همکاری ارتش با سپاه در سرکوب پژاک

عکس: خبرگزاری مهر

جانشین فرمانده عملیاتی پژاک کشته شد

رییس اقلیم کردستان عراق از ایران و ترکیه خواست با پژاک و پ.ک.ک گفت‌وگو کنند دنیای‌اقتصاد- امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش از همکاری این نیرو با نیروی زمینی سپاه در سرکوب گروهک پژاک در نوار مرزی شمال غرب کشور خبر داد. پوردستان در عین حال گفت: این گروهک ظرفیتی برای تهدید مرزی ندارد. همزمان با این اظهارات خبر رسیده که مجید کاویان جانشین فرمانده کل تروریست‌های پژاک در عملیات‌ نیروهای مسلح کشورمان کشته شده است. مسعود بارزانی، رییس حکومت اقلیم کردستان عراق نیز خواستار رفع مشکلات موجود میان دولت‌های ایران و ترکیه با گروه‌های پژاک و پ.ک.ک از طریق گفت و گو، و نه جنگ شده است.

نیروی زمینی سپاه اواخر تیرماه جاری یکسری عملیات علیه پژاک در نوار مرزی شمال غرب کشورمان آغاز کرد. این عملیات‌ در ماه رمضان متوقف شد اما دور جدیدی از سرکوب پژاک عصر جمعه گذشته دوباره کلید خورد. پژاک اما این بار به طور یکطرفه اعلام آتش بس کرد و از سپاه پاسداران نیز انجام چنین اقدامی را درخواست کرد. سپاه در واکنش اطلاعیه‌ای منتشر کرد و ضمن رد این درخواست در مرحله کنونی، خواستار روشن شدن محتوای درخواست آتش‌بس پژاک شد.

پژاک شاخه ایرانی اپوزیسیون کرد دولت ترکیه (پ.ک.ک) است.

مرگ نفر دوم پژاک

آنچنان که خبرگزاری فارس گزارش داده است، در پی عملیات‌های نیروی زمینی سپاه در مقابله با گروهک تروریستی پژاک، مجید کاویان با اسم مستعار سمکو سرهلدان جانشین فرمانده کل تروریست‌های پژاک روز شنبه ۱۲ شهریورماه به هلاکت رسیده است.

مجید کاویان متولد شهر بانه است که از سال ۱۹۹۹ میلادی به صفوف تروریست‌های پ‌.ک.‌ک ملحق شده و بعد از تاسیس پژاک توسط پ.‌ک.‌ک در سال ۲۰۰۳ میلادی، در این گروه مشغول فعالیت‌های تروریستی بوده است. کاویان با نام مستعار «سمکو» به‌عنوان جانشین فرمانده‌ کل نیروهای (پژاک) مشغول به خوش‌خدمتی و انجام عملیات تروریستی در ایران بود که در درگیری‌های اخیر کشته شد.

فرمانده کل گروهک تروریستی پژاک با انتشار بیانیه‌ای این خبر را تایید کرد.

وی در این بیانیه اعلام کرده است که روز شنبه دوازدهم شهریورماه و در دومین مرحله‌ از حملات سپاه به ‌قندیل، فرمانده گریلا مجید کاویان با کد سمکو و جانشین فرماندهی کل نیروهای شرق کردستان در حال فرماندهی عملیات در «کوتامان» همراه با «گریلا روژهات بوتان به‌» در اثر اصابت ترکش توپ کشته شد.

پژاک ظرفیتی برای تهدید مرزی ندارد

در همین حال، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه در عملیات علیه گروهک تروریستی پژاک در شمال غرب کشور، نیروی زمینی ارتش در کنار نیروی زمینی سپاه به انجام وظیفه مشغول هستند، گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در مرزهای زمینی، هوایی و آبی نداریم.

امیر سرتیپ پوردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در خصوص اقدامات نیروی زمینی ارتش برای مقابله با گروهک تروریستی پژاک در شمال غرب کشور اظهار کرد: ظرفیتی که در پژاک وجود دارد آنقدر نیست که ما بخواهیم به عنوان یک تهدید از آن نام ببریم، زیرا تعدادی از اشرار دور هم جمع شده‌اند و اقدام به حرکت‌های مذبوحانه‌ای می‌کنند که بحمدالله با قدرت هم به آنها پاسخ داده می‌شود.

وی با بیان اینکه وظیفه نیروهای مسلح به ویژه نیروهای زمینی ارتش و سپاه است که با گروهک‌های تروریستی مثل پژاک که در مرزهای کشور مستقر هستند برخورد کنند، گفت: در عملیات علیه گروهک تروریستی پژاک در شمال غرب کشور نیروی زمینی ارتش و سپاه با محوریت نیروی زمینی سپاه به انجام وظیفه مشغول هستند.

پوردستان اظهار کرد: درحال حاضر هیچ مشکلی در مرزهای زمینی، هوایی و آبی نداریم و نیروهای مسلح تحت امر فرماندهی معظم کل قوا با تمام توان خود آماده حراست و پاسداری از مرزهای کشور هستند.

پاسخ قاطعانه به دشمنان

وی با تاکید بر اینکه در عرصه دفاع زمینی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم، گفت: علاوه بر داشتن تجهیزات و ادوات نظامی پیشرفته مانند انواع توپ‌ها و تانک‌هایی با حجم آتش متناسب و همچنین تمرین تاکتیک‌های جنگ ناهمتراز در صورت تهدید احتمالی از سوی دشمنان قاطعانه‌ترین پاسخ را خواهیم داد.

به گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش در زمینه جنگ الکترونیک و دفاع سایبری هم به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم به‌طوری که از توانمندی بالای دفاعی در این عرصه برخوردار هستیم.

پوردستان در پایان تصریح کرد: نیروی زمینی ارتش مرتبا تهدیدات را رصد می‌کند و متناسب با تهدیدات خود را آماده کرده است.

تاکید بارزانی بر گفت‌وگو به جای جنگ

از سوی دیگر، مسعود بارزانی، رییس حکومت اقلیم کردستان عراق رفع مشکلات موجود میان دولت‌های ایران و ترکیه با گروه‌های پژاک و پ.ک.ک از طریق گفت‌وگو را به مراتب بهتر از جنگ و خونریزی دانست و بر حل مشکلات از طریق دیپلماسی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه ماهواره‌ای کردستان تی وی ارگان حزب دموکرات کردستان عراق، مسعود بارزانی روز سه شنبه در جریان برگزاری نشست مسوولان حکومت اقلیم کردستان با نمایندگان و سفیران خود در کشورهای خارجی در اربیل با تاکید بر دستیابی کردهای منطقه به حق و حقوق خود از طریق آشتی و صلح افزود: حکومت اقلیم کردستان عراق برای رفع مشکلات بین حکومت‌های ایران و ترکیه با گروه‌های پژاک وپ ک ک گام‌های جدی زیادی برداشته و تمامی تلاش این حکومت جلوگیری از خونریزی و جنگ است.

بارزانی اظهار کرد: در این رابطه رایزنی‌های خود را با طرفین افزایش می‌دهیم و به نتایج خوبی نیز تاکنون رسیده‌ایم.

درخواست از ایران و ترکیه

وی در بخش دیگری از اظهاراتش بدون توجه به اهداف و اقدامات خشونت‌طلبانه گروه‌های تروریستی پژاک و پ. ک. ک با تاکید بر این نکته که کردهای منطقه با جنگ و خونریزی نمی‌توانند چیزی به دست بیاورند، گفت: حکومت‌های ایران و ترکیه هم با بمباران و از طریق هواپیماهای جنگی نمی‌توانند این مشکلات را حل کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما خواهان رسیدن کردها در کشورهای منطقه به حقوق خود هستیم، گفت: رسیدن به حق و حقوق از راه جنگ و کشتن حاصل نمی‌شود و ما از آن دفاع نمی‌کنیم. وی از کردهای منطقه خواست از راه صلح و آشتی و گفت‌وگو به دنبال گرفتن حق و حقوق خود باشند.

رییس حکومت اقلیم کردستان عراق در یک موضعگیری قابل تامل و در عین حال با کنار هم قرار دادن ایران و ترکیه در کنار گروهک‌های تروریستی مدعی شد: از دولت‌های ایران و ترکیه و گروه‌های پژاک و پ.ک.ک می‌خواهیم دست از جنگ بردارند و از راه گفت‌وگو مشکلات را حل کنند.

بارزانی با اشاره به اینکه گام‌های زیادی در جهت رفع مشکلات این دولت‌ها با گروه‌های درگیر برداشته‌ایم و همچنان آن را ادامه می‌دهیم، افزود: اگر در این رایزنی‌ها موفق شدیم کمک زیادی به ملت‌های ایران و ترکیه و گروه‌های پژاک و پ.ک.ک می‌کنیم و در صورت عدم موفقیت نیز هیچ‌یک از طرفین درگیر در جهت جنگ را کمک نمی‌کنیم.

وی سیاست حکومت اقلیم کردستان عراق را آسیب نرساندن به کشورها و ملت‌های منطقه و گروه‌های کرد دانست و گفت: حکومت اقلیم در صورت عدم موفقیت در رایزنی‌ها، هیچ یک از طرفین جنگ را همراهی نمی‌کند.