دنیای اقتصاد- باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صداوسیما) شنبه شب خبر داد که تعدادی از همکاران بی.بی.سی فارسی در تهران دستگیر شدند و مراحل تحویل آنها به دستگاه‌های مسوول انجام شده است. این در حالی است که به گزارش همین منبع خبری، صادق صبا، رییس بی‌بی‌سی فارسی تاکید کرده بود که این شبکه همکاری در ایران ندارد که بخواهد بازداشت شود. اما در همین حال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ بازداشت تعدادی از مستندسازان گفت: اقدامی که در این ارتباط انجام شده از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور صورت گرفته است و قرار است وزیر اطلاعات جزئیات بیشتری را در اختیار ما قرار دهد.

محمد حسینی در حاشیه جلسه یکشنبه شب تصریح کرد: در مورد دستگیری‌ها با وزیر اطلاعات صحبت کردم و قرار شد که جزئیات بیشتری را در این ارتباط در اختیار ما قرار دهند تا ببینیم چه نوع همکاری وجود داشته و چه اقداماتی انجام شده است. حسینی همچنین درپاسخ به این که گفته شده «این افراد در پی اتهام همکاری با بی‌بی‌سی فارسی دستگیر شده‌اند»، به ایسنا گفت: بی‌.بی‌.سی فارسی در دوران انتخابات و آشوب‌های پس از آن نقش‌آفرین بود. هدایت و تحریک می‌کرد و به دنبال این است که مشکلاتی در کشور ایجاد شود و به همین دلیل نیز دفتر بی‌.بی‌.سی در تهران بسته شد. افرادی که در داخل کشور رسما کار می‌کنند و حضور دارند باید در این جهت مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی متذکر شد: بنا نیست که شبکه‌ای را که علیه جمهوری اسلامی ایران کار می‌کند و در جهت خلاف مصالح کشور ما است،‌ تقویت کنیم و دوستان باید در این جهت مراقبت بیشتری داشته باشند. وزیر ارشاد در پایان تصریح کرد: در این ارتباط، قرار شده وزارت اطلاعات جزئیات را در اختیار ما قرار دهد چرا که ما نیز اطلاع دقیقی از موضوع نداریم و این وزارتخانه توضیح خواهد داد که نوع همکاری‌ها چه و چگونه بوده است.

بازداشت‌ها ربطی به شبکه‌های خارجی ندارد

از سوی دیگر شفیع آقامحمدیان، رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره بازداشت برخی مستندسازان گفت: براساس پیگیری‌های ما این بازداشت‌ها ربطی به مسائل سینمایی و پخش آثار آنها از شبکه‌های خارجی ندارد.

وی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: از دیروز که ما و معاونت سینمایی در جریان این مساله قرار گرفتیم، موضوع را پیگیری کردیم و هرچند پاسخ دقیقی به ما داده نشد، اما آنچه که گفته شد این است که بازداشت مستندسازان به دلیل پخش فیلم‌های آنها از شبکه‌های خارجی یا فیلم‌هایی که آنها با همکاری مرکز ساختند و از شبکه‌های داخلی پخش شده است، نبوده بلکه دلایل دیگری داشته است. وی تاکید کرد: ما از این موضوع ناراحت هستیم و بازداشت این مستندسازان را همچنان پیگیری می‌کنیم.