بررسی و تصویب طرح نظارت بر نمایندگان سرانجام پس از ۶ جلسه بررسی روز گذشته در صحن علنی مجلس به پایان رسید.

به گزارش «دنیای اقتصاد» نمایندگان مجلس در بررسی ادامه این طرح مواد ۷، ۸، ۹، ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ این طرح را تصویب کردند. بر این اساس، مصوب شد: سوء استفاده از اختیارات نمایندگی و اخذ هر نوع امکانات و امتیازات از بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی به هر عنوان و هر شکل، توسط نماینده به نفع خود و اقربای وی به ناحق و اعمال نفوذ و استفاده از سمت نمایندگی برای این منظور و سوءاستفاده از اطلاعات و اسناد در دستورات وی ممنوع و مرتکب، مستوجب اعمال مجازات ماده ۴ این قانون است.

همچنین مقرر شد: دریافت هرگونه هدیه نقدی یا غیرنقدی غیرمتعارف از اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا عمومی و دولتی داخلی یا خارجی تحت هر عنوان توسط نمایندگان ممنوع و مرتکب مستوجب اعمال مجازات ماده ۴ این قانون است.

براساس تبصره این ماده مقرر شد دریافت یا اهدای هدایای متعارف در چارچوب ضوابطی باشد که از سوی هیات رییسه مجلس ظرف سه ماه تهیه و ابلاغ می‌شود.

نمایندگان با تصویب ماده دیگری از این طرح، مقرر کردند نمایندگان در مقام ایفای وظایف نمایندگی موضوع اصل ۸۶ قانون اساسی و ماده ۷۵ آیین‌نامه داخلی مجلس قابل تعقیب و توقیف نیستند و در سایر موارد احضار نماینده توسط مقامات قضایی از طریق هیات صورت می‌گیرد و چنانچه رسیدگی قضایی مستلزم بازداشت نماینده باشد باید مراتب به تایید هیات برسد. براساس تبصره یک این ماده تشخیص مصادیق موضوع اصل ۸۶ قانون اساسی و ماده ۷۵ آیین‌نامه داخلی مجلس با هیات است. همچنین به موجب تبصره ۲ این ماده تخلف از مفاد این ماده از سوی مراجع قضایی حسب مورد مستوجب مجازات انتظامی از درجه ۵ تا ۷ است.

در ادامه نیز با تصویب ماده دیگری از این طرح، مصوب شد: قوه قضائیه موظف است در اجرای این قانون شعبه خاصی را جهت رسیدگی به موضوعات ارسالی تشکیل دهد و خارج از نوبت رسیدگی و نهایتا رای قطعی را ظرف سه ماه به هیات اعلام کند.

مجلس همچنین تصویب کرد: نمایندگان مجلس مشمول قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب ۱۱/۱۰/۱۳۷۳ می باشند. نمایندگان همچنین مصوب کردند: دستورالعمل اجرای این قانون و مصادیق آن به پیشنهاد هیات نظارت به تصویب کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی می‌رسد.