دست کم 90 کشته در جاده‌های کشور

دنیای اقتصاد-تعطیلات سه روزه عید فطر در حالی به پایان رسید که حجم سفرها در آن بی‌سابقه ارزیابی شد؛ هرچند همین سفرها باعث شد تا دست کم ۹۰ نفر بر اثر تصادف جان خود را در جاده‌های کشور از دست بدهند و نزدیک به ۶۳۰ نفر هم در جریان این برخوردها مجروح شوند. کشته شدن ۹۰ نفر در طول دو روز از تعطیلات آخر هفته گذشته (بدون احتساب آمار روز جمعه) در شرایطی مطرح شد که پلیس راهور چندی است از کاهش تلفات جاده‌ای در کشور خبر می‌دهد. فرمانده ناجا اوایل سال جاری در گزارشی اعلام کرده بود که تلفات سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است. سردار احمدی مقدم اجرای قوانین جدید راهنمایی و رانندگی و توجه بیشتر مردم به قوانین و مقررات را به‌عنوان ۲عامل مهم در تحقق کاهش تصادفات عنوان کرده بود. وی همچنین شمار تلفات انسانی ناشی از تصادفات جاده‌ای در ۳ماه نخست سال‌جاری را حدود ۹۰۰ نفر کمتر از مدت مشابه در سال گذشته ارزیابی کرده و از آن به‌عنوان یک رکورد بزرگ در کشور نام برده بود . وی همچنین تاکید کرده بود که باید تا پایان سال میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات به زیر ۲۰ هزار نفر برسد. سردار مومنی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا هم پیش از تعطیلات عید فطر اعلام کرده بود که کاهش تلفات هزار و ۷ نفری جاده‌ها در سال گذشته یک توفیق بزرگ بود. با همه خرسندی مسوولان انتظامی از آماری که در ابتدای سال از تلفات جاده‌ای ابراز شد، اما این شادمانی دیری نپایید و تنها در عرض دو روز ۹۰ نفر در جاده‌های کشور کشته شدند.

اگرچه به گزارش واحد مرکزی خبر، فرمانده پلیس راه استان‌های تهران و البرز، سرهنگ شریفی از کاهش چشمگیر تصادفات رانندگی در محورهای مواصلاتی تهران و البرز در تعطیلات عید فطر خبر داده و گفته است:«از چهارشنبه گذشته تاکنون تنها یک حادثه منجر به فوت در محورهای این استان‌ها اتفاق افتاده که این امر نشان از افزایش دقت رانندگان و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.» با این حال سایر جاده‌های کشور از حادثه و مرگ در امان نبودند. به طوری که فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به وقوع ۴۵۲ فقره تصادف فوتی و جرحی در جاده‌های کشور از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه گفت: متاسفانه در این تصادفات ۷۲۰ نفر از هموطنان کشته و زخمی شدند.

سرهنگ محمدرضا مهماندار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه عدم توجه به جلو در دو روز اول تعطیلات با بیش از ۲۵ درصد و انحراف به چپ در روز پنج‌شنبه با حدود ۲۴ درصد مهم‌ترین علت تصادفات در تعطیلات اخیر بوده است، افزود: آمارها نشان می‌دهد از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه در ۶۹ فقره تصادف فوتی جاده‌ای ۹۰ نفر کشته و در ۳۸۳ فقره تصادف جرحی نیز ۶۳۰ نفر مجروح شدند.

مهم‌ترین تصادفات تعطیلات اخیر

فرمانده پلیس‌راه کشور به مهم‌ترین تصادفات طی روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین تصادفات روز عید در محور چمن‌بید خراسان شمالی بین سه دستگاه خودرو به دلیل انحراف به چپ رخ داد که طی آن ۳ نفر کشته و ۶ نفر مجروح شدند. همچین در استان مازندران برخورد وانت نیسان با پراید به دلیل عدم توجه به جلو ۴ کشته و ۴ مجروح برجای گذاشت.

وی تصریح کرد: همچنین در روز پنج‌شنبه نیز در استان مازندران محور فرعی زاغمرز به دلیل انحراف به چپ برخورد پراید با پژو ۴۰۵ متاسفانه ۴ کشته و ۶ مجروح برجای گذاشت. فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به ورود حدود ۲۰۰ دستگاه خودرو جدید شامل مگان و سوزوکی به ناوگان پلیس‌راه کشور برای کنترل تخلفات در نیمه دوم تعطیلات تابستانی به ایسنا گفت: در عین حال ۵۰۰ دستگاه خودرو و ۲۹۰۰ نفر نیروی کمکی نیز از ستاد استان‌ها در نیمه دوم تعطیلات در قالب گشت‌های نامحسوس به پلیس‌راه کشور علاوه بر خودروهای نامحسوس موجود، کمک می‌کنند.

برخورد جدی با انحراف به چپ

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به اینکه سفرهای انجام شده در تعطیلات اخیر بی‌سابقه بوده است از تمامی رانندگان خواست ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از انحراف به چپ در ترافیک‌های سنگین و تردد در شانه خاکی جدا خودداری کنند، چرا که پلیس به طور قطع با این دسته از رانندگان متخلف به شدت برخورد می‌کند.

۳۷ کشته و زخمی در محورهای استان فارس

اما علاوه بر آماری که فرمانده پلیس راه کشور از میزان تلفات جاده‌ای در سه روز گذشته اعلام کرده است، رییس پلیس راه استان فارس هم گفت که در ۵۷ سانحه رانندگی در محورهای فارس ۳۷ نفر کشته و زخمی شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از مرکز فوریت‌های پزشکی فارس، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته در محورهای استان فارس ۵۷ تصادف رخ داد که در این تصادفات ۲۸ نفر زخمی و ۹ نفر کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش تصادفات منجر به فوت در محورهای شیراز - اصفهان، شیراز - جم - عسلویه، شیراز - بوشهر و سپیدان- یاسوج رخ داده است.

سرهنگ احمدی رییس پلیس راه استان فارس علت این حوادث را خستگی و خواب آلودگی، بی‌توجهی به جلو و سرعت غیرمجاز اعلام کرد. البته معلوم نیست که این ۳۸ نفر کشته از مجموع ۹۰ نفری هستند که فرمانده راهور اعلام کرده است یا اینکه این آمار به طور مستقل و مجزا به استان فارس اختصاص دارد. چه اگر این ۲۸ نفر هم به ۹۰ نفر اضافه شود، یعنی کشته‌های دو روز از تعطیلی سه روزه عید فطر در کشور به ۱۱۸ نفر می‌رسد. آماری که به خودی خود قابل توجه است.