مذاکرات فشرده نخست‌وزیر پاکستان در تهران

دنیای اقتصاد - یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان دیروز در راس هیاتی سیاسی - اقتصادی به تهران آمد و با رییس‌جمهور، معاون اول رییس‌جمهور و رییس مجلس ایران دیدار و گفت و گو کرد. این سفر با هدف گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی میان دو کشور تنها پنج روز پس از برگزاری هجدهمین نشست کمیسیون اقتصادی مشترک در اسلام‌آباد پاکستان و سفر علی اکبر صالحی، وزیر خارجه به این کشور صورت گرفته است. حنا ربانی وزیر خارجه پاکستان، اما یک روز زودتر از یوسف گیلانی به تهران آمده و در شامگاه یکشنبه با صالحی به گفت‌وگو نشسته بود. توافق برای ارتقای روابط تجاری تا ۱۰ میلیارد دلار

معاون اول رییس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر پاکستان بر ارتقای حجم مبادلات اقتصادی تهران - اسلام آباد تا ۱۰ میلیارد دلار در سال توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور دیروز در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و پاکستان با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی دو کشور باید همپای روابط سیاسی و روابط صمیمانه فیمابین ارتقا پیدا کند، گفت: روابط فعلی دو کشور همپای روابط صمیمانه و سیاسی دو کشور نیست و هنوز ظرفیت‌های خالی میان دو کشور وجود دارد و امروز نشسته‌ایم تا یک رابطه عالی در میان دو کشور را تعریف کنیم. رحیمی با بیان اینکه ایران از حسن نیت پاکستان برای حل و فصل مشکلات منطقه قدردانی می‌کند، تصریح کرد: ایران از مساعی و تلاش‌های پاکستان در حل مناقشات منطقه‌ای و مسائل موجود در کشورهای همسایه مطلع است و آن را اقدامی ارزشمند می‌داند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان اظهار کرد: این پروژه گامی اساسی در توسعه روابط دو کشور است و می‌تواند به عنوان سمبل روابط دوستانه ایران و پاکستان تلقی شود.

رحیمی با بیان اینکه ایران و پاکستان می‌توانند سالانه حجم زیادی از ترانزیت کالا را به خود اختصاص دهند، گفت: همکاری‌های دو کشور در زمینه صادرات برق، اتصال خطوط ریلی، جاده‌سازی و ترانزیت می‌تواند نقش اساسی در توسعه روابط تجاری دو کشور ایفا کند.

وی با تاکید برضرورت تاسیس یک شرکت مشترک هواپیمایی برای افزایش تعداد پروازهای میان دو کشور خواستار تبادل پی در پی هیات‌های دو کشور برای تسریع در اجرای توافقات و هماهنگی‌های فیمابین شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت افزایش همکاری‌های بانکی دو کشور برای رسیدن به هدف ۱۰ میلیارد دلاری در تبادلات اقتصادی گفت: توسعه همکاری‌های بانکی به ویژه در استان‌های مرزی دو کشور و همچنین احداث بازارچه‌های مرزی مشترک می‌تواند نقش عمده‌ای در ارتقای مراودات اقتصادی دو کشور داشته باشد.

یوسف رضا گیلانی نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار گفت: دولت پاکستان معتقد است باید اولویت اول خود را حفظ روابط و گسترش هر چه بیشتر مناسبات با جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

نخست‌وزیر پاکستان با قدردانی از پیشنهاد معاون اول رییس‌جمهور کشورمان برای هدفگذاری ۱۰ میلیارد دلاری در تبادلات اقتصادی دو کشور، بر لزوم توسعه روابط اقتصادی متناسب با روابط صمیمانه و دوستانه ایران و پاکستان تاکید کرد.