دنیای اقتصاد- حدود یک هفته بعد از رسمیت یافتن خبرهای منتشره درباره پرونده سوء استفاده مالی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در بانک صادرات، محمود احمدی نژاد نسبت به آن واکنش نشان داد. رییس‌جمهور که در آغاز دور چهارم سفرهای استانی دولت و در جمع مردم اردبیل سخنرانی می‌کرد، با بیان اینکه مسوولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هوشمندانه عوامل این تخلف را شناسایی کردند، گفت: بنده شخصا نسبت به تلاش جریان سویی برای تاسیس بانک و تخلفات اقتصادی هشدار داده بودم. رییس‌جمهور با اشاره به تهمت‌هایی که در خصوص تخلف صورت گرفته از این بانک به دولت مطرح شده است، تصریح کرد: از رییس‌ قوه قضائیه درخواست می‌کنم با تعیین عناصر مورد اطمینان مشخص کنند که چه کسانی پشت پرده سوءاستفاده از این بانک حضور دارند و آنان را تحت هر عنوان و در هر لباسی که در دولت یا مجلس یا بخش‌های دیگر حضور داشته باشند دستگیر، مجازات و به ملت معرفی کنند. وی همچنین گفت: برخی در تلاشند پاک‌ترین دولت تاریخ کشور را با جنگ رسانه‌ای، سیاسی و با دروغ و تهمت متهم کنند که البته دولت به احترام رهبری گرانقدر و ملت عزیز ایران در مقابل آنها سکوت کرده است؛ اما بدخواهان باید بدانند که سکوت دولت همیشگی نخواهد بود. ورود احمدی‌نژاد به پرونده ۳۰۰۰ میلیاردی

خودمان عامل اختلاس را شناسایی کردیم؛ قوه قضائیه افراد پشت پرده را در هر لباسی در دولت یا مجلس یا جاهای دیگر مجازات کند

دنیای اقتصاد - پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و گوشه و کنایه‌های برخی مقامات و نمایندگان مجلس مبنی بر در دست داشتن برخی جریانات سیاسی خاص در این اختلاس موضوعی نبود که از دید محمود احمدی‌نژاد در دور جدید سفرهای استانی‌اش مغفول بماند. رییس‌جمهور که دور چهارم سفرهای استانی خود به اردبیل را پس از چهار ماه و اندی تعلیق با لحنی تند و انتقادی کلید زده بود، با اشاره به موضوع اختلاس اخیر و با انتقاد از اتهام‌هایی که برخی افراد به دولت وارد می‌کنند گفت که «این دولت پاک‌ترین دولت در طول تاریخ است و ما به احترام رهبری و مردم سکوت کرده‌ایم؛ اما بدخواهان بدانند، سکوت دولت همیشگی نخواهد بود.» احمدی‌نژاد همچنین از قوه قضائیه خواست عوامل این اختلاس را «از هر گروه و جریانی و در هر لباسی که در دولت یا مجلس یا بخش‌های دیگر حضور دارند» هرچه زودتر شناسایی و به مردم معرفی کند.

تهدید احمدی‌نژاد به شکست سکوتش در جریان پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی در حالی علنی شد و بر زبان وی جاری گشت که وی در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود آن هنگام که برخی از سایت‌های خبری و روزنامه‌ها انتقادات زیادی را علیه جریان انحرافی و شخص اسفندیار رحیم مشایی مطرح می‌کردند، در پاسخ به این که اقدامش در مقابل این انتقادات چیست گفته بود: «اقدام ماسکوت الهام بخش وحدت است.»

«سکوت الهام بخش وحدت» در حالی در آستانه شکستن قرار گرفته و احمدی‌نژاد انتقادات خود را از برخی «خواص» طرح کرده که در جریان رسانه‌ای شدن موضوع اختلاس، برخی از نمایندگان مجلس و البته مدیر‌عامل بانک صادرات؛ یعنی محمد جهرمی در یک کنفرانس خبری بر دخالت برخی جریان‌های سیاسی در دولت در این اختلاس تاکید کرده و گفته بود «کسانی که با این حجم اقدام به سوء استفاده و اختلاس کرده‌اند، بدون پشتوانه در مجموعه بانکی و جریان‌های سیاسی و اجرایی نبوده است.»

محمود احمدی‌نژاد، اما در واکنش به این دست از اظهارات، دولت خود را پاک‌ترین دولت در طول تاریخ نامید وگفت که فعلا به خاطر رهبری و مردم سکوت کرده و این سکوت دائمی نخواهد بود. این در حالی است که رییس سازمان بازرسی کل کشور؛ یعنی مصطفی پورمحمدی در اولین واکنش به این اختلاس تاکید کرده بود که «این پرونده بی‏سابقه‏ترین پرونده فساد مالی کشور محسوب می‌شود.» به نظر می‌رسد آنچه محمود احمدی‌نژاد را واداشت تا درباره پرونده اختلاس چنین موضع‌گیری کند این بود که در روزهایی که گذشت، برخی از منابع خبری مدام این موضوع را گوشزد کردند که بی‌سابقه‌ترین پرونده فساد مالی کشور در دولتی روی داد که از بدو روی کار آمدن خود به شدت بر موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی انگشت تاکید گذاشته بود. اما مصطفی پورمحمدی که اختلاس اخیر را بی‌سابقه‌ترین فساد مالی کشور دانسته بود تاکید کرد که در بررسی‌های انجام شده سرچشمه‌های آغاز این تخلف در فضای اداری بانک صادرات بوده و به فضای برخی دیگر از بانک‌های خصوصی و حتی دولتی راه پیدا کرده است. وی همچنین از دستگیری سرپرست بانک صادرات خوزستان خبر داده بود.

اما مدیر‌عامل بانک صادرات در اولین واکنش واژه اختلاس از بانک صادرات را رد کرده و گفته بود: «اقدامات صورت گرفته سوء استفاده از عنوان بانک صادرات بوده است و نظام بانکی باید به‌واسطه کشف این باند از بانک صادرات تشکر کند.» جهرمی درباره نحوه وقوع این سوء‌استفاده هم گفته بود: «یک شرکت خصوصی با گشایش اعتبارات اسنادی مدت دار داخلی اقدام به سوءاستفاده از نظام بانکی کرده است.»

مدیرعامل بانک صادرات رقم سوءاستفاده را دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرده بود کل گردش مالی به وجود آمده از این اقدام مجرمانه که از طریق جعل اسناد بانک صادرات و اختلاس دیگر بانک‌ها بوده است. وی تاکید کرده بود «کشف چنین سوءاستفاده‌هایی باید مسوولان بانک مرکزی را نسبت به ضعف‌های سیستمی آگاه کنند تا در آینده این ضعف‌ها برطرف شوند و اگر رویه‌های موجود در نظام بانکداری کشور اصلاح نشود این آخرین مورد تخلف نخواهد بود.»

این سخنان جهرمی، اما واکنش وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی را در پی داشت. رییس کل بانک مرکزی اظهارنظرهای خود را متوجه سخنان مدیران بانک صادرات کرد و گفت کشف‌کننده اختلاس بانک مرکزی بوده است؛ بنابراین نباید با حرف‌های غیر‌کارشناسی مسوولیت را متوجه بانک مرکزی کرد. محمود بهمنی در عین حال گفت که درباره متهم اصلی این پرونده، کتبا به بانک صادرات هشدار داده بود. هشداری که جهرمی به صراحت دریافت آن را رد کرد.

به پاک‌ترین دولت، تهمت می‌زنند

محمود احمدی‌نژاد، اما روز گذشته برای اولین بار به پرونده بزرگ‌ترین سوء‌استفاده بانکی تاریخ ایران واکنش نشان داد و با بیان اینکه عده‌ای به بهانه‌های گوناگون و بدون محدودیت بدترین تهمت‌ها و دروغ را علیه دولت مطرح می‌کنند، اظهار کرد: برخی در تلاش هستند پاک‌ترین دولت تاریخ کشور را با جنگ رسانه‌ای، سیاسی و با دروغ و تهمت متهم کنند که البته دولت به احترام رهبری گرانقدر و ملت عزیز ایران در مقابل آنها سکوت کرده است؛ اما بدخواهان باید بدانند که سکوت دولت همیشگی نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و خبرگزاری مهر، احمدی‌نژاد در جمع مردم اردبیل با اشاره به اینکه عده‌ای تمام همت خود را برای ضربه زدن به دولت بسیج کرده‌اند، گفت: کسانی که دولت را به بهانه‌های گوناگون متهم می‌کنند گویا هیچ‌گونه نگرانی از محاکمه و تعقیب کیفری ندارند و اطمینان دارند که کسی به ادعای آنان رسیدگی نخواهد کرد.

می‌خواهند دزدان را فراری دهند

رییس‌جمهور با بیان اینکه بدترین تهمت‌ها و افتراها را علیه دولت مطرح کرده‌اند و به هر بهانه‌ای تلاش می‌کنند پاکترین فرزندان ملت در این دولت را به دروغ متهم کنند، خاطرنشان کرد: این عده به جای اینکه انگشت خود را به سمت دزدان و فاسدان اصلی بگیرند با هجمه به دولت قصد دارند آنان را فراری دهند که باید ملت ایران در مقابل آنها هوشیار باشند.

وی با اشاره به تخلفی که اخیرا در یکی از بانک‌های کشور صورت گرفته است، اظهار کرد:‌ عده‌ای با استفاده از ضعف نظارتی در یک بانکی که خصوصی شده، رقم بالایی را تحت عناوین گوناگون وام و اعتبار برای احداث کارخانه و بنگاه‌های اقتصادی دریافت کرده‌اند.

شخصا هشدار داده بودم

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مسوولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هوشمندانه عوامل این تخلف را شناسایی کردند، گفت: بنده شخصا نسبت به تلاش جریان سوئی برای تاسیس بانک و تخلفات اقتصادی هشدار داده بودم و امیدوارم با اصلاح سیستم بانکی علاوه بر ریشه کن شدن بی‌عدالتی در وام دادن، راه سوء استفاده از پول مردم نیز به طور کامل بسته شود.رییس‌جمهور با اشاره به تهمت‌هایی که در خصوص تخلف صورت گرفته از این بانک به دولت مطرح شده است، تصریح کرد: از رییس‌ قوه قضائیه درخواست می‌کنم این موضوع را در دستور کار قرار داده و با تعیین عناصر مورد اطمینان مشخص کنند که چه کسانی پشت پرده سوء استفاده از این بانک حضور دارند و آنان را تحت هر عنوان و در هر لباسی که در دولت یا مجلس و یا بخش‌های دیگر حضور داشته باشند دستگیر، مجازات و به ملت معرفی کنند.

اقلیت مدعی غر زن بی‌خاصیت

رییس‌جمهور هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح نظام بانکی را از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در اصلاح نظام اقتصادی کشور به شمار آورد و افزود: تاکنون با اینکه ۸ - ۷ ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد ما یک سوم یارانه‌های انرژی و بخش‌های دیگری مثل نان را در اختیار مردم قرار دادیم که ان‌شاءالله گام‌های بعدی قانون هدفمندی یارانه‌ها را با اقتدار بر می‌داریم و همه حق ملت را به ملت خواهیم داد.احمدی‌نژاد با انتقاد از موضع‌گیری برخی از افراد نسبت به این اقدام دولت عنوان کرد: متاسفانه عده اقلیت مدعی غر زن بی‌خاصیت، که بعضی وقت‌ها اسمشان را خواص می‌گذارند در حالی‌که خواص؛ یعنی افرادی که خاص اند و منفعتی برای ملت دارند، ما را از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها می‌ترساندند و دائم مانع تراشی می‌کردند.

خودمان عامل اختلاس را شناسایی کردیم

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، احمدی‌نژاد در جمع مردم خلخال با اشاره به اینکه خود دولت عاملان اختلاس ۳ هزار میلیاردی را شناسایی کرد،‌ گفت: ‌قرار شد بی‌سر و صدا ‌اموال این افراد را شناسایی و مسدود کنیم، اما یکی خبر را زودتر داد و یک باره دیدیم قلم‌های خبیث برای فراری دادن مجرمین پشت پرده شروع به متهم کردن خود دولت کردند.رییس‌جمهور با بیان اینکه متهم کردن دولت یک خیانت بزرگ است، گفت: اگر همه علیه من متحد شوند، توهین کنند و تهمت بزنند باید بدانند تا استیفای حقوق ملت عقب‌نشینی نخواهم کرد. وی همچنین با اشاره به وعده‌های دولت تاکید کرد: هر قولی که بنده داده‌ام، تا روز آخر دنبال می‌کنم تا محقق شود.

عکس: خبرگزاری مهر