلام می‌کند.