دنیای‌اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در حاشیه شصت‌وششمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، شامگاه شنبه نیویورک را به مقصد موریتانی ترک کرد. احمدی‌نژاد دیروز با رییس‌جمهور موریتانی نیز به گفت‌وگو نشست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد و اردوغان در دیدار با یکدیگر مهمترین تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.رییس‌جمهور و نخست وزیر ترکیه در این دیدار بر اهمیت هماهنگی دو کشور در تحولات منطقه‌ و تلاش برای حل مسالمت‌آمیز مسائل منطقه‌ای تاکید کردند.دو طرف همچنین بر پیگیری گسترش روزافزون مناسبات و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های گوناگون تاکید کردند.دیروز ظهر اما رییس‌جمهور به منظور گسترش و ارتقای سطح روابط تهران و نواکشوت وارد موریتانی شد. احمدی‌نژاد در بدو ورود به فرودگاه نواکشوت پایتخت موریتانی از سوی رییس‌جمهور این کشور مورد استقبال رسمی قرار گرفت. وی در این سفر با رییس‌جمهور موریتانی دیدار و گفت‌وگو کرد و در جلسات مذاکرات مقامات عالی رتبه دو کشور نیز حضور یافت.

تشکیل دولت فلسطینی به معنای چشم‌پوشی از سرزمین آن نیست

رییس‌جمهور همچنین در حاشیه سفر به مقر سازمان ملل متحد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره در واکنش به طرح درخواست تشکیل دولت فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: تشکیل دولت فلسطینی در بخشی از خاک فلسطین به معنای چشم‌پوشی از سرزمین فلسطین نیست.

وی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره تشکیل دولت مستقل فلسطینی اظهار کرد: ملت فلسطین قبل و حین جنگ جهانی دوم نیز وجود داشت، بنابراین تشکیل ارگانی به نام دولت فلسطینی موضوع عجیبی است. حق ملت فلسطین است که دولت خود را داشته باشند و اعمال حاکمیت کنند، منتها ساختارهای جهانی و برخی قدرت‌ها این حق را از آنها سلب کرده‌اند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: ملت فلسطین مانند رودخانه‌ای جاری همیشه در تاریخ وجود داشته و پس از این نیز وجود خواهد داشت و سازمان ملل اگر آن را به رسمیت نشناسد در حقیقت از وظایف ذاتی خود فاصله گرفته است.

احمدی‌نژاد افزود: حتی اگر برخی رهبران فعلی فلسطین حق ملت فلسطین را استیفا نکنند در آینده رهبرانی خواهند آمد و حق آنان را استیفا خواهند کرد. ملت فلسطین را نمی‌توان از تاریخ پاک کرد و ۶۵ سال تلاش قدرت‌های استعمارگر برای این منظور بی‌نتیجه بوده است.