دنیای اقتصاد- رییس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، از راه‌اندازی سایت غنی‌سازی اورانیوم فردو تا شش ماه آینده خبر داد. فریدون عباسی همچنین اعلام کرد که واشنگتن و متحدانش، عامل اصلی تصمیم تهران در خصوص انتقال این سایت به زیر زمین هستند؛ اقدامی که به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، به منظور حفاظت از تاسیسات غنی‌سازی در مقابل حملات احتمالی آمریکا صورت گرفته است. رییس سازمان انرژی اتمی در وین خبر داد

راه‌اندازی سایت فردو تا ۶ ماه آینده

دنیای‌اقتصاد - فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، از راه‌اندازی سایت فردو تا ۶ ماه آینده خبر داد. سایتی که از روزهای نخست شهریور ماه سال جاری سانتریفیوژهای انتقالی از سایت غنی‌سازی نطنز را در خود جای داده است تا سایتی تخصصی برای تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد باشد.

اورانیومی که قلب رآکتور تحقیقاتی تهران برای ادامه حیات خود به آن نیاز دارد و قرار است میزان تولید آن در سال جاری تا سه برابر افزایش یابد.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، عباسی در حاشیه مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که راه‌اندازی سایت هسته‌ای فردو احتمالا ظرف ۶ ماه آینده آغاز می‌شود.

دلیل زیرزمینی بودن «فردو»

بر اساس این گزارش، وی اعلام کرد که واشنگتن و متحدانش عامل اصلی تصمیم تهران در خصوص انتقال این سایت به زیر زمین هستند؛ اقدامی که به گفته وی به منظور حفاظت از برنامه هسته‌ای ایران در مقابل حملات احتمالی آمریکا صورت گرفته است.بنا بر این گزارش، وی گفت: دلیل اینکه ما سایت فردو را به زیر زمین منتقل کردیم این بود که می‌خواستیم کار آمریکایی‌ها و متحدان آن را برای تخریب این تاسیسات سخت کنیم.

عباسی همچنین اعلام کرد: تنها دلیلی که تاسیسات غنی‌سازی ما در جاهای دیگر مورد حمله قرار نگرفته‌اند این است که ما آنها را به صورت زیرزمینی نگه داشته‌ایم.رییس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: آمریکایی‌هایی که خودشان آنقدر نگران جان و مالشان هستند که مبادا القاعده به آنها آسیب برساند، چرا نباید به ما این حق را بدهند که از تاسیساتمان محافظت کنیم؟ اگر آنها اقدامات فریب‌دهنده‌ای را انجام ندهند ما نیز تاسیساتمان را روی زمین بنا می‌کنیم.عباسی ۱۸ خردادماه سال‌جاری در واکنش به تهدید لفظی باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان و همچنین انتشار گزارش فصلی آژانس اتمی که ایران را به طور تلویحی به انحراف به سمت فعالیت های هسته‌ای نظامی متهم می‌کرد، خبر داده بود که میزان غنی‌سازی اورانیوم در کشور به ۳ برابر میزان کنونی افزایش خواهد یافت. وی همچنین گفته بود: از این به بعد بدون توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد در نطنز ادامه پیدا می‌کند و وقتی که به دو برابر تولید در سایت فردو برسیم سایت نطنز را جمع می‌کنیم و به سایت فردو منتقل می‌کنیم و در واقع سایت فردو را به غنی‌سازی ۲۰ درصد اختصاص می‌دهیم.

خیلی عجله نمی‌کنیم

انتقال سانتریفیوژها از نطنز به فردو در روزهای پایانی مردادماه سال‌جاری کلید خورد. در همین رابطه، عباسی در آخرین روز مردادماه در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: انتقال سانتریفیوژهای سایت نطنز به سایت فردو با رعایت کامل استانداردها در حال انجام است.

وی افزود: تاسیسات فردو در حال آماده سازی است و یکسری ماشین سانتریفیوژ نیز منتقل شده است. عباسی با بیان اینکه انتقال سانتریفیوژهای نطنز به فردو روند منطقی خود را طی می‌کند، گفت: خیلی عجله نمی‌کنیم و سعی می‌کنیم استانداردهای لازم فنی را رعایت کنیم.

دیدار عباسی با آمانو

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اما در رویدادی دیگر شامگاه دوشنبه به وقت وین در حاشیه مجمع عمومی سالانه آژانس اتمی با یوکیا آمانو، مدیر کل این آژانس دیدار و گفت و گو کرد. پس از این دیدار عباسی ملاقات با یوکیا آمانو در وین را مثبت خواند و گفت: نماینده و سفیر دائم ایران در آژانس با مقامات آژانس درباره روشن شدن ابهامات و رفع آنها رایزنی‌های اولیه را انجام خواهد داد.

عباسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به گفت‌وگوهایی که ایران قبلا برای تعامل بیشتر با آژانس داشته است که به اعزام هیاتی از آژانس به ریاست معاون مدیرکل در امور پادمان‌ها برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران منجر شد، گفت: در ملاقات با مدیرکل درباره بازتاب این بازدید در گزارش اخیرش در آژانس و بین سایر کشورهای عضو صحبت داشتم. وی با بیان اینکه مدیرکل آژانس از تعامل جدید ایران با آژانس ابراز رضایت و قدردانی داشت، افزود: در مجموع به این نتیجه رسیدیم که تعامل شکل گرفته میان ایران و آژانس ادامه یابد. رییس سازمان انرژی اتمی فضای گفت‌وگو با آمانو را مثبت و صحبت‌های میان دو طرف را راه‌گشا دانست و اظهار کرد: قرار شد رایزنی‌های اولیه میان سفیر و نماینده دائم ایران در وین و مدیران و مقامات آژانس برای روشن شدن ابهامات و رفع آن‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به تاثیر مثبت تعامل ایران با آژانس برای موافقت با بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران تصریح کرد: سایر کشورهای عضو آژانس منتظرند تا آژانس در این زمینه فعال شود.

مجادله عباسی با وزیر انرژی آمریکا

حضور فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در مجمع عمومی سالانه آژانس انرژی اتمی در وین، افزون بر دیدار و رایزنی وی با یوکیا آمانو مدیر کل این آژانس، زمینه ساز رویداد مهم دیگری نیز بود. رویدادی که در طی آن استیون چو وزیر انرژی آمریکا، ایران را به «‌انکار، فریب و طفره روی» متهم و ادعا کرد تصمیم تهران برای انتقال برخی تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم به پناهگاهی زیرزمینی، کشورمان را به تولید کلاهک نزدیک‌تر می‌کند. عباسی اما پس از شنیدن این سخنان به هیات‌های حاضر در مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که مواضع و اقدامات خصمانه چند کشور، دیگران را واداشته است تا فعالیت‌های «صلح‌آمیز» خود را زیرزمینی کنند. آنگونه که ایسنا گزارش داده است، وزیر انرژی آمریکا همچنین ادعا کرد: ‌ایران بارها و بارها از رفع نگرانی‌های مشروع درباره آینده برنامه هسته‌ای‌اش سرباز زده است و به صورت گزینشی تقاضاهای آژانس برای دسترسی به اطلاعات درباره تاسیسات هسته‌ای‌اش را رد کرده است. با این حال تهران تاکید دارد که فقط قصد تولید سوخت برای شبکه آتی رآکتورها را دارد و هیات ایرانی روز دوشنبه جعبه‌های کوچک هدایایی را پخش کرد که روی آنها نوشته شده بود. «‌انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس». همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری نووستی، وزیر انرژی آمریکا احداث کارخانه زیرزمینی برای غنی‌سازی اورانیوم در ایران را یک عمل تحریک‌آمیز تلقی می‌کند. پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک نیز به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزیر انرژی آمریکا با متهم کردن ایران به انجام رفتار تحریک‌آمیز به ایران هشدار داد، در صورتی که مطالبات جامعه جهانی را درباره برنامه هسته‌ای خود برآورده نکند، با انزوایی شدید در عرصه بین‌المللی روبه‌رو خواهد شد.پس از وارد کردن اتهامات وزیر انرژی آمریکا به ایران، عباسی با خطاب قرار دادن چو به وی گفت: خطر کشوری چون آمریکا که دارای سلاح هسته‌ای است، امروز به دغدغه جدی جامعه جهانی تبدیل شده، چرا که این سلاح‌ها، صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کنند.وی افزود: مواضع دشمنانه آمریکا و برخی از کشورها و تهدیدهای نظامی آنان، باعث شده کشورهایی چون ایران ناچار شوند تاسیسات خود را در جاهایی امن مستقر کنند.

عباسی: انگلیس علیه من جاسوسی می‌کند

رییس سازمان انرژی اتمی ایران از تعقیب و گریز چندین ساله خود با ماموران سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (MI۶) خبر داد.به گزارش پایگاه خبری رجا نیوز، عباسی که به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین به سر می‌برد، در جمع خبرنگاران گفت: «۶ سال پیش دستگاه اطلاعاتی انگلیس شروع به جمع‌آوری اطلاعات و گزارش‌هایی درباره سوابق من و خانواده و تعداد فرزندان من کرد».وی افزود: «مزدوران دستگاه اطلاعاتی انگلیس بارها من را در مکان‌های مختلف از جمله فرودگاهی در فرانسه و محیط‌های علمی در لهستان و ایتالیا و هلند و مالزی دنبال کردند و درصدد جمع‌آوری اطلاعاتی درباره شخص من برآمدند.»عباسی دوانی افزود: «حتی درباره در پشتی اتاق من در دانشگاه تحقیق کردند تا بدانند آیا در آنجا نگهبانی هست یا خیر.»فردریک دال، خبرنگار خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ (۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱) منتشر کرده می‌گوید این اظهارات بخشی از حمله تبلیغاتی است که ایران ظرف ماه‌های گذشته در وین علیه غرب آغاز کرده است.کارشناسان در تهران می‌گویند اشاره رویترز به مجموعه عملیات فعالانه است که با محوریت دکتر علی اصغر سلطانیه نماینده فعال و کارکشته ایران در وین آغاز شده و در ماه‌های گذشته با طرح موضوعاتی حساس از جمله افشای تخلفات کشورهای غربی از معاهدات بین‌المللی و بیان اشکالات ساختاری جدی به ایجاد یک موج رسانه‌ای علیه غربی‌ها و جلب همکاری کشورهای مستقل در وین منجر شده است