هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا ابراز خوشبینی کرد که مقام‌های ایران به وعده خود وفا کنند و «شین بائر» و «جاش فتال» دو شهروند زندانی با وجود «تاخیری» که پیش آمده، به زودی آزاد شوند. به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، کلینتون که برای گفت‌وگو با مقام‌های استرالیایی به سانفرانسیسکو رفته بود، افزود: «پیش‌تر نیز تاخیرهایی از این قبیل پس از اعلام تصمیم مقام‌های ایران پیش آمده است و در حال حاضر نگرانی وجود ندارد.»

وی گفت: «از چند منبع شنیده ام که این دو شهروند آزاد خواهند شد و به خانواده‌هایشان باز می‌گردند.»

کلینتون ادامه داد: «من بر روی این حساب می‌کنم که ایران اظهارات رییس‌جمهور برای آزادی این دو نفر را عملی کند و امیدوارم که این روند تسریع شود و آنها خیلی زود آزاد شوند.»

مسوولان قوه قضائیه روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای در واکنش به سخنان رییس‌جمهور که یک روز پیش‌ از آن گفته بود این دو شهروند آمریکایی «ظرف چند روز آینده آزاد خواهند شد»، اعلام کرد: فقط اطلاعاتی که از سوی قوه قضائیه در این زمینه منتشر می‌شود، اعتبار دارد.

با این حال، خبرگزاری فارس روز گذشته متن مصاحبه‌ای را از روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست منتشر کرد که در آن محمود احمدی‌نژاد گفته بود: «برای آزادی ۲ آمریکایی در روزهای آینده تلاش می‌کنم.» بر اساس گزارش آسوشیتد پرس مقام‌های عراقی و عمانی سرگرم گفت‌وگو و رایزنی با مقامات ایران هستند تا مقدمات آزادی دو شهروند آمریکایی فراهم شود.

عمان همچنین هواپیمایی اختصاصی را برای انتقال «شین بائر» و «جاش فتال» دو آمریکایی زندانی به ایران اعزام کرده است. کاری که پیش‌تر برای آزادی «سارا شورد» نیز انجام داده بود.

محاکمه شین بائر و جاش فتال به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران و جاسوسی به نفع کشورهای خارجی ماه گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد، در حالی‌که آنان این اتهامات را رد کرده بودند. این دادگاه برای هریک از این افراد حکمی مبنی بر ۸ سال حبس صادر کرده است.