دنیای اقتصاد- در حالی که دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته تهران بار دیگر گفت که توبه مصلحتی و فریبکارانه «فتنه‌گران» فایده‌ای نخواهد داشت، برخی رسانه‌های اصولگرا خبر از تشکیل گروه ۱+۷ اصلاح‌طلبان با محوریت سید حسن خمینی دادند؛ خبری که توسط مجید انصاری تکذیب شد و وی تاکید کرد که احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب تاکنون در مورد انتخابات مجلس تصمیمی نگرفته‌اند. با وجود آنکه در این روزها رقیب دیرینه اصلاح‌طلبان در تکاپوی رسیدن به ائتلاف برای انتخابات اسفندماه است، اصلاح‌طلبان در این زمینه سکوت اختیار کرده‌اند. در عین حال اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات شرایطی را تعیین کردند که در صورت تحقق آنها احتمال حضورشان در انتخابات وجود دارد.

اما از سوی دیگر، اصولگرایان سنتی بارها اصلاح‌طلبان را به حضور در انتخابات دعوت کرده‌اند. علی لاریجانی، نفی اصلاح‌طلبان را نفی واقعیت دانسته بود و محمدرضا باهنر هم گفته بود که از اصلاح‌طلبان خواهش می‌کنیم که در انتخابات شرکت کنند. همچنین دبیر کل حزب موتلفه نیز معتقد است حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات به نفع کشور است.

روز گذشته نیز خبری از دیدار اکبر ناطق نوری با سید محمدخاتمی برای رایزنی‌های انتخاباتی منتشر شد که دفتر ناطق نوری آن را تکذیب و اعلام کرد: «ایشان و آقای خاتمی به تازگی هیچ دیداری نداشته‌اند.»

همچنین در حالی که رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی می‌گوید: اگر حداقل انتظارات اصلاح‌طلبان محقق شود در انتخابات پیش رو شرکت خواهند کرد و در غیر این صورت راه سکوت را در پیش می‌گیرند، دیروز حسن غفوری فرد نماینده اصولگرای مجلس در یک مصاحبه گفت: خاتمی برای ورود به فعالیت‌های انتخاباتی اصرار فراوانی دارد. مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس پیشتر گفته بود که اگر برخی از آقایان اصولگرا اصرار دارند که اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور داشته باشند، به خاطر آن است که می‌خواهند در مقابل دولتی‌ها مقابله کنند.

تکذیب تشکیل گروه ۱+۷ اصلاح‌طلبان

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری، خبر منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر تشکیل گروه ۱+۷ با عضویت افرادی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب از جمله او و با محوریت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی برای فعالیت‌های انتخاباتی را تکذیب کرد و گفت: این خبر همانند اخبار مشابهی از این دست کذب محض و ساخته و پرداخته برخی کانون‌های مشکوک سیاسی است که با اهدافی خاص جعل و منتشر می‌شود.وی همچنین گفت که احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب تاکنون در مورد انتخابات پیش روی مجلس تصمیمی نگرفته‌اند.مجید انصاری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گفت: هنوز در این زمینه تصمیم قطعی گرفته نشده است؛ البته دیدگاه‌ها و نظرات برخی از بزرگان و شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلب بیان شده است، اما جمع‌بندی و تصمیم نهایی در آینده و در زمان مقتضی اتخاذ و اعلام خواهد شد.

متاسفانه مدتی است در اقدامی غیراخلاقی برخی از سایت‌های خبری و رسانه‌های وابسته به یک جریان افراطی به صورت زنجیره‌ای و شبکه‌ای اقدام به جعل خبر و حتی مصاحبه‌های ساختگی و کاملا کذب و نیز انتشار انواع دروغ‌ها و قسمت‌ها و هتاکی‌ها نسبت به اصلاح‌طلبان و جریان‌ها و شخصیت‌های مورد احترام جامعه و مردم می‌کنند.

غفوری فرد: خاتمی اصرار فراوانی دارد

از سوی دیگر عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با رد اظهارات مجید انصاری مبنی بر اینکه تاکنون تصمیمی برای انتخابات نگرفته‌ایم با تاکید بر اینکه گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب در حال فعالیت برای شرکت در انتخابات مجلس هستند، مدعی شد: خاتمی اصرار زیادی دارد که وارد فعالیت انتخاباتی شوند و مذاکراتی را در این راستا انجام داده است.

حسن غفوری فرد در گفت‌وگو با مهر درباره فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه اوج فعالیت‌های هر تشکل سیاسی حضور در انتخابات است، اظهار کرد: هر حزب و گروهی که خودش را از حضور در انتخابات محروم کند عملا خود را از دایره فعالیت‌های سیاسی حذف کرده است بر این مبنا اعتقاد دارم اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند.

غفوری فرد با بیان اینکه شرط و شروط‌هایی که اصلاح‌طلبان می‌گذارند در واقع مقدمه‌ای است برای حضورشان در انتخابات، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان به خوبی می‌دانند که نظام شروط آنها را نمی‌پذیرد، اما با بیان این شروط در حقیقت به دنبال اعلام حضور غیرمستقیم هستند.

سر لیست‌های اصلاح‌طلبان از نگاه غفوری فرد

وی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان چند گروه هستند که احتمالا در نهایت با هم هماهنگ خواهند شد، گفت: محمدرضا عارف و حبیب‌الله بیطرف از یک لیست، محسن‌هاشمی از لیست دیگر و مصطفی کواکبیان سر لیست‌های سه لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان خواهند بود. غفوری فرد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اپوزیسیون خواستار تحریم انتخابات هستند اگر اصلاح‌طلبان بخواهند در انتخابات شرکت کنند چه جوابی به آنها می‌دهند، تاکید کرد: عقلای اصلاح‌طلب می‌دانند وزنی ندارند که تحریم شان در عرصه انتخابات تاثیر‌گذار باشد؛ بنابراین اظهاراتی مانند اینکه ما نباید از نظام قهر کنیم را مطرح می‌کنند.