هاشمی رفسنجانی: تحمیل عقیده در دانشگاه از همه جا مخرب‌تر است

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سیر تاسیس و ادامه فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی و نیز مشکلات و موانع پیش روی آن، حمایت امام(ره) و تلاش و کوشش اساتید و مدیران زحمتکش دانشگاه آزاد را عامل موفقیت‌های عظیم و شکست سنگ‌اندازی‌ها توصیف کرد. به گزارش ایسنا، آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای هیات امنای استانی مناطق ۳، ۱۶ و ۱۷ دانشگاه آزاد اسلامی شامل استان‌های مازندران، گیلان، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بخش دولتی در ابتدای انقلاب به هیچ‌وجه جوابگوی نیاز آموزش عالی کشور نبود و بدون اغراق می‌توان گفت اگر حضور دانشگاه آزاد اسلامی نبود، بخش دولتی نیز انگیزه توسعه را در حد و اندازه‌های امروز نداشت.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توجه ویژه حضرت امام(ره) به توسعه علمی و فنی کشور تصریح کرد: زمانی که بحث تشکیل دانشگاه آزاد مطرح بود، ایشان همواره نگران عقب ماندن علم و دانش در جامعه اسلامی ما نسبت به سایر نقاط دنیا بودند، به‌گونه‌ای که با مطرح شدن تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، بدون تأمل و به‌‌رغم مخالفت‌ها، آن را پذیرفتند و حمایت جدی به عمل آوردند.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به موانع و مشکلات موجود بر سر راه دانشگاه آزاد از ابتدا تاکنون تصریح کرد: متاسفانه برخی که خود علاقمندند از امکانات عمومی کشور به نفع حزب، جناح و گروه خود استفاده کنند، وضع دانشگاه آزاد را هم به همین‌گونه می‌بینند. در صورتی که هیچ کس از بالاترین تا پایین‌ترین رده‌های مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی ذره‌ای نفع و سهم شخصی و جناحی ندارند و شجره طیبه دانشگاه آزاد ثروت و ملک تک‌تک ایرانیان، دانشجویان و اساتید کشور است.‌هاشمی‌رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش آزاداندیشی در محیط‌های علمی را اصلی اساسی برای پیشرفت و نشاط جامعه دانشگاهی خواند و تصریح کرد: در هیچ محیطی تحمیل کارساز نیست و در دانشگاه تحمیل عقیده از همه جا مخرب‌تر است. وی با اشاره به عدم تحقق کرسی‌های آزاداندیشی که مقام معظم رهبری بر آن بسیار تاکید داشته و دارند، خطاب به هیات‌های امنای دانشگاه آزاد گفت: ایده‌ها و عقاید علمی باید به صورت آزاد در دانشگاه مطرح شود و فضای دانشگاه باید به دور از سیاسی کاری به صورت آکادمیک باقی بماند.

هاشمی‌رفسنجانی در ادامه با اشاره به تحولات جدید در منطقه، تسخیر سفارت رژیم اشغالگر قدس در قاهره را ادامه منطقی بیداری اسلامی کشورهای منطقه خواند و با تاکید به لزوم هوشیاری بیش از پیش انقلابیون در پیشبرد خواسته‌های خود، تاکید کرد: آمریکا و اسرائیل مترصد هستند از هر اتفاقی بهانه‌ای به دست آورند تا بتوانند انقلابات کشورهای اسلامی را به انحراف بکشانند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیش‌قدم بودن ملت ایران در خیزش‌های مردمی و اسلامی، با ابراز خوش‌بینی نسبت به آینده انقلابات در کشورهای منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران تجربیات خوبی در زمینه تاسیس نظام سیاسی مبتنی بر اسلام و قرآن دارد که با جلب اعتماد مردم منطقه می‌توانیم کمک بسیاری برای آینده کشورهای آنان باشیم.