محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور در یک مصاحبه زنده تلویزیونی با شبکه آر تی پی پرتغال به سوالاتی درباره تحولات سوریه، حوادث پس از انتخابات ۸۸ در ایران، استقرار سپر موشکی ناتو در ترکیه و اظهارات تهدید آمیز نیکلا سارکوزی رییس جمهور فرانسه علیه کشورمان پاسخ گفته است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره مواضع ایران در خصوص سوریه گفت: معتقدیم آزادی، عدالت و احترام حق همه ملت‌هاست و همه دولت‌ها باید آن را بپذیرند؛ اما بر این باور هستیم که مشکلات موجود را ملت‌ها و دولت‌ها باید با هم برطرف کنند. توسل به راه‌حل نظامی و دخالت ناتو مشکلی را حل نمی‌کند و اصولا دموکراسی و آزادی از لوله تفنگ بیرون نخواهد آمد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره سخنان رییس‌جمهور فرانسه مبنی بر اینکه ائتلافی از کشورها تشکیل شده که می‌توانند حمله‌ای انجام دهند تا از ساخت موشک‌های دوربرد ایران جلوگیری کنند و ارزیابی ایران از تهدید وی اظهار کرد: آیا واقعا دنیا جنگلی است که رییس‌جمهور فرانسه تصور می‌کند رییس آن جنگل است؟ وی به چه حقی باید چنین حرفی را مطرح کند و چه کسی حق چنین موضع‌گیری‌هایی را درباره دیگران به او داده است؟ البته ملت ایران چنین ادعاهایی را از موضع استیصال و ضعف ارزیابی می‌کند. رییس‌جمهور افزود: البته می‌دانیم عده‌ای که در برابر منطق و فرهنگ ملت ایران حرفی برای گفتن ندارند، آرزو دارند به ایران حمله کنند. این عده همان استعمارگران و برده‌داران سابق هستند اما همه می‌دانند هر دستی که برای ضربه زدن به ایران دراز شود، از بازو قطع خواهد شد.

اعتراضات انتخاباتی در سال ۸۸ طبیعی بود

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره ادعای تقلب در انتخابات و اعتراضات صورت گرفته در این خصوص گفت: ۱۵ میلیون نفر در انتخابات به رقبای بنده رای دادند، اما آیا این تعداد در تظاهرات حضور داشتند؟ حتی اگر ۱۵ میلیون نفر هم می‌آمدند، موضوعی طبیعی بود. ضمن اینکه مراجع نظارتی نیز به شکایت‌های مطرح شده در این خصوص رسیدگی کردند و معلوم شد که صحت نداشت.

وی در پاسخ به اینکه آیا از ادعای تقلب در انتخابات و اعتراضات انجام شده تعجب کردید، گفت: اصلا! عده‌ای نظرشان را مطرح کردند و مراکز نظارتی نیز به شکایت‌ها رسیدگی کرده و مساله تمام شد.

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت برخی از سران معترضین پس از انتخابات اظهارکرد: اینگونه مسائل مربوط به قوه قضائیه است و ارتباطی به قوه مجریه ندارد. دستگاه قضایی مستقل از دولت است و بنده هیچ دخالتی در این قوه ندارم و تحت امر من هم نیستند که دستور بدهم با رقبایم چگونه برخورد شود.

دوست ندارم کسی کشته شود

وی در پاسخ به سوالی درباره اعدام از طریق سنگسار تصریح کرد: آیا فکر می‌کنید شیوه کشتن در کشته شدن شخص فرقی دارد؟ البته این یک سوال حقوقی است که می‌توانید با دعوت از حقوقدان‌ها آن را به بحث بگذارید، اما بنده به عنوان احمدی‌نژاد دوست ندارم که هیچ کس کشته شود و دوست دارم همه زندگی آزاد و بانشاط داشته باشند.

ارزیابی از استقرار سپر موشکی ناتو در ترکیه

رییس جمهور همچنین شامگاه پنج‌شنبه در دیدار جمعی از اصحاب رسانه‌های کویت با اشاره به اظهارات یکی از خبرنگاران کویتی درباره نصب سپر موشکی آمریکا در ترکیه گفت: ترکیه جزو برادران و دوستان صمیمی ماست؛ اما بالاخره وقتی دشمنان در آنجا سپر موشکی نصب می‌کنند و اذعان می‌دارند که این کار اقدامی علیه ایران است، بالاخره باید مراقب بود.