مدیر عامل مستعفی بانک ملی به ایران برنگشت

دنیای اقتصاد - در حالی که سخنگوی قوه‌قضائیه روز چهارشنبه اعلام کرده بود که مدیرعامل مستعفی بانک ملی نامه‌ای نوشته و گفته است که به‌زودی به ایران برمی‌گردم و بلیت برگشتم روز پنج‌شنبه ۷ مهرماه است، با نشستن پرواز پنج‌شنبه شب «بریتیش ایرویز» انگلیس در فرودگاه امام خمینی (ره) مشخص شد که محمود رضا خاوری با این پرواز به کشور برنگشته است. جالب آنکه برخی از مسوولان بانک ملی برای استقبال از وی به فرودگاه امام خمینی (ره) رفته بودند که دست خالی بازگشتند. این در حالی است که خبرگزاری ایسنا نوشت: مدیرعامل مستعفی بانک ملی یک روز پس از پذیرش استعفایش، ظاهرا برای دیدار با خانواده به کانادا سفر کرده است.

بر اساس این گزارش، خاوری این روزها یکی از سوژه‌های اصلی ماجرای تخلف و فساد مالی موسوم به سه ‌هزار میلیارد تومانی شده است. به ویژه پس از آنکه محمد جهرمی، مدیرعامل برکنار شده بانک صادرات از «فرار» وی به خارج از کشور سخن گفت و برخی مسوولان دولت و بانک مرکزی را به همکاری با خاوری در فرار متهم کرد. در همین حال، عدم بازگشت مدیرعامل مستعفی بانک ملی به کشور طبق برنامه در حالی است که محسنی‌اژه‌ای گفته بود: «در صورت عدم بازگشت خاوری به کشور تمام وصله‌ها به او می‌چسبد، پس بهتر است به خاطر مصلحت به کشور بازگردد.» با این اوصاف و در حالی که در دو روز گذشته اغلب مدیران بانکی و مسوولان تلفن‌های خود را خاموش کرده‌اند یا تمایلی به اظهار نظر ندارند، باید منتظر ماند و دید که خاوری که در نامه‌اش گفته است به دلیل شرایط روحی فعلا قادر به صحبت کردن تلفنی نیست و به زودی به کشور باز می‌گردد، این کار را انجام خواهد داد یا خیر؟

اژه‌ای: منطقی نیست که برنگردد

به گزارش ایسنا و مهر، دادستان کل کشور شامگاه چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای اداری استان زنجان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا خاوری، مدیرعامل بانک ملی از ایران فرار کرده است، گفت: اینکه وی از کشور فرار کرده را نمی‌دانم، اما طی اطلاعاتی که بنده کسب کرده‌ام خروج او از کشور صحت دارد. وی گفت: در این زمینه دو نامه به دست من رسیده است که در یکی از آنها ایشان استعفا نامه‌اش را نوشته و در نامه دیگر گفته است که من به زودی به ایران برمی‌گردم و همکارانم را زیارت می‌کنم، البته بلیت برگشت ایشان روز پنج‌شنبه ۷ مهرماه بوده است. سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به این سوال که اگر «خاوری» به ایران بازنگردد، راهکاری برای بازگرداندن او به کشور وجود دارد، گفت:‌ به نظر من اصلا منطقی نیست که خاوری به کشور بازنگردد، زیرا در این صورت تمام وصله‌ها به او می‌چسبد، پس بهتر است به خاطر مصلحت به کشور بازگردد.

خاوری ممنوع الخروج نبوده

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مدیرعامل بانک ملی ممنوع الخروج نبوده است، گفت: اگر قرار باشد برای کسی قرار منع خروج از کشور صادر شود، باید در ابتدا تحقیقات اولیه روی پرونده انجام و سپس این قرار صادر شود. دادستان کل کشور گفت: در رابطه با پرونده فساد مالی اخیر باید از گمانه‌زنی‌ها و تهمت به افراد پرهیز کرد و اجازه داد دستگاه قضایی به مسائل بر اساس قانون رسیدگی کند. محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: هرگاه موضوعی تحت‌تاثیر فضا‌سازی‌ها، فشارها و التهابات مقطعی قرار گرفته، فرجام خوبی در پی نداشته است. وی تصریح کرد: در رابطه با رسیدگی به موضوع پرونده فساد عظیم بانکی، قوه‌قضائیه درصدد است ابعاد موضوع روشن شده و به درستی به پرونده رسیدگی کند. این مقام ارشد قضایی با اشاره به اینکه برخی افراد مغرضانه یا بر اثر غفلت مواردی را مطرح می‌کنند، خاطرنشان کرد: این موضوع به نفع نیست و باید همگان به این نکته توجه داشته باشند که قوه‌قضائیه در صورت لزوم با افراد مطابق با قانون برخورد می‌کند.

در هر حال، آنچه مشخص است اینکه محمود خاوری که طبق برنامه اعلام شده از سوی روابط عمومی بانک ملی قرار بود روز پنج‌شنبه با پایان ماموریت خود به تهران بازگردد، فعلا به ایران بازنگشته است و این موضوع می‌تواند راه را برای سرازیر شدن اتهاماتی از جنس آنچه محمد جهرمی به او وارد کرده بود، بیش از پیش باز کند.